انتشار این مقاله


خودکار مخصوص جراحی به جراحان کمک خواهد کرد تا محل برش را در عرض چند ثانیه پیدا کنند!

یک دستگاه کوچک به اندازه‌ی خودکار به زودی خواهد توانست به جراحان در تشخیص بافت سرطانی کمک کند.

 یک دستگاه کوچک به اندازه‌ی خودکار به زودی خواهد توانست به جراحان سرطان کمک کند تا تشخیص دهند بافتی که می‌خواهند ببرند، سرطانی است یا سالم.


معمولا چند روز طول می‌کشد تا یک پاتولوژیست یک نمونه‌ی بافتی را آنالیز کرده و تشخیص دهد که بافت سرطانی است. اما این دستگاه جدید که پشتیبانی سریع فراهم می‌کند، توسط جراحان استفاده شده و به آن‌ها کمک خواهد کرد تا مطمئن شوند تمام تومور با جراحی برداشته شده است تا از آسیب‌های ناشی از باقی ماندن بخشی از تومور در بدن و عود مجدد بیماری جلوگیری شود.


مقاله‌ی مرتبط: تشخیص سرطان؛ آسان‌تر از همیشه


این دستگاه دارای یک لوله‌ی کوچک یک بار مصرف در نوک خود است. زمانی که دستگاه روی یک نمونه‌ی مشکوک قرار داده می‌شود، قطره‌ی آب کوچکی حاوی مواد بیولوژیکی مثل چربی، پروتئین و قند، از سطح نمونه، توسط لوله مکیده می‌شود.

این نمونه‌ها سپس به یک دستگاه طیف‌سنج جرمی منتقل می‌شوند که ترکیب بیومولکول‌ها را با دیتابیسی از اطلاعات مشابه مقایسه می‌کند. این اَلگُریتم‌ها می‌توانند طی ده ثانیه مشخص کنند که یک بافت احتمالا سالم است یا سرطانی.


مقاله‌ی مرتبط: عملکرد هوش مصنوعی در تشخیص سرطان تقریبا مانند انسان است.


لیویا اِبِرلین (Livia Eberlin) از دانشگاه تگزاس، که همراه گروهش این خودکار را بر روی ۲۵۳ نمونه‌ی بافت انسانی آزمایش کرده است، می‌گوید:

این دستگاه در ۹۶ درصد از مواقع درست تشخیص می‌دهد.

جلوگیری از عود مجدد بیماری

این نمونه‌ها شامل نمونه‌هایی سرطانی از تخمدان‌ها، شش‌ها، تیروئید و پستان‌ها و همچنین نمونه‌هایی سالم می‌شدند. این تیم همچنین در جراحی‌های برداشتن تومور در موش‌ها هم از این خودکار استفاده کرده‌اند و امیدوارند بتوانند آن را در بیمارستان‌ها هم آزمایش کنند. ابرلین می‌گوید:

کارآمدی و سرعت دستگاه ما می‌تواند در اعمال جراحی و تصمیم‌های درمانی بسیار مفید باشد.

وی می‌افزاید تقریبا ده درصد از موارد عود مجدد بیماری ناشی از رشد بافت سرطانی باقیمانده پس از جراحی می‌باشد. نیکولا والِری (Nicola Valeri) جراح سرطان از Royal Marsden NHS Trust می‌گوید:

اگر این نتایج پیش بالینی در طی آزمایشات بالینی تایید شوند، این دستگاه طیف‌سنج جرمی اندازه‌ی خودکار، خواهد توانست تشخیص را در طی جراحی بهتر کند و به تشخیص توده‌های سرطانی متاستاتیک کوچک نیز کمک کند.

وی معتقد است این دستگاه به عمل‌های جراحی دقیق‌تری برای رفع توده‌های سرطانی خواهد انجامید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید