انتشار این مقاله


تلاش محققین برای ساخت اولین نوزادی که ویرایش ژنی شده است

طی اقدامی بحث برانگیز، محققین از کریسپر برای ویرایش ژن‌های جنین ایجاد شده در آزمایشگاه (IVF embryos) استفاده کردند تا نوزادی مقاوم به بیماری‌ها ایجاد کنند.

طی اقدامی بحث برانگیز، محققین از کریسپر برای ویرایش ژن‌های جنین ایجاد شده در آزمایشگاه (IVF embryos) استفاده کردند تا نوزادی مقاوم به بیماری‌ها ایجاد کنند.

گروهی از محققین از دانشگاه علم و فناوری جنوب در Shenzhen قصد دارد ژن CCR5 را حذف کند تا مطمئن شود نوزادانی که به دنیا می‌آیند نسبت به HIV، آبله و وبا مقاوم خواهند بود.

محققین برای ویرایش جنین‌ها قبل از این که به داخل رحم جایگزین انتقال یابند، از کریسپر استفاده می‌کنند.

Jiankui He به عنوان سرپرست گروه بیان می‌کند که حداقل یکی از بارداری‌ها منجر به تولد نوزاد زنده خواهد شد و برخی از داده‌های آزمایشی نشان داده‌اند که تست‌های ژنتیکی بر روی جنین‌های شش ماهه انجام شده است.

مشخص نیست آیا بارداری‌هایی که خاتمه پیدا کردند، به سرانجام رسیده‌اند و یا به حد تولد رسیده‌اند.

ویرایش ژنی

ایجاد اولین نوزاد ویرایش شده‌ی ژنتیکی که به بیماری‌ها مقاوم است یک دستاورد تازه‌ی پزشکی خواهد بود اما بسیار بحث‌آفرین خواهد بود.

برخی افراد این رویکرد را به عنوان یک پتانسیل برای از بین بردن بیماری‌های ژنتیکی درنظر می‌گیرند درحالی که دیگران آن را به دید سازنده‌ی راهی برای طراحی نوزادان و فرم‌های جدیدی از انسان‌های اصلاح شده‌ی ژنی می‌بینند.


بیشتر بخوانید:


خیاطی ژنتیکی جنین انسان با  خطرات قابل توجهی همراه است. برای مثال امکان ایجاد جهش‌های ناخواسته وجود دارد. همچنین بعضی جنین‌ها ممکن است مخلوطی از سلول‌های ویرایش شده و غیر ویرایش شده داشته باشند.

یکی از خطرات همرا با استفاده از کریسپر، پتانسیل آن در ایجاد جهش‌های ناخواسته است اما He بیان می‌کند در جنین‌های تست‌شده یا این تغییرات ایجاد نشده بودند و یا تغییرات ایجاد شده اندک بودند.

براساس برنامه‌هایی که برای آزمایش‌ها تعیین شده‌اند، جنین‌ها در طول دوره بارداری از نظر ژنتیکی تست خواهند شد تا وضعیت سلامتشان بررسی شود.

He در یک ارائه در سال ۲۰۱۷ ، به شخصه تأیید کرد که تولد نوزادی ناسالم با استفاده از کریسپر، می‌تواند فاجعه بار باشد:

«ما باید این کار را به آرامی و با احطیاط انجام بدهیم، چرا که یک اشتباه نیز می‌تواند کل زمینه را از بین ببرد.»

تا امروز، متخصصین عمدتاً موافق بوده‌اند که نباید از ویرایش ژنتیکی برای ساخت نوزادانی که با تغییرات ژنتیکی ایجاد شده دچار تغییرات ظاهری وشخصیتی شده‌اند استفاده کرد.

به نظر می‌رسد He نگرانی‌ها درباره‌ی این موضوع بحث برانگیز را پیشبینی کرده است:

«من از ویرایش ژنتیکی برای درمان و پیشگیری بیماری‌ها حمایت می‌کنم. اما در پی افزایش ضریب هوشی نوزادان (که کمکی به جامعه نخواهد کرد) نیستم.»

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید