انتشار این مقاله


اسرار افراد خوش‌بخت چیست و چگونه می‌توان یکی از آن‌ها بود؟

خوش‌بختی به طور سازنده‌ای با داشتن یک دیدگاه فلسفی نسبت به زندگی، خندان و شوخ طبع بودن، توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران، داشتن مهارت‌های حل مسئله، مشغول بودن در حرفه‌ و فعالیت‌های اوقات فراغت معنی دار، زندگی در یک محیط مثبت و آرامش بخش و حفظ شیوه زندگی متعادل در ارتباط است.

خوش‌بختی یک هدف قدیمی و گاه گمراه کننده است. تقریبا همه مردم می‌خواهند افراد شاد و خوش‌بختی باشند، که خواسته خوبی است؛ زیرا این افراد به دلایل آشکار و ظریفی، آسوده‌ترند. بدیهی است که خوش‌بخت بودن حس خوبی به همراه دارد. اما، با نگاهی عمیق‌تر، به نظر می‌رسد افراد خوش بخت در مقایسه با افراد ناراضی از مزایای خاصی بهره‌مند می‌شوند؛ به لطف تحقیق صورت گرفته در زمینه روان‌شناسی مثبت‌گرا (positive psychology)، ما بیشتر در مورد برخی از این تفاوت‌های ظریف آگاهی داریم.

بنابر دلایلی، این افراد موفقیت‌های بیشتری در زندگی کسب می‌کنند. ممکن است شما فکر کنید که خوش‌بختی و موفقیت ارتباط تنگاتنگی با هم دارند چرا که موفقیت موجب خوش‌بختی می‌شود، نه برعکس. محققان Julia Boehm و Sonja Lyubomirsky از دانشگاه کالیفرنیا در Riverside نیز درباره این موضوع کنجکاو شدند. آن‌ها با دیدن این که افراد خوشبخت درآمد یشتری کسب می‌کنند، عملکرد عالی از خود نشان می‌دهند و بیشتر به دیگران کمک می‌کنند، تصمیم گرفتند که این فرضیه‌ها را که خوش‌بختی عامل موفقیت است و رسیدن به خوش‌بختی ارتباط عمیقی با (و مقدم بر) موفقیت‌های بیشتر از جمله درآمد بالاتر و عملکرد بهتر، و همچنین رفتارهایی که همراه با کسب موفقیت دیده می‌شوند، مانند کمک به دیگران را بررسی کنند. تحقیقات آن‌ها نشان داد که این رابطه در هر دو حالت به دست می‌آید: موفقیت عامل خوشبختی است، اما در واقع خوشبختی نیز موفقیت را به ارمغان می‌آورد.

یکی دیگر از مزایای افراد شاد سلامت فردی بهتر این افراد است. مطالعات نشان داده‌اند که در افراد خوشبخت، سطح کورتیزول در بزاق و فشار خون پایین بوده، ضربان گردشی قلب در مردان پایین است، و کاهش فعالیت نوروآندوکرینی، التهابی و فعالیت قلبی عروقی تجربه می‌شود. همه این موارد منجر به سلامتی هرچه بیشتر فرد می‌شود، که قطعا یکی از معیار‌های خوش‌بخت بودن است.

ویژگی‌های مشترک افراد خوشبخت چیست؟

پس چه چیزی باعث خوشبخت شدن این افراد می‌شود؟ به نظر می‌رسد که افراد خوشبخت یک سری ویژگی‌های مشترک دارند. به نظر می‌رسد بسیاری از این افراد بسیار اجتماعی و خوش‌مشرب هستند و نسبت به افراد که کمتر احساس خوشبختی می‌کنند ارتباطات عاشقانه و اجتماعی قوی‌تری با دیگران دارند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که افراد خوشبخت پرانرژی، قاطع، خلاق، اجتماعی، قابل اعتماد، دوست داشتنی و پاسخ گو هستند. خوش‌بختی به جای آن که با ویژگی‌های بیرونی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی، جنسیت یا سن ارتباط داشته باشد، به طور سازنده‌ای با داشتن یک دیدگاه فلسفی نسبت به زندگی، خندان و شوخ طبع بودن، توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران، داشتن مهارت‌های حل مسئله، مشغول بودن در حرفه‌ و فعالیت‌های اوقات فراغت معنی دار، زندگی در یک محیط مثبت و آرامش بخش و حفظ شیوه زندگی متعادل در ارتباط است.

تحقیقات روان‌شناسی مثبت‌گرا فعالیت‌های خاصی را مشخص می‌کند که انجام ‌آن‌ها می‌تواند احساس خوش‌بختی را به همراه داشته باشد. انجام دادن مداوم این فعالیت‌ها، به طور کلی می‌تواند حال خوب و حس خوش‌بخت بودن را در افرادی که کمتر همچین حسی را تجربه می‌کنند، افزایش دهد. این فعالیت‌ها شامل لذت بردن، قدردان بودن و جاری بودن است.

اسرار خوش‌بختی

مسیرهای مختلفی برای رسیدن به خوش‌بختی وجود دارد. برخی از آن‌ها کوتاه هستند و بلافاصله احساسات مثبت را در فرد ایجاد می‌کند و سایر روش‌ها زمان بیشتری را نیازمندند و احساس خوش‌بختی دایم و پایداری را به ارمغان می‌آورند. منابع زیر استراتژی‌های مختلفی را از هر دو دسته برای شما فراهم می‌کند، که می‌تواند به شما کمک کند تا یکی از افراد خوشبخت و موفق جهان باشید.

  • میان‌برهای خوش‌بختی: در این جا چند تکنیک سریع مطرح می‌شود که می‌تواند به شما کمک کند همین لحظه بسیار احساس خوش‌بختی کنید.
  • چگونه فرد خوشحالی باشیم: در این قسمت چند راه کار بلند مدت برای دست یابی به شادی در زندگی شما مطرح می‌شود.
  • آیا شیوه زندگی شما احساس خوش‌بختی را در شما ایجاد می‌کند؟: درست انجام دادن کارها به تنهایی، به این معنی نیست که به شما احساس خوش‌بخت بودن را القا ‌کند. با انجام دادن این تست کشف کنید که آیا نحوه زندگی کردنتان با تلاش‌هایتان برای خوشبخت بودن مغایرت دارد.

لینک منبع: https://www.verywellmind.com/the-lifestyle-happiness-quiz-4008921

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید