انتشار این مقاله


مسکن‌ها؛ خطر از دست دادن شنوایی!

استفاده‌ی طولانی مدت از برخی مسکن‌ها می‌تواند به از دست دادن شنوایی در زنان بیانجامد. خطر از دست دادن شنوایی در برخی زنان که از استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب عیر استروئیدی مانند ایبوپرفن استفاده می‌کنند – درزمان طولانی‌مدتِ بیش‌از ۶سال- در مقایسه با گروهی که مصرف نمی‌کنند بالاتر است. نتایج این تحقیق در American Journal […]

استفاده‌ی طولانی مدت از برخی مسکن‌ها می‌تواند به از دست دادن شنوایی در زنان بیانجامد.

خطر از دست دادن شنوایی در برخی زنان که از استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب عیر استروئیدی مانند ایبوپرفن استفاده می‌کنند – درزمان طولانی‌مدتِ بیش‌از ۶سال- در مقایسه با گروهی که مصرف نمی‌کنند بالاتر است.

نتایج این تحقیق در American Journal of Epidemiology منتشر شده‌اند و به آنالیز ارتباط بین مدت زمان مصرف مسکن و گزارش از دست دادن شنوایی در گروهی از زنان آمریکایی پرداخته‌است.

گری کِرهان (Gary Curhan)، سرپرست ارشد تیم تحقیقاتی و پروفسور دانشگاه پزشکی هاروارد اظهار دارد:

با وجود بالانبودن میزان ریسک از دست دادن شنوایی، فراوانی رواج استفاده از این داروها،ایجاب می‌کند کوچک‌ترین خطری که ایجاد می‌کنند مورد توجه قرار گیرد.

نزدیک به ۲/۳ زنانِ بالای ۶۰سال در آمریکا درجاتی از کاهش شنوایی را گزارش کرده‌اند؛ سابقاً تأثیر این داروهای مسکن روی مردان بررسی شده‌بود بنابراین محققان تصمیم به بررسی این رابطه در زنان نیز پرداختند.

یافته‌ها از تئوری محققان حمایت می‌کنند!

بررسی اطلاعات حاصل از ۵۵,۸۵۰ نفر از زنان که در Nurses’ Health Study، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین پژوهش در حال انجام روی زنان، ثبت‌نام کرده‌اند و به‌طور مرتب وضع شنوایی و میزان استفاده‌ی خود از ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین را گزارش کرده‌اند، نشان می‌دهد:

استفاده‌ی طولانی مدت از ایبوپروفن و استامینوفن با افزایش خطر از دست دادن شنوایی بین ۱۰ تا ۶ درصد همراه است اما این ارتباط در مصرف کنندگان دوزهای نرمال آسپرین مشاهده نمی‌شود.

این یافته‌ها منجر به شکل‌گیری شواهدی علیه استفاده از داروهای NSAIDs یا استامینوفن می‌شود؛ هرچند مکانیسم بیولوژیکی این عمل هم‌چنان ناشناخته باقی مانده‌است.

دکتر کرهن و همکارانش بر نکته تأکید کردند که بیشتر افراد شرکت کننده در این آنالیز از زنان سفیدپوست سالخورده می‌باشند و برای کسب نتایج دقیق‌تر، بررسی‌ها باید در گروه‌های بزرگ‌تری انجام شود که این موضوع می‌تواند منجر به درک بهتر مکانیسم این داروها شود.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید