انتشار این مقاله


باکتری‌های روده؛ مفید یا مضر؟

باکتری‌ها همیشه در نظر ما موجوداتی هستند که باید از آن‌ها اجتناب کرد.اما بدن ما مملو از باکتری‌هایی است که به هضم غذا کمک می‌کنند و نقش مهمی را در سلامتی ایفا می‌کنند. تحقیقات نشان داده که باکتری‌های روده با احتمال ابتلا به دیابت،چاقی، افسردگی، و سرطان روده بزرگ مرتبط است. باکتری روده چیست؟ ۳۰۰ […]

باکتری‌ها همیشه در نظر ما موجوداتی هستند که باید از آن‌ها اجتناب کرد.اما بدن ما مملو از باکتری‌هایی است که به هضم غذا کمک می‌کنند و نقش مهمی را در سلامتی ایفا می‌کنند.

تحقیقات نشان داده که باکتری‌های روده با احتمال ابتلا به دیابت،چاقی، افسردگی، و سرطان روده بزرگ مرتبط است.

باکتری روده چیست؟

۳۰۰ تا ۵۰۰ نوع از باکتری‌های مختلف که نزدیک به ۲ میلیون ژن دارا هستند، در روده زندگی می‌کنند.آنها همراه با موجودات زنده کوچک مثل ویروس‌ها و قارچ‌ها تشکیل مجموعه‌ای را می‌دهند که میکروبیوم یا میکروبیوتا نام دارد.مانند اثر انگشت میکروبیوتای هر انسانی منحصر به فرد است.ترکیب  باکتری‌ها در بدن شما با ترکیب فرد دیگری متفاوت است.این ترکیب تا حدی توسط مادرـ محیطی که هنگام تولد در معرض آن بوده‌اید – و نسبتی از آن نیز توسط رژیم غذایی و شیوه زندگی تامین می‌شود.

باکتری‌ها در تمام بدن شما زندگی می‌کنند ولی آنهایی که در روده هستند بیشترین تاثیر را بر بدن دارند.این باکتری‌ها در تمام لوله گوارش حضور دارند اما بیشترشان در روده کوچک و کولون زندگی می‌کنند.آنها همه چیز را از متابولیسم گرفته تا خلق و خوی و سیستم ایمنی تحت تاثیر قرار می‌دهند.

باکتری‌های روده و بیماری‌ها:

تحقیقات نشان می‌دهد که باکتری‌های روده انسان‌های سالم با افراد بیمار متفاوت است.افرادی که بیمار هستند ممکن است یک نوع از باکتری‌ها را به مقدار خیلی کم یا خیلی زیاد داشته باشند و یا فاقد طیف گسترده‌ای از آنها باشند.انواعی از این باکتری‌ها فرد را در برابر بیماری محافظت میکنند و عده‌ای از آنها خطر ابتلا را افزایش می‌دهند.

دانشمندان اطهار دارند که بیماری‌های زیر با باکتری‌هایروده ارتباط دارند:

چاقی، دیابت نوع ۲، و بیماری‌های قلبی: باکتری‌های روده بر متابولیسم بدن اثر می‌گذارند.آنها چیزهایی مانند کالری دریافتی از غذاها یا نوع مواد مغذی حاصل از آنها را تعیین می‌کنند.مقدار اضافی باکتری‌ها می‌تواند فیبرهای غذا را به اسید چرب تبدیل کند.این ممکن است باعث رسوب چربی در کبد شود که موجب ایجاد حالتی به نام سندروم متابولیک می‌شود.یک بیماری که معمولا سبب ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و چاقی می‌شود.

بیماری‌های التهابی روده از جمله بیماری کولون و التهاب زخمی کولون: افرادی که دچار این بیماری‌ها هستند سطح پایینی از باکتری ضد التهابی روده دارند.ارتباط دقیق بین آنها هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که برخی از باکتری‌ها بدن را وادار به حمله به روده می‌کنند و باعث این بیماری می‌شوند.

سرطان کولون: مطالعات نشان می‌دهد که افراد دچار اینبیماری میکروبیوتای متفاوتی دارند که شامل باکتری‌های بیماری‌زای زیادتری نسبت به افراد سالم است.

اضطراب، افسردگی و اوتیسم: روده با انتهای اعصابی که با مغز در ارتباط هستند عصب‌دهی می‌شود.پزشکان ممکن است این ارتباط را« مدار روده-مغز» بنامند.مطالعات ارتباط بین باکتری‌های روده و بیماری‌های دستگاه عصبی مرکزی را نشان می دهد.

آرتریت: به نظر می‌رسد که افراد دچار آرتریت روماتوئید ممکن مقدار بیشتری باکتری های مرتبط با التهاب را نسبت به افراد سالم دارا هستند.

چگونه می توانیم باکتری‌های روده سالم داشته باشیم؟

غذاهای مغزی غنی از فیبر بخورید؛ مانند میوه، سبزیجات، و غلات سبوس دار.یک رژیم غذایی غربی که دارای چربی و قند زیاد و فیبر پایین است می‌تواند باکتری‌های خاص روده را بکشد و تنوع میکروبیوتای شما را کاهش دهد.ورزش می‌تواند رشد انواع باکتری‌های روده را ترغیب کند.داشتن میکروبیوتای متنوع روده می‌تواند سلامت بهتری را تامین کند و به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد.

شما نمی‌تونید برای دور کردن دیابت یا درمان آرتریت فقط پروبیوتیک مصرف کنید.متخصصان عقیده دارند که پژوهش‌های بیشتری باید انجام شود تا انواع دقیق باکتری‌هایی که موجب بیماری‌ها می‌شوند مشخص شود.شما ممکن است به زودی برای کاهش احتمال ابتلا -یا حتی درمان- بیماری‌های خاص از دارو یا مکمل‌های حاوی باکتری استفاده کنید!

مریم نصودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code