انتشار این مقاله


به این دلایل بهتر است از خوردن غذاها و مواد کنسروشده اجتناب کنید!

غذا های کنسرو شده شامل اضافه شدن مواد نگه دارنده به ماده ی غذایی با بسته بندی خاصی به طوری که هوا به آن نفوذی نداشته باشد . در ادامه ده دلیل بیان می کند که بهتر است استفاده از مواد کنسرو شده را تا حد امکان به حداقل برسانیم . ۱. محفظه ی داخلی […]

غذا های کنسرو شده شامل اضافه شدن مواد نگه دارنده به ماده ی غذایی با بسته بندی خاصی به طوری که هوا به آن نفوذی نداشته باشد .
در ادامه ده دلیل بیان می کند که بهتر است استفاده از مواد کنسرو شده را تا حد امکان به حداقل برسانیم .

۱. محفظه ی داخلی قوطی کنسرو ها با بیسفنول پوشیده شده است

بیسفنول (BPA) یک ماده ی شیمیایی صنعتی است که در پلاستیک و پوشش کنسرو غذا و نوشیدنی وجود دارد . همچنین از این ماده برای ساخت پلاستیک های پلی کربنیتیک استفاده می شود.
این ماده ی شیمیایی می تواند نقش هورمون ها را در بدن ایفا کند که برای سلامتی خطرناک است . همچنین از اثرات خطرناک احتمالی آن می توان به ایجاد اختلال در سیستم تولید مثل ، ناراحتی های قلبی ، دیابت نوع دو ، سرطان پستان اشاره کرد .
می توانید کنسرو هایی با برچسب  BPA FREE را به جای کنسرو های بدون این بزچسب خریداری و استفاده کنید .
علاوه بر اثراتی که BPA بر بدن انسان دارد بر تولید مثل و نمو جانوران و گونه های مختلف گیاهان اثر مخربی بر جای می گذارد به ویژه هنگامی که حجم عمده ای از زباله های آن به دریاچه ها و اقیانوس ها ریخته شود زندگی جانوران آبزی و گیاهان را تهدید می کند .

16-bpafree-730x730

۲. حضور مواد شیمیایی خطرناک

در مرتبه ی خرید بعدی وقتی نگاهی به قیمت جنسی که قصد خرید آن را دارید می اندازید نگاهی اجمالی هم به ترکیبات سازنده ی آن داشته باشید .
ازودیکربونامید (ADA) می تواند از ترکیبات سازنده ی بسته بندی کنسرو یا غذای فرآوری شده ی آن باشد مانند نان قهوه ای کشمشی .
این ماده ی شیمیایی سمی می باشد و به عنوان یکی از عوامل افزایش احتمال سرطان و آسم شناخته شده است

۳. استفاده از مواد نگه دارنده سدیم نیترات و سولفیت

به منظور افزایش پایایی ماده ی غذایی کنسرو از این مواد استفاده می کنند که خطرات زیادی را برای سلامتی ما به همراه دارد .
مواد کنسرو شده و غذاهای فرآوری شده به ویژه فرآورده های گوشتی به میزان بسیار بالایی شامل این مواد نگه دارنده می باشند .
چک‌ کردن میزان سدیم در ترکیبات بسیار حائز اهمیت می باشد مخصوصا برای افرادی که باید در رژیم خود سدیم کمی داشته باشند .
به منظور کاهش میزان سدیم می توانید مواد کنسرو شده را با آب بشویید ( معمولا برای سبزیجات )

۴. کاهش ارزش غذایی

ارزش غذایی شامل ویتامین ، انرژی (کالری) و مواد معدنی موجود در آن ماده ی غذایی می باشد که با توجه به فرآیند های کنسرو کردن که شامل اعمال فشار و حرارت و استفاده از افزودنی ها ، ارزش غذایی آن پایین می آید .

tip-4-image

۵. استفاده از طعم دهنده های طبیعی و مصنوعی

همه ی ما دلمان می خواهد با دیدن کلمه ی ‘طبیعی’ خودمان را گول بزنیم در صورتی که مطالعات اخیر نشان می دهد که تفاوت مثلا طعم دهنده های مصنوعی و طبیعی به اندازه ای ما فکر گی کنیم نیست ! پس بهتر این است که از هر دوی آن اجتناب کنیم

no-natural-pictures-to-depict-artificial-flavours-rules-german-court_strict_xxl

۶. استفاده از ترکیبات کیفیت پایین

بسیاری از کارخانه ها از پسماند مواد غذایی و مازاد آن ها برای تولید موادی که قصد کنسروشان را دارند استفاده می کنند . این پس ماند از بازار کشاورزان به دست می آید موادی که به فروش نمی رسند و به دلیل کیفیت پایین خریداری نشده اند .
quality-assurance

۷. غذا های اسیدی با قلع قوطی کنسرو واکنش می دهند

مواد اسیدی همچون گوجه و آب میوه ها با قلع یا آهن قوطی واکنش می دهند که موجب ایجاد طعم نامطلوب و اثرات مخربی بر بدن می شود که در نهایت مسمومیت را به دنبال دارد و موجب اسهال و استفراغ فرد می شود ( بعد از مصرف ۲۰۰mg/kg )
07-canned-tomatoes-lgn-44714898

۸. اکسید شدن هنگام خنک سازی 

معمولا برای جلوگیری از خراب شدن غذا آن را در یخچال می گذاریم ولی این کار برای مواد کنسرو شده می تواند اثر عکط داشته باشد . مواد در بیشتر کنسرو ها انفعالی هستند و با اکسیژن یخچال واکنش می دهند که به تبع آن قوطی کنسرو می تواند با محتوی کنسرو میکس شود . بهتر است برای نگهداری آن از ظرف شیشه ای استفاده کنیم

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید