انتشار این مقاله


حجم خون‌ریزی طبیعی در هر پریود در کسانی که از IUD استفاده می‌کنند چقدر است؟

IUD وسیله‌ای برای پیشگیری از بارداری است و طی استفاده از ان بر حسب نوع مصرفی تغییراتی در چرخه‌ی قاعدگی و میزان خون‌ریزی ایجاد خواهد شد.

IUD هورمونی

در طول مدت استفاده از IUD هورمونی، به دلیل این‌که طی استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری، ضخامت پوشش داخلی رحم در قیاس با عدم استفاده از این روش‌‌ها کمتر افزایش می‌یابد، خون‌ریزی غیرطبیعی و اندک و عدم خون‌ریزی در این دوره امری طبیعی است؛ به خصوص در کسانی که به مدت طولانی‌تری از این روش‌ها استفاده می‌کنند این مورد واضح‌تر خواهد بود.

IUD مسی

IUD مسی غیر هورونی است و سطح استروژن و پروژسترون تغییری نکرده بنابراین چرخه‌های قاعدگی به همان حالت ادامه می‌یابد اما به دلیل افزایش خون‌رسانی به رحم طی استفاده از این روش پیشگیری از بارداری، حجم ترشحات قاعدگی افزایش یافته و مدت زمان پریود بیشتر خواهد شد.

لکه‌بینی

باید مراقب هر نوع خون‌ریزی به خصوص در موارد خارج از چرخه بود. به طور کلی هر نوع خون‌ریزی که خارج از چرخه‌ی قاعدگی اتفاق میفتد، ‌لکه‌بینی اطلاق می‌شود و به دلایل استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری، خون‌ریزی ناشی از تخمک‌گذاری یا دیگر دلایل فیزیولوژیک اتفاق میفتد. لکه‌بینی در هفته‌های اول بارداری طبیعی است و ممکن است به دلیل عفونت یا تغییرات فیزیکی نیز به وجود آید که براطمینان از سلامت‌تان لازم است به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که حجم ترشحات پریود بیش از ۸۰ میلی‌لیتر باشد و بیشتر از ۸ روز طول بکشد یا در صورتی که خون‌ریزی شما آن‌قدر شدید باشد که نیاز داشته باشید هر ۲ ساعت یکبار پد یا تامپون بهداشتی خود را عوض کنید؛ میزان خون‌ریزی شما شدید محسوب شده و لازم است به پزشک مراجعه کنید. خون‌ریزی شدید کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و باعث کم‌خونی خواهد شد و می‌تواند اختلالات متعدد دیگری را نیز در فرد ایجاد ‌کند: فیبروئید (رشد غیرطبیعی عضله درون رحم)، آدنومیوزیس (حالتی که بافت اندومتریوم به درون دیواره‌های عضلانی رحم رشد می‌کند.)، پولیپ‌های رحمی (ضایعات غیرطبیعی رشدیافتته به درون رحم) و در موارد ناشایع احتمال رشد تومور نیز وجود دارد.

در صورتی که از هیچگونه روش پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده نمی‌کنید اما پریودهایتان قطع شده است، احتمال دارد باردار باشید، برای اطمینان از سلامت جسم لازم است به پزشک مراجعه کنید.

باید توجه داشته باشید که اغلب مطالعات انجام شده مربوط به آمریکا و دیگر کشورهای غربی است بنابراین ممکن است با توجه به تفاوت‌های ژنتیکی و محیطی شما، آن‌چه برای آن‌ها نرمال محسوب می‌شود برای شما عادی نباشد. شناختن این‌که ویژگی‌های منحصر به فرد پریود شما چه هستند به شما در شناسایی تغییرات غیرطبیعی یاری خواهند کرد.  

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید