انتشار این مقاله


چه چیزهایی را می توان در هنگام خواب به طور کامل یاد گرفت؟

تصور اینکه با قرار دادن کتاب در زیر سر خود می توانید آن را یاد بگرید کاملا باور غلطی است اما مواردی وجود دارند که هنگام چرت زدن می توان آن ها را فرا گرفت و یا حداقل می توان آن ها را بهتر درک کرد. بیشتر این موارد بر یک چیز بستگی دارند و […]

تصور اینکه با قرار دادن کتاب در زیر سر خود می توانید آن را یاد بگرید کاملا باور غلطی است اما مواردی وجود دارند که هنگام چرت زدن می توان آن ها را فرا گرفت و یا حداقل می توان آن ها را بهتر درک کرد. بیشتر این موارد بر یک چیز بستگی دارند و آن هم صدا است.

۱.کلمات خارجی

content-1480349733-1-foreign-words

در آخرین آزمایش، تعدادی از آلمانی زبانان شروع به یادگیری زبان هلندی با چندین لغت پایه و ساده کردند. سپس از آنان خواسته شد تا بخوابند. هنگامیکه آنان خواب بودند بدون آنکه متوجه شوند محققان صدای برخی از این کلمات اولیه را برای یک گروه پخش کردند. گروه دیگر در معرض همچین صدا هایی قرار نگرفت.

هنگامیکه این کلمات از ۲ گروه امتحان گرفته شد، گروهی که هنگام خواب صدای کلمات را شنیده بودند، بهتر توانستند کلمات را به یاد آورند و ترجمه کنند.

۲.مهارت های مربوط به موسیقی

content-1480349757-2-musical-skills

در مطالعه ای دیگر، محققان به گروهی از مردم ملودی از گیتار را با تکنیکی از بازی های کامپیوتری گیتارزنی آموزش دادند. سپس  ۲گروه آموزش دیده به خواب رفتند و در حین خوابشان برای یک گروه همان ملودی پخش شد در حالیکه برای گروه دوم پخش نشد.

سپس از آنان خواسته شد تا ملودی را دوباره با گیتار بزنند.گروه اول به مراتب بهتر از گروه دوم توانستند ملودی را اجرا کنند.

۳.محلی که چیزی را قرار داده اید

content-1480349777-3-where-you-put-something

برای اثبات این مورد، محققان از ۶۰ بزرگسال خواستند تا اشیا مجازی در کامپیوتر را در مکانی خاص قرار دهند. هنگام انتخاب مکان و قرار دادن شی مجازی صدایی خاصی شنیده می شد. سپس افراد طی ۲ مرحله به خواب رفتند. در طول چرت زدن برای اولین بار، هیچ صدایی برای آنان پخش نشد. در طول چرت زدن دوم، صدایی که هنگام قرار دادن اشیا پخش می شد، پخش شد. البته هر ۲ گروه اعلام کردند چیزی از این صدا نشنیدند.

و باز هم نتایج حاکی از این بود که در مرحله دوم عملکرد بهتری در یاد آوری محل اشیا دیده می شود.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید