انتشار این مقاله


تشخیص آلزایمر ۲۰ سال قبل از ظهور علائم!

محققان ادعا می‌کنند آزمایش خونی طراحی کرده‌اند که می‌تواند آلزایمر را ۲۰ سال پیش از بروزعلائم آن تشخیص دهد.

آزمایش خون آلزایمر

محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه واشنگتون ادعا می‌کنند آزمایش خون آلزایمر طراحی کرده‌اند که می‌تواند آلزایمر را ۲۰ سال پیش از بروزعلائم آن تشخیص دهد. آن‌ها امیدوارند این آزمایش به روند غربالگری آلزایمر سرعت بخشیده و همچنین راه کشف درمان آن را هموار کند.

در حال حاضر ما در کارآزمایی‌های بالینی، با اسکن مغز غربالگری انجام می‌دهیم. غربالگری با اسکن‌ مغز زمان‌بر بوده و مقرون به صرفه نیست. علاوه بر این، ثبت‌نام افراد در غربالگری چندین سال طول می‌کشد.


Randall Bateman، استاد نورولوژی دانشگاه واشنگتون و نویسنده‌ی مطالعه‌ی مذکور

بیماری بی‌سر و صدا

آزمایش خون طراحی شده میزان آملوئید بتا را در خون اندازه‌گیری می‌کند. آملوئید بتا پروتئینی است که در مغز بیماران آلزایمری یافت می‌شود. آزمایش سنجش آملوئید بتا در حال حاضر تنها با اسکن گران قیمت PET امکان‌پذیر می‌باشد.

با این حال، هنوز تا زمانی که این آزمایش به یک تست تشخیصی همه‌جانبه تبدیل شود، راه درازی باقی است. میزان موفقیت آزمایش خون جدید در آزمایشی بر روی ۱۵۸ بزرگسال با سن بالاتر از ۵۰ سال، تنها ۸۸ درصد بود.

به هر حال متخصصان سلامت در آینده احتمالاً خواهند توانست از این آزمایش برای غربالگری استفاده کنند. احتمالاً زودتر از آن زمان نیز بتوان برای شناسایی علائم این بیماری خاموش از آزمایش خون آلزایمراستفاده کرد.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید