انتشار این مقاله


شش درمان خانگی هموروئید

هموروئید عارضه‌ای شایع در بین بزرگسالان است که در صورت عدم درمان، می‌تواند درد و ناراحتی فراوانی پدید آورد. خوشبختانه، درمان‌های خانگی موثری برای آن وجود دارن که در ادامه معرفی خواهند شد.

هموروئید عارضه‌ای شایع در بین بزرگسالان است که در صورت عدم درمان، می‌تواند درد و ناراحتی فراوانی پدید آورد.

هموروئید که با نام پایلز هم شناخته می‌شود معمولا بدون درمان خاصی در طی چند هفته از بین می‌رود. خوشبختانه، درمان‌های خانگی موثری برای آن وجود دارن که در ادامه معرفی خواهند شد. با دکتر مجازی همراه باشید.


درمان‌های خانگی

درمان‌های خانگی فراوانی به همراه داروهای بدون نسخه برای هموروئید وجود دارند که می‌توانند نشانه‌های آن را بهبود بخشند.

وان آبِ گرم

نشستن در یک وان آب گرم که ارتفاع آب آن در حدود زانوی شماست، می‌تواند به کاهش التهاب ناشی از این عارضه کمک کند. برای افزایش اثربخشی آن، می‌توان برخی مواد نظیر یک فنجان از سولفات منیزیم و یا سرکه‌ی سیب به آب وان افزود. با وجود این، برخی از افراد از سرکه‎‌ی سیب به شکل مستقیم استفاده می‌کنند اما این کار می‌تواند سبب سوزش و تورم بیشتر پوست شود.

نارون کوهی

افراد مبتلا به هموروئید، باید با دقت فراوانی از این ناحیه مراقبت کنند چرا که می‌تواند به راحتی احساس التهاب و خارش داشته باشد. استفاده از نارون کوهی در این محل به شکل خارجی می‌تواند سبب تسکین آن شود. این ماده سبب کوچک شدن هموروئید می‌شود و اثراتی ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد. عصاره‌ی این گیاه را به شکل خالص می‌توان به وسیله‌ی تکه‌ای پنبه روی محل اعمال کرد. در صورتی که التهاب بیشتر مشاهده شد، بیمار باید روش‌هایی که تماس کمتری دارد را استفاده کند. نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، عدم رقیق کردن عصاره‌ی گیاه به وسیله‌ی الکل است چرا که سبب خشک شدن هموروئید، سوزش و خارش می‌شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک مرطوب کننده‌ی طبیعی است که به تسکین نشانه‌های هموروئید کمک می‌کند. استفاده از این ماده در ناحیه‌ی عارضه، به تسکین خارش و التهاب آن کمک می‌کند.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا در فرهنگ‌های فراوانی برای مقاصد درمانی گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است. بنابر نتایج پژوهش‌های BioMed، این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند برای درمان زخم‌ها مورد استفاده قرار گیرد. هم‌چنین، می‌تواند سبب بهبود سوزش، خارش و التهاب ناشی از هموروئید شود. باید توجه داشت که استفاده از انواع خالص این گیاه مد نظر است، انواع حاوی نگه‌دارنده‌ها می‌توانند نشانه‌های این عارضه را بدتر کنند.

کیسه‌های یخ

استفاده از کیسه‌های یخ می‌تواند سبب کاهش التهاب شود. بهتر است یخ به شکل مستقیم روی پوست استعمال نشود چرا که احتمال آسیب وجود دارد. این پروسه را به شکل ساعتی و هربار، ۱۵ دقیقه انجام دهید.

داروهای بدون نسخه

در مواردی که درمان‌های خانگی کافی نیستند و یا درد بسیار شدید است، داروها و کرم‌های موجود در داروخانه‌ها که بدون نسخه‌ هم به فروش می‌رسند، می‌توانند استفاده شوند. داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی یا NSAIDs نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن از این دسته‌اند. استفاده از کرم‌های حاوی ترکیبات هیدروکورتیزون می‌توانند به شکل موقت درد را کاهش دهند.

 

فاطمه طهماسبی