انتشار این مقاله


مسکن‌ها می‌توانند فشار خون بیماران آرتریتی را افزایش دهند

انواع خاصی از داوهای ضدالتهاب باعث افزایش فشار خون بیماران مبتلا به آرتریت و استئوارتریت می شوند.

بر اساس مطالعه‌ای جدید داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن ممکن است فشار خون را در بیماران دارای آرتریت افزایش دهند.

دکتر Frank Ruschitzka  محقق اصلی  و سرگروه دپارتمان کاردیولوژی درمرکز قلب دانشگاه در زوریخ می‌گوید:

بر اساس یافته های جدید، قسمتی از افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (به دلیل مصرف داروهای ضداالتهاب غیر استروئیدی) ممکن است به دلیل افزایش فشار خون ناشی از دارو باشد. بیماران دارای آرتریت و استئوارتریت باید پیش از مصرف دارهای ضدالتهاب غیراستروئیدی با پزشک خود مشورت کنند و پزشکان نیز باید زمانیکه مصرف این مواد را در نظر دارند، خطرات بالقوه‌ی افزایش فشار خون را اندازه‌گیری کنند.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بین پرمصرف‌ترین داروهای جهان قرار دارند. (تقریبا ۱۹ درصد آمریکایی‌ها به صورت روتین حداقل یک عدد از این داروها را مصرف می‌کنند). محققان توضیح می‌دهند هشدارهای روی برچسب این داروها احتمال افزایش فشار خون را اخطار می دهند ولی شواهد کمی از تاثیر دارویی خاص وجود دارد.


مقاله ی مرتبط :داروهای ضد‌التهاب غیر استروئیدی


درحال حاضر ۳۰ میلیون از جمعیت آمریکا مبتلا به استئوارتریت هستند و ۴۰ درصد این جمعیت فشار خون بالا نیز دارند. کنترل فشار خون بالا در بیماران مبتلا به آرتریت، می‌تواند سالانه از وقوع بیش از ۷۰,۰۰۰ مرگ به دلیل سکته‌ی مغزی و ۶۰,۰۰۰ مرگ به دلیل بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

برای بررسی هر گونه ارتباطی بین انواع خاصی از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و فشار خون بالا محققان اثرات “سلبرکس” را با “ناپروکسن” و “ایبوپروفن” مقایسه کردند.

به طور کلی ۴۴۴ بیمار که  در ۶۰ منطقه‎ی مختلف در آمریکا درمان می‎شدند به صورت تصادفی انتخاب شدند تا یک دوز “سلبرکس” دوبار در روز، یک دوز “ایبوپروفن” سه بار در روز و یک دوز “ناپروکسن” دوبار در روز دریافت کنند.

از همه ی بیماران شرکت کننده در مطالعه، ۹۲ درصد مبتلا به استئوارتریت و ۸ درصد مبتلا به روماتوآرتریت بودند. همه‌ی بیماران نشانه‌های بیماری‎های قلبی یا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی داشتند.


مقاله ی مرتبط: درمان طبیعی آرتریت‌ روماتوئید


پس از ۴ ماه محققان پی بردند که “سبلرکس” میانگین فشار سیستولی بیماران را اندکی کاهش ولی “ایبوپروفن” و “ناپروکسن” این فشار را به ترتیب به مقدار ۳.۷  و ۱.۶ میلی‌متر جیوه افزایش داده‌اند.

Ruschitzka می‌گوید:

درحالیکه “سلبرکس” فشار خون را اندکی کاهش و”ناپروکسن” کمی افزایش دادند، “ایبوپروفن” فشارخون در حال گردش سیستولی را به اندازه ی قابل توجه ۳ میلی متر جیوه افزایش داد.

بررسی‌ها بیشتر نشان داد که درصد بیمارانی با فشار خون نرمال که بعداً دچار فشار خون بالا شدند برای “ایبوپروفن” ۲۳ درصد، ۱۹ درصد برای “ناپروکسن” و ۱۰ درصد برای “سلبرکس” بود.

این یافته ها در مجله ی اروپایی سلامت منتشر شدند.

گلناز راهوار


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید