انتشار این مقاله


بین آنفلوانزای مادر در حاملگی و افزایش خطر اوتیسم ارتباطی وجود ندارد

براساس مطالعه جدید منتشر شده آنلاین توسط JAMA Pediatrics که برروی ۱۹۶۰۰۰ کودک انجام شده‌است، بین عفونت آنفلوانزای مادر در هر دوره‌ای از حاملگی و افزایش خطر ابتلا به اوتیسم ارتباطی وجود ندارد. در این مطالعه که توسط Ousseny Zerbo و همکارانش از Kaiser Permanente کالیفرنیای شمالی و اوکلند انجام شده است، ۱۹۶۹۲۹ کودک متولد‌شده در نظام سلامت […]

براساس مطالعه جدید منتشر شده آنلاین توسط JAMA Pediatrics که برروی ۱۹۶۰۰۰ کودک انجام شده‌است، بین عفونت آنفلوانزای مادر در هر دوره‌ای از حاملگی و افزایش خطر ابتلا به اوتیسم ارتباطی وجود ندارد.

در این مطالعه که توسط Ousseny Zerbo و همکارانش از Kaiser Permanente کالیفرنیای شمالی و اوکلند انجام شده است، ۱۹۶۹۲۹ کودک متولد‌شده در نظام سلامت در حداقل سن حاملگی ۲۴ هفته در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ مورد مطالعه قرار داده‌شد.

در این گروه ۱۴۰۰ مادر (۰.۷ درصد) مبتلا به آنفلوانزا طی حاملگی و ۴۵۲۳۱ مادر (۲۳ درصد) که طی حاملگی واکسن آنفلوانزا دریافت کرده بودند، وجود داشت. در این میان، ۳۱۰۱ کودک مبتلا به اوتیسم مشاهده شد.

به گزارش نویسندگان مطالعه، هیچ ارتباطی بین افزایش خطر اوتیسم و آنفلوانزا طی سه‌ماهه دوم و سوم بارداری وجود ندارد. در ارتباط با افزایش خطر اوتیسم و واکسیناسیون مادر در سه ماهه اول موردی وجود داشت که طبق توضیح نویسندگان مطالعه، این یافته براساس شانس بوده و از لحاظ آماری پس از تنظیم مقایسه چندگانه معنی‌دار نبود.

این مطالعه نمی‌تواند علیت برقرار کند و دارای محدودیت‌هایی است؛از جمله این که، وضعیت ASD در این کودکان براساس تشخیص‌های موجود در پرونده پزشکی آنان تعیین شده و ارزیابی بالینی استاندارد معتبر صورت نگرفته است. همچنین، سایر فاکتورهای کاهش دهنده احتمالی در این مطالعه کنترل و اندازه‌گیری نشده‌اند.

نتیجه مطالعه بدین شرح است:

ما هیچ ارتباطی بین خطر ASD و عفونت آنفلوانزا در دوران بارداری و یا واکسن آنفلوانزا در طول سه‌ماهه دوم و سوم بارداری پیدا نکردیم. اگرچه موردی مبنی بر افزایش خطر اوتیسم و دریافت واکسن آنفلوانزا در سه‌ماهه اول وجود داشت، اما ارتباط براساس مقایسه‌های آماری چندان معتبر نبود. اگرچه ما از تغییرات سیاست واکسیناسیون دفاع نمی‌کنیم، اما به عقیده ما مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید