انتشار این مقاله


کاهش ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها؛ با مصرف یک مُشت آجیل در روز

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی که روزانه حداقل ۲۰ گرم آجیل مصرف می‌کنند؛ احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها در آن‌ها کاهش می‌یابد. تجزیه و تحلیل مطالعات اخیر درباره‌ی مصرف آجیل، نشان داده است که مصرف ۲۰ گرم آجیل در روز – معادل یک مشت –خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب […]

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی که روزانه حداقل ۲۰ گرم آجیل مصرف می‌کنند؛ احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها در آن‌ها کاهش می‌یابد.

تجزیه و تحلیل مطالعات اخیر درباره‌ی مصرف آجیل، نشان داده است که مصرف ۲۰ گرم آجیل در روز – معادل یک مشت –خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را نزدیک به ۳۰ درصد، سرطان تا ۱۵ درصد، مرگ زودرس تا ۲۲ درصد، مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی در حدود ۵۰ درصد و دیابت را تقریبا تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

این مطالعه توسط محققان کالج سلطنتی لندن و دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ، در مجله‌ی BMC Medicine منتشر شده است. این تیم تحقیقاتی ۲۹ مطالعه‌ی منتشر شده از سراسر جهان را آنالیز کردند که شامل ۸۱۹۰۰۰ شرکت کننده‌ ازجمله بیش از ۱۲۰۰۰ مورد از بیماری‌های عروق کرونر قلب، ۹۰۰۰ مورد سکته، ۱۸۰۰۰ مورد از بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان و بیش از ۸۵۰۰۰ مرگ بود. اختلاف‌هایی بین جمعیت‌هایی که مورد بررسی قرار می‌گرفتند؛ وجود داشت مثلا بین زنان و مردان، مردم ساکن در مناطق جغرافیایی مختلف و یا افراد با عوامل مختلف ایجادکننده‌ی بیماری. محققان دریافتند که در بسیاری از آن‌ها مصرف آجیل با کاهش خطر ابتلا به بیماری همراه بود.

مطالعات Dagfinn Aune ،از دانشکده بهداشت عمومی در امپریال به ما می‌گوید: “ما کاهش مداوم و یکپارچه در احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مختلف را دیدیم که نشان‌دهنده‌ی وجود یک رابطه‌ی اساسی بین مصرف آجیل و نتایج متفاوت سلامت است. این مسئله بیانگر یک اثر قابل توجه در مقابل مقدار کمی از مواد غذایی است.”

این مطالعه شامل انواع مختلفی از درختان مثل آجیل درخت فندق و گردو، بادام زمینی و همچنین حبوبات است. Aune دلیل اهمیت ارزش غذایی آجیل و فواید آن را می‌گوید: ” آجیل و بادام زمینی سرشار از فیبر، منیزیم، و چربی‌های اشباع نشده است. این‌ها مواد مغذی هستند که برای قطع خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش سطح کلسترول خون مفیدند.”

برخی از آجیل‌ها مخصوصا گردو حاوی آنتی اکسیدان بالایی است که می‌تواند استرس اکسیداتیو مبارزه و درنتیجه خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. برخی از شواهد وجود دارد که نشان می‌دهد آجیل می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را در طول زمان کاهش دهد؛ با وجود درصد چربی و فیبر و پروتئین بسیار بالایی که دارد.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که اگر مردم بیش از ۲۰ گرم آجیل در طول روز مصرف کنند، شواهد کمتری از بهبود در سلامت فرد دیده می‌شود.

درحال‌حاضر، این تیم تحقیقاتی درحال بررسی اثرات سایر موادغذایی از جمله میوه‌ها و سبزیجات بر روی طیف وسیعی از بیماری‌هاست.

فاطمه جوادی فريد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید