انتشار این مقاله


آیا سندرم قلب شکسته می‌تواند منجر به سرطان شود؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که “سندرم قلب شکسته” ممکن است علاوه‌بر آسیب به قلب، آسیب‌های بیشتری نیز داشته باشد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که “سندرم قلب شکسته” ممکن است علاوه‌بر آسیب به قلب، آسیب‌های بیشتری نیز داشته باشد.

درحالی که طبق تحقیقات قبلی، استرس شدید از دست دادن فردی که دوستش داریم با مشکلات قلبی مرتبط است، مطالعه‌ی جدیدی نشان می‌دهد که یک از هر شش نفر با سندرم قلب شکسته مبتلا به سرطان نیز است. بدتر از آن، احتمال زنده ماندنشان تا بعد از پنج سال پس از تشخیص کمتر است. به نظر می‌رسد برهم‌کنش قوی بین سندرم قلب شکسته (سندرم تاکوتسوبو) و بدخیمی‌ها وجود دارد.

سندرم قلب شکسته منجر به درد ناگهانی و شدید قفسه سینه و کوتاهی نفس‌ها می‌شود که می‌تواند با حمله قلبی اشتباه گرفته شود. به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا (AHA) این علائم واکنشی به افزایش ناگهانی هورمون استرس می‌باشد. این وضعیت باعث بزرگی حفره اصلی پمپاژ قلبی می‌شود و این بدین معناست که قلب نمی‌تواند خون را به‌طور موثری پمپ کند.

سندرم قلب شکسته می‌تواند تقریبا بعد از هر تجربه عاطفی شدید رخ دهد. مرگ کسی که دوستش داریم، جدایی و طلاق، مشکلات مالی و حتی تجربیات بسیار مثبت مانند برنده شدن لاتاری می‌توانند منجر به سندرم قلب شکسته شوند.

اکثر استرس‌های فیزیکی می‌توانند منجر به سندرم قلب شکسته شوند. ترومای فیزیکی یا جراحی، نارسایی تنفسی و عفونت‌ها نمونه‌هایی از استرس‌های فیزیکی هستند که می‌توانند باعث سندرم قلب شکسته شوند.

بیشتر بخوانید: سندرم قلب شکسته نیاز به پیگیری های سفت و سخت دارد

این مطالعه جدید شامل بیش از ۱۶۰۰ فرد مبتلا به سندرم قلب شکسته می‌باشد. شرکت‌کنندگان در ۲۶ مرکز پزشکی در ۹ کشور مختلف، از جمله ۸ کشور اروپایی و آمریکا استخدام شدند. در بین کسانی که تشخیص سرطان داده شد، اکثرشان (۸۸ درصد) زن بودند و متوسط سن آن‌ها ۷۰ بود.

بروز موارد سرطان بیش از حد انتظار است و این برای هر دو جنس و تمامی گروه‌های سنی صدق می‌کند. برای مثال، در زنان ۴۴ ساله و جوان‌تر میزان مورد انتظار سرطان ۴/۰ درصد است، اما این میزان در مبتلایان به سندرم قلب شکسته ۸ درصد می‌باشد. در مردان ۴۵ تا ۶۴ ساله، میزان مورد انتظار سرطان ۲ درصد است، اما در افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته ۲۲ درصد می‌باشد. در مردان و زنان مسن میزان مورد انتظار موارد سرطان بیش از دو برابر میزان انتظار در مبتلایان سندرم قلب شکسته است.

شایع‌ترین نوع سرطان، سرطان پستان بود. سایر سرطان‌ها شامل سرطان سیستم گوارش، دستگاه تنفسی، اندام‌های جنسی داخلی و پوست بود. یافته‌ها نشان داد که افرادی که سرطان داشتند، بیشتر مستعد داشتن عامل‌ فیزیکی برای سندرم قلب شکسته نسبت به موقعیت عاطفی هستند.

از این مطالعه دقیقا مشخص نیست که این شرایط چگونه باهم مرتبطند، اما استرس ناشی از تشخیص سرطان ممکن است منجر به سندرم قلب شکسته شود. همچنین ممکن است که تغییرات متابولیکی یا هورمونی ناشی از سرطان می‌توانند ریسک سندرم قلب شکسته را افزایش دهند.

طبق گفته‌ی محققان، بسیاری از بیماران سرطانی هردو استرس عاطفی قابل توجه و مداخلات پزشکی متعدد را داشتند. همچنین افزودند که این مطالعه برای نتیجه‌گیری راجع به مکانیسم مستقیم و تعامل دو تشخیص در طول عمر بسیار کوچک است و سرطان‌ها خیلی متغییرند.

برای پزشکان بسیار مهم است که از ارتباط بین سندرم قلب شکسته و سرطان آگاهی یابند، زیرا در این صورت زودتر می‌توانند برای این شرایط مداخله کنند.

این یافته‌ها در ژورنال American Heart Association منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید