انتشار این مقاله


ژن شب‌زنده‌داران شناسایی شد

آیا شما هم جغد شب هستید؟ تبریگ می‌گوییم! به نظر می‌رسد ژن شما شناسایی شده است. گروهی بین‌المللی از پژوهشگران دانشگاه راکفلر۱ موفق به کشف گونه‌ای از ژن CRY1 انسان شده‌اند که ساعت بیولوژیک بدن را کندتر می‌کند، که همین در ادامه منجر به القای رفتارهای منظم – از جمله چرخۀ خواب/بیداری – می‌شود. نتایج […]

آیا شما هم جغد شب هستید؟ تبریگ می‌گوییم! به نظر می‌رسد ژن شما شناسایی شده است.

گروهی بین‌المللی از پژوهشگران دانشگاه راکفلر۱ موفق به کشف گونه‌ای از ژن CRY1 انسان شده‌اند که ساعت بیولوژیک بدن را کندتر می‌کند، که همین در ادامه منجر به القای رفتارهای منظم – از جمله چرخۀ خواب/بیداری – می‌شود. نتایج این مطالعه ۶ام آوریل در ژورنال Cell (با IF: 28/710) منتشر شده است.

وقوع نوعی جهش در ژن ساعت شبانه‌روزی انسان موسوم به Cryptochrome Circadian Clock 1 منجر به بروز علایم DSPD می‌شود. Clock و Bmal پروتئین‌های فعال‌کنندۀ چرخۀ شبانه‌روزی هستند. امتیاز تصویر: Image credit: Patke et al, doi: 10.1016/j.cell.2017.03.027.

در این مطالعه، محققان مشاهده نمودند که حاملین نسخۀ “جغد شب” ژن مذکور۲ نسبت به حاملین ژن نرمال، با تأخیری ۲ تا ۲/۵ ساعته خواب را تجربه می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که روز برای این دسته از افراد طولانی‌تر است. البته این مسئله یک برگ برنده نیست، بلکه نوعی اختلال است که تحت عنوان “اختلال تأخیر فاز خواب۳” و یا DSPD شناخته می‌شود که بیش از ۱۰ درصد افراد را درگیر کرده است. جالب است بدانید که مطالعۀ فوق، اولین مطالعه‌ای است که به کشف اساس ژنتیکی DSPD نایل شده است.

افراد (و یا بیماران) مبتلا به اختلال تأخیر فاز خواب معمولاً تقلای زیادی برای خوابیدن می‌کنند، و گاهی اوقات این خواب آن‌چنان دیر به سراغ‌شان می‌آید که چیزی جز چرت‌های منقطع نصیب‌شان نمی‌شود. DSPD و سایر اختلالات خواب با مشکلاتی نظیر اضطراب، افسردگی، بیماری‌های قلبی‌عروقی و دیابت در ارتباط‌‌اند. خواب دیرهنگام به بیداری دیرموقع نیز می‌انجامد، از همین رو، حاضر شدن در محل کار در ساعت اداری یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های این افراد است.


مقالات مرتبط: ژن خواب شناسایی شد.


پروفسور مایکل دبلیو. یانگ۴، از دانشگاه راکفلر، اظهار می‌کند:

گویا خستگی پرواز هیچ‌گاه از تن‌شان به در نمی‌شود، چرا که هر روز در حال حرکت به سوی شرق هستند (به استقبال طلوع آفتاب می‌روند). هنگام صبح هم برای روز در پیش رو آمادگی ندارند.


برای مطالعۀ بیش‌تر به منبع اصلی مراجعه کنید.


پیوست

۱. Rockefeller University
۲. به گونه‌های مختلف از یک ژن Variant گفته می‌شود.
۳. Delayed Sleep Phase Disorder
۴. Michael W. Young

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید