انتشار این مقاله


ديابت نوع ٣ و بيماری آلزايمر

دیابت نوع ۳ یک اصطلاح است که زمانی که بیماری آلزایمر بدليل مقاومت به انسولین در مغز ایجاد می‌شود، استفاده می‌شود. این بیماری بیشتر زمانی ایجاد می‌شود که فرد همزمان با دیابت نوع ۲ به زوال عقلي يا آلزايمر مبتلا شده‌است.

ديابت نوع ٣ چيست؟

دیابت نوع ۳ یک اصطلاح است که زمانی که بیماری آلزایمر بدليل مقاومت به انسولین در مغز ایجاد می‌شود، استفاده می‌شود. این بیماری بیشتر زمانی ایجاد می‌شود که فرد همزمان با دیابت نوع ۲ به زوال عقلي يا آلزايمر مبتلا شده‌است. دیابت بیماری می‌باشد که بدن در تبدیل قندخون به انرژی مشکل دارد. به طور شایع ما فکر می‌کنیم دو نوع دیابت داریم:
دیابت نوع ۱: بیماری مزمنی می‌باشد که در آن بدن توانایی تولید هورمون انسولین را ندارد.
دیابت نوع ۲: بیماری مزمنی می‌باشد که در آن مقاومت انسولینی ایجاد می‌شود که در نتیجه‌ی آن مقدار قندخون بدن افزایش پیدا می‌کند.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیماری آلزایمر نیز باید به عنوان یک نوع دیابت طبقه بندی شود، که دیابت نوع ۳ است. اما این طبقه بندی بحث برانگیز است و اکثر پزشکان حاضر نیستند تا انجام تحقیقات بیشتر از آن استفاده کنند.

ارتباط بین دیابت و بیماری آلزایمر

در حال حاضر ارتباطي بین دیابت نوع ۲ و آلزایمر وجود دارد. از آنجایی که ممکن است آلزایمر با مقاومت به انسولین در مغز شما ایجاد شود، بعضی افراد اعتقاد دارند که آلزایمر دیابت مغز می‌باشد.
با گذشت زمان، دیابت درمان نشده می‌تواند منجربه آسیب به عروق خونی شما، از جمله عروق مغزی شود. از آنجاییکه بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از بیماری خود اطلاع ندارند، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ خطر بیشتری برای این نوع آسیب دارند. دیابت همچنین تعادل مواد شیمیایی در مغز شما را برهم می‌زند که باعث آلزایمر شود. قندخون بالا باعث التهاب می‌شود که ممکن است سبب آسیب رساندن به سلول‌های مغزی شود. به همین دلیل بیماری دیابت به عنوان یک عامل خطر برای زوال عقلی ناشی از تغییرات عروقی می‌باشد.

زوال عقل ناشی از تغییرات عروق همراه با علائم خود می‌تواند خود بیماری مستقلی باشد یا می‌تواند یک نشانه‌ی هشداردهنده از پیشرفت بیماری به سمت بیماری آلزایمر باشد. علم اثبات کننده‌ی این موضوع هنوز ضعیف بوده و در حال حاضر، آنچه ثابت شده‌است این است که مواردی از آلزایمر و زوال عقل وجود دارد که هیچ ارتباطی با مقاومت به انسولین ندارند.

علل و عوامل خطر دیابت نوع ۳

افرادی که دیابت نوع ۲ را دارند ممکن است ۶۰٪ بيشتر از بقيه افراد احتمال ابتلا به آلزایمر یا زوال عقل دارند. یکی از مطالعاتی که بیش از ۱۰۰۰۰۰ فرد مبتلا به زوال عقل داشتند، نشان داد که زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به مردان احتمال ابتلا به زوال عقل ناشی از تغییرات عروقي بيشتري دارند.

عوامل خطر برای دیابت نوع ۲ شامل:

  • سابقه‌ی خانوادگی
  • فشارخون بالا
  • وزن بالا یا چاقی
  • بیماری‌های زمینه‌ای مانند افسردگی و سندرم پلی‌کیستیک تخمدانی

علائم دیابت نوع ۳

نشانه‌های این بیماری همانند علائم بیماری زوال عقلی یا مراحل زودرس آلزایمر می‌باشد. این علائم عبارتند از:

  • از دست دادن حافظه که بر زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی تاثیر می‌گذارد.
  • عدم تکمیل مسئولیت‌ها و کارهای خود
  • جاگذاری اشتباه اشیاء
  • کاهش توانایی فرد در تصمیم‌گیری براساس اطلاعات
  • تغییرات ناگهانی در شخصیت و رفتار فرد

تشخیص دیابت نوع ۳

آزمایش خاصی برای آلزایمر یا دیابت نوع ۳ وجود ندارد. پزشک شما چندین سؤال درباره سابقه خانوادگی و علائم شما خواهد پرسید. تصویربرداری مغز، مانند MRI و CT اسکن، می‌تواند تصویری از کارکرد مغز شما به پزشک نشان دهد. همچنین تست‌های مایع مغز نخاعی می‌توانند شاخص‌های آلزایمر را بررسی کنند.
اگر علائم دیابت نوع ۲ و آلزایمر را دارید و هیچکدام از آنها تشخیص داده نشده‌است، سریعاً آزمایش قندخون ناشتا و آزمايش HbA1c را انجام دهید. اگر مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید، ضروری است که درمان آن را شروع کنید. درمان دیابت نوع ۲ می‌تواند آسیب مغز شما را به حداقل برساند و پیشرفت آلزایمر یا زوال عقل را کُنْد کند.

درمان ديابت نوع ٣

درمان‌های خاصی برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ و آلزایمر هستند، وجود دارد. تغییرات شیوه زندگی، مانند رژیم غذایی و ورزش، ممکن است بخش بزرگی از درمان شما باشد. کاهش ۵ تا ۷ درصدی وزن بدن شما می‌تواند از آسیب ارگان‌ها که ناشی از قندخون بالا می‌باشد، جلوگیری کند. رژیم کم‌چرب و غنی از میوه‌ها و سبزیجات همچنین می تواند علائم را بهبود بخشد. اگر سیگار می‌کشید توصیه می‌شود که سیگار را ترک کنید.
اگر هم مبتلا به دیابت نوع ۲ و هم آلزایمر هستید درمان دیابت نوع ۲ برای کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر مهم می‌باشد. متفورمین که داروی ضددیابت می‌باشد برای درمان علائم آلزایمر نیز کمک کننده‌است.

داروهای تجویزی برای درمان نشانه‌های شناختی آلزایمر و زوال عقل موجود است. مهار کننده‌های کولین استراز مانند دونپزیل (آریسیتپ)، گلانتامین (رازدیان) و ریواستیگمین (اگزلون) می‌توانند تجویز شوند تا سلول‌های بدن شما با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ممانتین (نامندا) نیز می‌تواند پیشرفت آلزایمر را کُنْد کند. سایر علائم آلزایمر و زوال عقل مانند تغییرات خلقی و افسردگی ممکن است با داروهای روانگردان درمان شود. داروهای ضدافسردگی و داروهای ضداضطراب بخشی از درمان موجود در برخی موارد بيماري آلزايمر است.

دیدگاه افراد نسبت به بیماری دیابت نوع ۳

دیابت نوع ۳ راهی برای توصیف آلزایمر است که به علت مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود. بنابراین دیدگاه شما با توجه به عوامل متعددی، از جمله درمان دیابت شما متفاوت خواهدبود. اگر شما می‌توانید دیابت خود را با رژیم غذایی، ورزش و دارو درمان کنید، ممکن است بتوانید از پیشرفت آلزایمر یا زوال عقل نیز جلوگیری کنید. دیدگاه شما با توجه به اینکه علائم بیماری چه زمانی تشخیص داده شده‌است و نظر پزشک شما نسبت به بیماری شما چیست، بسیار متفاوت خواهدبود. درمان زودهنگام باعث ایجاد پیش‌آگهی بهتری می‌شود.
میانگین امید به زندگی یک فرد مبتلا به آلزایمر ۸ تا ۱۰ سال از زمان تشخیص آن است. اما برخی از افراد مبتلا به آلزایمر می‌توانند تا ۲۰ سال پس از تشخیص نیز زندگی کنند.

پیشگیری از دیابت نوع ۳

اگر شما مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید خطر ابتلا به نوع ۳ را کاهش دهید. در اینجا برخی از روش‌های اثبات شده برای کنترل دیابت نوع ۲ و به حداقل رساندن آسیب‌ به ارگان‌ها بیان شده‌است:

  • ورزش چهار بار در هفته بمدت ۳۰ دقیقه در هربار
  • خوردن غذاهای سالم حاوی پروتئین و فیبر بالا
  • کنترل دقیق قندخون بنابه توصیه‌ی پزشک خود
  • مصرف منظم و طبق برنامه‌ی داروها
  • کنترل منظم سطح کلسترول خون
  • کنترل وزن
سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید