انتشار این مقاله


طول مدت طبیعی پریود چند روز است؟

منظور از طول مدت پریود، به تعداد روزهایی از چرخه‌ی قاعدگی اطلاق می‌شود که به طور مداوم خون‌ریزی وجود داشته باشد.

  • طول مدت طبیعی پریود در کسانی که از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری یا IUD استفاده نمی‌کنند، ۸ روز یا کمتر است.
  • طول مدت پریود در کسانی که از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری مثل قرص، پچ، رینگ یا IUD استفاده می‌کنند، معمولا کوتاه‌تر است.
  • استفاده از IUD مسی طول مدت پریود را طولانی‌تر می‌کنند.

منظور از طول مدت پریود، به تعداد روزهایی از چرخه‌ی قاعدگی اطلاق می‌شود که به طور مداوم خون‌ریزی وجود داشته باشد.

اولین روز پریود به عنوان اولین روز از چرخه‌ی قاعدگی در نظر گرفته می‌شود. پریودها جزو اتفاقت طبیعی چرخه‌ی قاعدگی هستند؛ اما پریودهای طولانی‌مدت یا سنگین معمولا با فقر آهن همراه بوده که می‌توانند منجر به کم‌خونی شوند. لازم است برای اطمینان از سلامت جسم، در صورت داشتن پریودهای شدید و طولانی، به پزشک مراجعه کنید. البته ممکن است پریودهای با طول مدت طبیعی هم خون‌ریزی شدیدی داشته باشند.

پریودهای کوتاه مدت، زیاد نگران‌کننده نیستند، اما ممکن است در برخی موارد نشان‌گر بیماری باشند. پریودهای کوتاه مدت نامعمول، ممکن است ناشی از لکه‌بینی مرتبط با بارداری باشند.

لکه‌بینی یا خون‌ریزی در روزهای خارج از زمان پریود، نباید به عنوان بخشی از پریود در نظر گرفته شوند. اگر پریودهای طولانی یا نامنظمی دارید بهتر است با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است این اختلال ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک، فیبروئید، پولیپ رحم یا دیگر اختلالات خون‌ریزی‌دهنده باشد.

طول مدت طبیعی پریود در کسانی که از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده نمی‌کنند، چند روز است؟

بزرگسالان

طول مدت طبیعی پریود، در بزرگسالانی که از هیچ‌گونه روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری یا IUD استفاده نمی‌کنند، حداکثر ۸ روز می‌باشد.

خون‌ریزی در ۲ روز اول پریود شدید است و در روزهای آتی به تدریج از شدت آن کاسته خواهد شد. با گذر سن، پریودها متحمل تغییر خواهند شد و شدت و طول مدت آن‌ها نیز تغییر می‌کنند. در صورتی که طول مدت پریودهایتان بیش از ۸ روز باشد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

جوانان

در ابتدای شروع پریودها (منارک) طول مدت پریود در هر چرخه، متغیر خواهد بود. در سالهای ابتدایی پریودهای نامنظم، اتفاقی شایع هستند یعنی ممکن است درست در زمانی که باید، آغاز نشوند. با گذر سن، زمان شروع پریودها و طول مدت آن‌ها در هر چرخه، منظم خواهد شد اما باز هم ممکن است کمی متغیر باشد.

طول مدت طبیعی پریود در جوانان، ۲ الی ۷ روز است اما گاهی ممکن است بلندتر یا کوتاه‌تر نیز باشد.

طول مدت طبیعی پریود، در کسانی که از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می‌کنند، چند روز است؟

روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری مثل قرص، حلقه‌ی واژن یا پچ‌ها ترشح و تنظیم هورمون‌هایی مثل استروژن و پروژسترون در بدن را کنترل می‌کنند. در صورت استفاده‌ی صحیح هورمون‌های آزاد شده از این روش‌ها از تخمک‌گذاری جلوگیری خواهد کرد. با توجه به روش پیشگیری، پریود تغییر خواهد کرد.

طول مدت خون‌ریزی و چرخه‌ی قاعدگی به نوع روش پیشگیری از بارداری بستگی دارد. معمولا در فواصل زمانی عدم استفاده از این روش‌ها خون‌ریزی رخ خواهد داد. خون‌ریزی زمان استفاده از این روش‌ها به عنوان خون پریود تلقی نمی‌شوند بلکه به علت کاهش سطح هورمون‌ها در طول روزهایی است که به طور مناسب از این روش‌ها استفاده نکرده باشید.

بسیاری در مدت استفاده از این روش‌ها خون‌ریزی‌های خفیفی و کوتاه مدتی دارند و در بعضی اصلا خون‌ریزی مشاهده نمی‌شود. در موارد استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری پوشش داخلی رحم به اندازه‌ی حالت طبیعی ضخیم نخواهد شد بنابراین افراد پریود نخواهند شد یا به خصوص در صورت استفاده طولانی مدت از این روش‌ها، پریودها خفیف و کوتاه خواهند بود.

طول مدت طبیعی پریود در کسانی که از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی پروژسترون استفاده می‌کنند، چند روز است؟

روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی مختلفی وجود دارد که میزان هورمون در هر یک با دیگری متفاوت است. برخی از انوع آن‌ها فقط حاوی پروژستین (پروژسترون سنتتیک) بوده و استروژن ندارند. این روش‌ها شامل قرص مینی‌پیل، تزریق پروژستین یا ایمپلنت موارد آهسته رهش هستند.

تزریق، ایمپلنت‌ها و قرص‌های مینی پیل، معمولا تخمک‌گذاری را مهار می‌کنند. اغلب کسانی که از روش‌های پیشگیری از بارداری پروژسترون استفاده می‌کنند، پریودهای کوتاه و خفیفی خواهند داشت و گاهی هیچ نوع خون‌ریزی ندارند.  

خون‌ریزی و لکه‌بینی ناگهانی و خون‌ریزی‌های طولانی‌مدت در روزهای اول استفاده از این روش‌ها، طبیعی است. این علائم با گذر زمان بهبود می‌یابند اما در برخی دیگر مداوم باقی خواهند ماند.

طول مدت طبیعی پریود در کسانی که از IUD استفاده می‌کنند، چند روز است؟

IUD هورمونی

در طول مدت استفاده از IUD هورمونی، به دلیل این‌که طی استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری، ضخامت پوشش داخلی رحم در قیاس با عدم استفاده از این روش‌‌ها کمتر افزایش می‌یابد، خون‌ریزی غیرطبیعی و اندک و عدم خون‌ریزی در این دوره امری طبیعی است؛ به خصوص در کسانی که به مدت طولانی‌تری از این روش‌ها استفاده می‌کنند این مورد واضح‌تر خواهد بود.

IUD مسی

به دلیل تغییر جریان خون رحم، به خصوص در ۶ الی ۱۲ ماه ابتدایی استفاده از این روش، خون‌ریزی‌ها طولانی و شدیدتر خواهند بود و درد شکم و دفع لخته‌ی خون نیز شدت می‌یابند. استفاده از مسکن‌های غیر استروئیدی (مثل ایبوپروفن، ژلوفن و …) در تسکین درد و تخفیف خون‌ریزی مؤثر خواهند بود.

IUD مسی غیر هورونی است و سطح استروژن و پروژسترون تغییری نکرده بنابراین چرخه‌های قاعدگی به همان حالت ادامه می‌یابد

چرا ویژگی‌های پریودها متغیر هستند؟

طول مدت معمول پریود به سن، ژن، سلامت عمومی، شاخص توده‌ی بدنی (BMI)، رفتار و نوع روش پیشگیری از بارداری مورد استفاده، بستگی دارد.

در صورتی که به تازگی پریودهایتان شروع شده باشد، شدت خون‌ریزی، علائم و طول مدت پریود در هر چرخه با چرخه‌ی دیگر متفاوت خواهد بود. شدت خون‌ریزی و طول مدت پریود به سطح هورمون‌های خون بستگی دارد که با توجه به تغذیه، استرس و فاکتورهای متعدد دیگر، متغیر است.

تغییر پریود در صورت عدم تخمک‌گذاری طبیعی است. در دوران جوانی، پس از زایمان، شیردهی و پیش‌قاعدگی بدن به طور منظم تخمک‌گذاری نمی‌کند، به همین دلیل در این دوران تغییرات پریود شایع هستند.

ورزش، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل  بر شدت و طول مدت پریود تأثیر گذار است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید