انتشار این مقاله


با جراحی عصب می‌توان به کنترل دست در افراد دچار فلجی کمک کرد

جراحان با مرتبط ساختن اعصاب سالم با اعصاب آسبب‌دیده در افرادی که بازو یا دست فلج داشتند، به دست آن‌ها جان دوباره بخشیدند.

جراحان با مرتبط ساختن اعصاب سالم با اعصاب آسبب‌دیده در افرادی که بازو یا دست فلج داشتند، به دست آن‌ها جان دوباره بخشیدند. این افراد سپس توانستند با همان دست خود گوشی به دست بگیرند، غذا بخورند و حتی آرایش کنند! به گفته‌ی جراح Natasha van Zyl از Austin Health، جراحی همیشه تغییردهنده‌ی زندگی است. یکی از بیماران او در حال حاضر در اروپا مسافرت می‌کند و دیگری می‌تواند نوه‌اش را با خود به سینما ببرد. هردوی این بیماران زندگی بسیار مستقل‌تری را نسبت به حالت قبل خود تجربه می‌کنند. تیم این محقق در ملبورن و برخی گروه‌های کوچک دیگر در سطح جهان، طی چندین سال گذشته بر روی این تکنیک کار کرده‌اند و شاهد نتایج امیدوارکننده‌ای بوده‌اند. اما از مدت‌ها قبل مطبوعات پزشکی توجه خود را معطوف مطالعات موردی یا مطالعات گذشته‌نگر کوچک نموده‌اند.

van Zyl و همکارانش در این ارتباط ۱۶ بیمار مبتلا به آسیب نخاعی را که موجب فلج دست و پایشان و به عبارتی کوادری‌پلژی یا تتراپلژی شده بود، مورد بررسی قرار دادند. اکثر این افراد در تصادفات رانندگی، حین فعالیت‌های ورزشی یا سقوط از ارتفاع، آسیب دیده بودند.

اگر آسیب به قسمت‌های نسبتاً بالاتر طناب نخاعی وارد شود، می‌تواند موجب فلج بازو شود. چرا که بسیاری از اعصاب کنترل‌کننده‌ی بازو از اعصاب زیر محل آسیب مذکور شاخه می‌گیرند؛ اما هر عصبی که از ناحیه‌ی بالاتر از آسیب شاخه بگیرد، همچنان کار خواهد کرد. van Zyl و تیمش این اعصاب سالم را به اعصاب آسب‌دیده پیوند زدند تا به کنترل حرکات حیاتی دست و آرنج کمک کنند.

شرکت‌کنندگان مطالعه دو سال بعد از جراحی و پس از فیزیوتراپی شدید، قادر به باز کردن دست خود، گرفتن اشیا و باز کردن آرنج خودشدند. Jeremy Simcock از دانشگاه Otago در نیوزلند، اذعان داشت:

این مطالعه‌ای ارزشمند است که ایمنی و کارآیی این نوع جراحی را برای افراد مبتلا به کوادری‌پلژی، تأیید می‌کند.

انتقال تاندون

تکنینک انتقال عصب به طریقی، مشابه تکنیک انتقال تاندون است که به گفته‌ی Simcock، جراحان قریب به ۳۰ سال است برای کمک به استفاده از دست در افراد دچار آسیب تتراپلژی، از آن استفاده می‌کنند. اما بر خلاف انتقال تاندون که معمولاً شامل انتقال یک تاندون برای یک عملکرد عضلانی است، انتقال اعصاب متعدد می‌تواند در یک مرتبه صورت گرفته و هر یک از اعصاب، عضلات متعددی را به راه بیاندازند. در این مطالعه، در هر یک از بیماران حداقل یک انتقال عصب صورت گرفت؛ برخی هم تحت انتقال تاندون قرار گرفتند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید