انتشار این مقاله


داروی درمان سالک (گلوکانتیم) به زودی در ایران تولید خواهد شد

مطالعات آزمایشگاهی آن انجام شده و در حال طی کردن فرایند آزمایش حیوانی است تا در صورت موفقیت آمیز بودن وارد مرحله تولید شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه داروی درمان سالک (گلوکانتیم) در دانشکده داروسازی این دانشگاه ساخته شده است، گفت: مطالعات آزمایشگاهی آن انجام شده و در حال طی کردن فرایند آزمایش حیوانی است تا در صورت موفقیت آمیز بودن وارد مرحله تولید شود.

به گزارش وبدا به نقل از پایگاه خبری ربیع، دکتر طاهره چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه داروی درمان سالک (گلوکانتیم) در دانشکده داروسازی این دانشگاه ساخته شده است، گفت: مطالعات آزمایشگاهی آن انجام شده و در حال طی کردن فرایند آزمایش حیوانی است تا در صورت موفقیت آمیز بودن وارد مرحله تولید شود.

 وی با اشاره به اینکه در حال مذاکره با یکی از کارخانه‌های داروسازی اصفهان برای تولید این دارو هستیم، اظهار امیدواری کرد که در سال آینده تولید داخلی داروی گلوکانتیم را داشته باشیم.

دکتر چنگیز با بیان اینکه سال گذشته مشکل جدی در تامین این دارو وجود داشت، خاطرنشان کرد:

این دارو توسط وزارت بهداشت سفارش داده می‌شود و توزیع آن فقط در مراکز بهداشتی انجام می‌گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه داروی گلوکانتیم سال گذشته از تولیدکننده دوم و نه اصلی آن، تامین شد، تصریح کرد: این موضوع باعث شد تا این دارو طی یک فراخوان جمع آوری شود و با توجه به پیک کشوری ابتلا به سالک در سال گذشته با کمبود آن مواجه شدیم.

دکتر چنگیز اضافه کرد: امسال وزارت بهداشت این اطمینان را داده است که داروی گلوکانتیم به مقدار کافی به شرکت اصلی سفارش شد و مشکلی برای تامین آن وجود نخواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اقدام‌های دیگر که امسال برای مقابله با بیماری سالک در استان انجام شده است، تاکید کرد: هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی و عزم استانی برای کنترل این بیماری، ضروری است.

وی ادامه داد: این دانشگاه، عملیات جونده کشی را در شهرستان‌های سالک خیز آغاز کرده و لازم است رعایت مسائل بهداشت فردی و جامعه نیز در اولویت قرار گیرد.

گفتنی است ، پزشکان و کارشناسان معتقدند که سالک حاصل در کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف مانند موش ناقل، پشه، انگل و انسان است و برای کاهش آن باید زنجیره بین این عوامل، گسسته شود.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید