انتشار این مقاله


آیا دیابت می‌تواند باعث کاهش حافظه شود؟

افزایش قندخون با کاهش حافظه ارتباط دارد!

آیا تاکنون توجه کرده‌اید که قندخون بالا یا افراد مبتلا به دیابت بیشتر احتمال دارد تا با کاهش حافظه مواجهه شوند؟ دیابت باعث قندخون بالا می‌شود که باعث اختلال در عملکرد انسولین می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی تاثیر دیابت در کاهش حافظه و راه‌های جلوگیری از آن با ما همراه شوید.

آنچه باید در مورد دیابت بدانید!

در سال ۲۰۱۲، ۹.۳ درصد آمریکایی‌ها مبتلا به دیابت بودند که این بدان معنا است که حدود ۲۹.۱ میلیون نفر از آمریکایی‌ها دیابت داشتند. این تعداد در حال افزایش می‌باشد. هرساله در آمریکا حدود ۱.۴ میلیون بیمار جدید مبتلا به دیابت تشخیص داده‌ می‌شوند.

دیابت بیماری می‌باشد که باعث افزایش سطح قندخون می‌شود که این باعث می‌شود که به این بیماری هایپرگلایسمی نیز گفته شود. هایپرگلایسمیا نیز زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما نتواند انسولین تولید کند یا به انسولین پاسخ دهد. پانکراس، عضوی است که مسئولیت تولید و ترشح انسولین را که تنظیم کننده‌ی سطح گلوکز خون می‌باشد، برعهده دارد. سطح قندخون می‌تواند بدلیل کاهش ترشح انسولین یا مقاومت به انسولین در بدن افزایش یابد.

دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱، دیابت جوانان نیز نامیده ‌می‌شود. فرآیندهای خودایمنی موجب بروز دیابت نوع ۱ می‌شوند. اگر شما مبتلا به این نوع دیابت هستید، آنتی‌بادی‌های بدن شما به سلول‌های تولید کننده‌ی انسولین در پانکراس حمله کرده‌اند. بدن تمامی افراد برای وارد کردن گلوکز به درون سلول‌ها نیازمند انسولین می‌یاشد. هنگامیکه گلوکز وارد سلول می‌شود بدن شما از این مولکول استفاده ‌می‌کند و انرژی تولید می‌کند. در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ انسولین کافی تولید نمی‌شود که این منجربه افزایش سطح قندخون می‌شود.

تزریق اسولین روش درمانی مناسب در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می‌باشد. طبق آمار سال ۲۰۱۲ تقریبا ۱.۲۵ میلیون نفر در آمریکا مبتلا به دیابت نوع ۱ هستند.

دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ از شایع‌ترین انواع دیابت در سرتاسر جهان می‌باشد. اگر شما مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید بدن شما به مقدار کافی اسولین تولید می‌کند اما نمی‌تواند از آن در مسیر درست استفاده کند. این مقاومت به انسولین در دیابت نوع ۲ منجربه تولید بیش از حد انسولین از پانکراس و تجمع بیش از حد آن در خون می‌شود. تولید و تجمع بیش از حد انسولین در طولانی مدت موجب تاثیرات منفی در مغز می‌شود.

آنچه باید در مورد کاهش حافظه بدانید!

کاهش حافظه با افزایش سن فرآیندی طبیعی می‌باشد. تفاوت‌هایی در کاهش حافظه به علت افزایش سن و به علت تغییرات پیچیده در مغز مانند بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌های تخریب کننده‌ی مغز وجود دارد. فراموش کردن اسامی و جا گذاری اشتباهی اشیا هردو نتیجه‌ی کاهش حافظه به علت افزایش سن می‌باشد. این علائم معمولا بر زندگی مستقل شما تاثیر نخواهد داشت. علائم جدی کاهش حافظه شامل:

  • فراموشی لغات معمول به خصوص در زمان صحبت کردن
  • تکرار مرتب یک سوال
  • گم کردن مسیر هنگام رانندگی و راه رفتن
  • تغییرات ناگهانی در خلق و خوی
  • ناتوانی در پیروی از دستوالعمل‌ها

این علائم ممکن است علائم شروع احتمالی زوال عقل باشد. اگر شما هرکدام از این علائم را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مراجعه به پزشک شما متوجه خواهی شد که چه عواملی باعث این اتفاقات می‌شود. یکی از شایه‌ترین علل زوال عقل آلزایمر می‌باشد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که آلزایمر با میزان قندخون بالا ارتباط دارد.

دیابت چگونه با کاهش حافظه ارتباط دارد؟

کاهش حافظه و اختلالات شناختی هردو از علائم آلزایمر هستند که ممکن است با دیابت نوع ۲ در ارتباط باشند. تخریب دیواره‌ی عروق در افراد دیابتی شایع بوده و این تخریب منجربه اختلالات شناختی و زوال عقل در نتیجه آسیب عروقی می‌شود که گاهی اوقات با علائم آلزایمر خود را نشان می‌دهد.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که آلزایمر ارتباط نزدیکی با سیگنال‌های انسولین و متابولیسم گلوکز در مغز دارد. مغز شامل گیرنده‌های انسولین می‌باشد که این ساختارها انسولین را شناسایی می‌کنند. انسولین بروی شناخت و حافظه تاثیر دارد و زمانیکه تعادل انسولین در بدن بهم بخورد احتمال ابتلا به آلزایمر نیز افزایش می‌یابد. این عدم تعادل در افراد دارای دیابت نوع ۲ مشاهده می‌شود.

دانشمندان همچنین به نحوه‌ی تاثیر سندرم متابولیک بر روی حافظه نیز بررسی‌هایی انجام دادند . سندرم متابولیک از عوامل خطرساز برای بیماری دیابت نوع ۲ می‌باشد. برخی علائم سندرم متابولیک شامل:

  • افزایش فشارخون
  • افزایش قندخون
  • سطح غیرطبیعی کلسترول خون
  • افزایش چربی بدن بخصوص اطراف کمر

مطالعه به این نتیجه رسید که بین افزایش قندخون و آلزایمر ارتباط وجود دارد. احتمال ابتلا افراد مبتلا به سندرم متابولیک به آلزایمر بسیار بالا می‌باشد. افراد مبتلا به آلزایمر اغلب مبتلا به هایپرگلایسمی و مقاومت به انسولین هستند. این نتایج با انتشار در Frontires in Neuroscience قوت گرفتند. اگرچه محققان در حال حاضر ارتباط کاملی را بین تاثیر انسولین و بیماری آلزایمر را به صورت واضح نمی‌دانند.

به‌طور كلی

اگر پزشكان به علت كاهش حافظه پي ببرند سعي در ايجاد برنامه‌ی درمانی دارند. این برنامه‌ی درمانی می‌تواند شامل تغییرات در شیوه‌ی زندگی باشد بخصوص اگر فرد در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ باشد یا مبتلا به دیابت باشد. اگر بیماری آلزایمر باعث کاهش حافظه شود پزشک برای شما دارویی از دسته‌ی کولین استرازها تجویز خواهد کرد. این داروهای مهار کننده سعی می‌کنند از بدتر شدن علائم جلوگیری کنند و درنتیجه توانایی افراد مبتلا به زوال عقلی را بهبود می‌بخشد. بستگی به پیشرفت بیماری ممکن است پزشک داروهای دیگری نیز تجویز کنند.

عواملی که از کاهش حافظه جلوگیری می‌کنند:

برای بهبود شناخت مغز و جلوگیری از از دست دادن حافظه ، این نکات را دنبال کنید:

رژيم‌ غذایی خود را تغییر داده و از میوه و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار و گوشت بدون چربی استفاده کنید و مصرف غذاهای پرچرب را محدود کنید. این رژیم به رژیم مدیترانه‌ای معروف است. این رژیم باعث کاهش بیماری‌های مزمن مثل آلزایمر می‌شود.
امگا ۳ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید چراکه هم باعث سلامتی قلب می‌شود و هم از اختلالات شناختي جلوگيري مي‌کند.
درمان‌های طب سنتی چینی نتایج مثبتی را در کنترل نشانه‌های سندرم متابولیک داشته‌است. ترکیبات فعال مانند بربرین یا ترکیبات موجود در جنسینگ و خربزه‌ی تلخ می‌توانند به متابولیسم گلوکز و چربی کمک کنند.

قبل از هرگونه استفاده از مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید. حتما با پزشک متخصص در مورد مکمل‌هایی که می‌خواهید مصرف کنید صحبت کنید. شما باید در مورد هرگونه تراخلات درمانی با پزشک خود مشورت کنید چراکه ممکن است یک دارویی با داروی دیگر تداخل ایجاد کند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید