انتشار این مقاله


هایپراستوز اسکلتی ایدئوپاتیک منتشر (DISH)

هایپراستوز اسکلتی ایدئوپاتیک منتشر سخت شدن لیگامان‌های متصل کننده به ستون فقرات است. این بیماری همچنین تحت عنوان بیماری Forestier نیز خوانده می‌شود. این بیماری ممکن است علائمی ایجاد نکند و همچنین به درمان نیز نیاز نداشته باشد و درصورت داشتن علائم شایع‌ترین نشانه‌ی آن ایجاد درد اندک و سفتی در ناحیه‌ی فوقانی کمر می‌باشد. […]

هایپراستوز اسکلتی ایدئوپاتیک منتشر سخت شدن لیگامان‌های متصل کننده به ستون فقرات است. این بیماری همچنین تحت عنوان بیماری Forestier نیز خوانده می‌شود. این بیماری ممکن است علائمی ایجاد نکند و همچنین به درمان نیز نیاز نداشته باشد و درصورت داشتن علائم شایع‌ترین نشانه‌ی آن ایجاد درد اندک و سفتی در ناحیه‌ی فوقانی کمر می‌باشد. بیماری DISH همچنین می‌تواند گردن و قسمت تحتانی کمر شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد و برخی از مردم در مناطق دیگر مانند شانه‌ها، آرنج‌ها، زانو‌ها و پاشنه‌ها این بیماری را تجربه ‌می‌کنند. این بیمار، بیماری پیشرونده می‌باشد که می‌تواند بدتر شود و عوارض جدی ایجاد کند.

علائم

شما ممکن است هیچ علائمی تجربه نکنید و در صورت داشتن درد بیشتر قسمت بالای کمر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این علائم شامل:

  • سفتی: بیشتر هنگام صبح دیده می‌شود.
  • درد: شما ممکن است درد را بیشتر در کمر یا قسمت‌های دیگر درگیر مانند شانه، آرنج، زانو، یا پاشنه تجربه کنید.
  • از دست دادن دامنه‌ی حرکت: شما این حالت را هنگام کشش به سمت دیگر تجربه می‌کنید.
  • مشکل در بلع یا ایجاد صدای اسب مانند: اگر شما مبتلا به DISH در گردن خود باشد، ممکن است این علائم را تجربه کنید.

زمان مراجعه به پزشک

هر موقع احساس سفتی یا درد در مفاصل خود یا گردن خود شدید باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

علل

این بیماری به دلیل رسوب نمک‌های کلسیم در لیگامان‌ها و تاندون‌ها ایجاد می‌شود که باعث سفت شدن و رشد بیش از حد استخوان می‌شود. اما علل تشکیل این نمک‌ها هنوز ناشناخته می‌باشد.

عوامل خطرساز

پزشکان چندین فاکتور را در نظر دارند که شاید باعث افزایش ابتلا به این بیماری می شود. این فاکتورها شامل

  • جنسیت: مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند.
  • سن بالا: این بیماری در سن بالا بخصوص در افراد بالای ۵۰ سال شایع می‌باشد.
  • دیابت و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای: افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. دیگر بیماری‌های زمینه‌ای که باعث افزایش مقدار انسولین در خون می‌شود مانند هایپرانسولینما، پره دیابت و چاقی از علل افزایش احتمال ابتلا به بیماری هستند.
  • مصرف داروهای خاص: استفاده طولانی مدت از دارویی به نام رتینوئید، مانند ایزوترتینوئین (Amnesteem، Claravis ) که برای درمان بیماری‌های پوست مانند آکنه استفاده می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

عوارض

  • ناتوانی در حرکات: از دست دادن دامنه حرکات در مفصل آسیب دیده می‌تواند استفاده از آن مفصل را دشوار کند. به عنوان مثال، درگيري شانه در DISH مي‌تواند باعث محدودیت حرکات دست شود.
  • سختی هنگام بلع: استئوفیت‌های تشکیل شده در گردن باعث فشار برروی مری می‌شود که این فشار باعث ایجاد صدای اسب مانند یا آپنه در هنگام خواب که نوعی اختلال در هنگام خواب می‌باشد که فرد تند تند نفش می‌کشد، می‌شود. به صورت نادر این عارضه ممکن است جدی باشد که نیازمند جراحی می‌باشد.
  • شکستگی مهره‌ها: این بیماری احتمال شکستگی را در ستون مهره بخصوص زمانیکه بیماری در مرحله‌ی متوسط تا شدید باشد، را افزایش می‌دهد. حتی صدمات کوچک نیز باعث افزایش احتمال شکستگی می‌شوند که شکستگی‌ها برای ترمیم نیاز به جراحی دارند.
سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید