انتشار این مقاله


بهداشت قاعدگی

پریود تابوترین مسئله‌ی فیزیولوژیک کره‌ی زمین است و درصد کمی از افراد در ارتباط با بهداشت قاعدگی آگاهی دارند.

پریود تابوترین مسئله‌ی فیزیولوژیک کره‌ی زمین است. زنان از سن حدود ۱۲ سالگی ماهانه یک هفته پریود هستند اما درصد کمی تا کنون در ارتباط با شیوه‌ی صحیح رعایت بهداشت در این دوره آموزش دیده‌اند. بسیاری از دختران روستایی هم‌چنان از پارچه‌های کثیف استفاده می‌کنند و چون این مسئله باید در مخفیانه‌ترین حالت ممکن پوشیده باقی بماند حتی همان پارچه‌ها را به صورت مناسب نمی‌شویند اما  قاعدگی یکی از مهم‌ترین فرایندهای طبیعی بدن زنان است و مراقبت و توجه بی‌اندازه‌ای را می‌طلبد. رعایت بهداشت و تغذیه‌ی مناسب در تسکین دردها و مشکلات این فرایند بسیار مهم است. استفاده از لوازم بهداشتی نوار بهداشتی، تامپون و فنجان قاعدگی بسیار مهم است. با توجه به ویژگی‌های شخصی یکی از روش‌ها را انتخاب کنید. بسیاری از دختران پیش از ازدواج، استفاده از نوار بهداشتی را ترجیح می‌دهند و در طول پریود با توجه به شدت خون‌ریزی و دیگر پارامترها از انواع نوار بهداشتی یا دیگر لوازم بهداشتی استفاده می‌کنند.

هر ۴ الی ۶ ساعت نوار بهداشتی خود را عوض کنید.

تعویض نوار بهداشتی و تامپون هر ۴ الی ۶ ساعت یک اصل اساسی در رعایت بهداشت قاعدگی می‌باشد. خون قاعدگی پس از خروج از بدن، میکروب‌های مختلفی را جذب می‌کند و گرما و رطوبت خون محیط مناسبی برای رشد آن‌ها فراهم می‌آورد که در نهایت منجر به ابتلا به عفونت‌های ادراری، جوش و خارش در آن ناحیه خواهد شد. تعویض نوار بهداشتی و تامپون مانع نتجمع و رشد این ارگانیسم‌ها شده و از بروز عفونت جلوگیری خواهد کرد. با توجه به ویژگی‌های جسمی و شدت خون‌ریزی زمان تعویض نوار بهداشتی یا تامپون را مشخص کنید. در روزهایی که خون‌ریزی شدید باشد شاید لازم باشد هر ۲ ساعت یکبار آن را عوض کنید اما در روزهایی که شدت خون‌ریزی کم باشد هم باید هر ۴ الی ۶ ساعت نوار بهداشتی را تعویض کنید و نباید بیشتر از ۶ ساعت زمان تعویض را به تأخیر بیندازید.

تامپون‌ها باید هر ۲ ساعت یکبار تعویض شوند. در صورتی که تامپون به مدت طولانی در واژن باقی بماند، خطر سندروم شوک توکسیک را به همراه خواهد داشت.

شست و شوی مناسب و منظم

برای رعایت بهداشت مناسب ناحیه واژن لازم است به صورت منظم و اصولی شست و شو انجام شود. پس از برداشتن نوار بهداشتی، ارگانیسم‌های مختلفی متصل به ناحیه واژن باقی می‌مانند. اغلب افراد به صورت مرتب آن ناحیه رو شست و شو می‌دهند اما شست و شوی صحیح بسیار مهم است. لازم است با دست از جلو به سمت عقب آن ناحیه را مالش دهید یعنی جهت حرک دست باید از واژن به سمت مقعد باشد در غیر این صورت باکتری‌های ناحیه مقعد به جلو انتقال داده شده و خطر عفونت‌های واژنی و ادراری بیشتر خواهد شد.

از صابون یا دیگر مواد شوینده‌ی واژن استفاده نکنید

با وجود این‌که در روزهای معمول استفاده از مواد شوینده، فواید متعددی دارد اما زمان پریود، قضیه کاملا برعکس است. واژن به صورت طبیعی، روش‌های پاکسازی مخصوص به خود را دارد در صورت استفاده از مواد شوینده این روش‌ها مختل شده و در روند پاکسازی اختلال ایجاد خواهد شد که در نهایت رشد باکتری و پیشرفت عفونت تشدید می‌شود.

نوار بهداشتی را به طور مناسب دور بیاندازید.

دور انداختن مناسب نوار بهداشتی و تامپون‌ها بسیار مهم است. آن‌ها را در ابتدا در یک نایلون بپیچید تا از انتشار باکتری‌های موجود در آن‌ها جلوگیری شود سپس دور بیاندازید. پس از دور انداختن دستان خود را کامل بشویید.

از یک روش استفاده کنید.

برخی از زنان در روزهایی که خون‌ریزی شدیدی دارند از دو روش به صئرت ترکیبی استفاده می‌کنند مثل استفاده‌ی همزمان از تامپون و نوار بهداشتی یا استفاده از دو نوار بهداشتی. این روش با وجود این‌که احتمال کثیف شدن لباس زیرتان را کاهش می‌دهد اما باعث می‌شود تا متوجه میزان خون‌ریزی خود نباشید و نسبت به تعویض منظم نوار بهداشتی یا تامپون اقدام نکنید. در این صورت با تجمع خون، باکتری‌های مختلفی نیز در آن ناحیه تجمع خواهند کرد و خطر عفونت بسیار بالا خواهد بود. بنابراین از یک نوار بهداشتی استفاده کنید و به صورت مکرر آن را عوض کنید.

جوش یا راش ناشی از نوار بهداشتی

این جوش‌ها در روزهایی که خون‌ریزی شدیدی دارید ایجاد می‌شوند. در این دوره نوار بهداشتی به مدت طولانی اگر نمناک باشد باعث سایش ناحیه پرینه شده و به تدریج جوش‌هایی در آن قسمت پدیدار می‌شوند. راه‌حل این مشکل این است که نوار بهداشتی را زود به زود عوض کرده و تا حد امکان خشک نگه دارید و بعد از استحمام و قبل از خواب از پمادهای استریل استفاده کنید. در  صورتی که این جوش‌ها شدت پیدا کردند به پزشک مراجعه کنید تا پودر یا پماد مناسبی  را تجویز کند.   

مرتب دوش بگیرید.

پیش‌تر گفته می‌شد استحمام در دوره‌ی پریود برای بدن مضر است اما مانند بسیاری از دیگر چیزهای غلطی که در ارتباط با پریود به ما فهمانده‌اند باید بگوییم اتفاقا دوش گرفتن در این دوره از بهترین چیزهاست. نه تنها امکان شست و شوی مناسب و حفظ پاکیزگی را فراهم می‌کند بلکه در تسکین درد شکم، کمردرد مؤثر بوده و استرس را کاهش داده و کلا حال شما را خوب می‌کند. برای تسکین کمردرد و کرامپ‌های شکمی زیر دوش آب گرم بایستید و اجازه دهید آب به شکم و کمر شما بخورد.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید