انتشار این مقاله


قانون یادگیری جدیدی برای حافظه کشف شد

به خاطر سپاری دسته‌ای از حوادث مرتبط به هم با مدت زمان وقوع آن‌ها ارتباط نزدیک دارد.

تلاش‌های قبلی محققان نشان داده بود که توسعه‌ی حافظه نتیجه‌ی فعالیت سلول‌های عصبی مرتبط و به دنبال آن، تقویت شبکه‌های عصبی است. این اصل قانون یادگیری هب نامیده‌شده که اظهار می‌کند اگر دو نورون به مدت چند دهم ثانیه، هم زمان فعالیت کنند، محل اتصال آن‌ها تقویت شده و انتقال سیگنال بین آن‌ها بهبود می‌یابد؛ نکته قابل توجه این که در این قانون حتی عدم فعالیت هم زمان نورون‌ها نیز تقویت محل سیناپس را به دنبال خواهد داشت.


مقاله مرتبط: تصور ارتباط بین یک عمل و نتیجه باعث بهبود حافظه می شود


اکنون Katie Bittner و همکارانش نوع دیگری از قانون یادگیری به نام شکل پذیری سیناپسی نسبت به زمان رفتار یا به اختصار BTSP را شناسایی کرده‌اند که مدت زمان آن به میزان قابل توجهی طولانی‌تر و در حد ثانیه است. این مکانیسم به طور گسترده‌ای با شکل گیری و ذخیره خاطرات مرتبط است و می‌تواند محققان را در پاسخ به اینکه چگونه افراد می‌توانند مکان‌های جدید و حوادث مربوط به این مکان‌ها را به یاد بیاورند، یاری کند.

نتایج نشان می‌دهند در این فرایند شکل گیری ارتباط طولانی مدت، بین نورون‌های مرتبط تنها به واسطه زمان طولانی این روند امکان پذیر می‌شود که به فرد اجازه می‌دهد یک توالی از اطلاعات مثل مکان‌ها و اتفاقات مربوط به آن‌ها یا دسته‌ای از خاطرات را ذخیره کند. در نهایت همین فرایند منجر به حضور بیش از حد فرد در مکان‌های منجر به پاداش می‌شود.


مقاله مرتبط: یادگیری در خواب حقیقت دارد!


فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید