انتشار این مقاله


ضربان‌ساز قلبی بی‌سیم؛ بدون عوارض شایع

جدیدترین و کوچک‌ترین ضربان‌ساز (pacemaker) قلبی بی‌سیم عرضه شد.

جدیدترین و کوچک‌ترین ضربان‌ساز (pacemaker) قلبیِ بی‌سیم عرضه شد. اخیراً یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه Rice، موسسه‌ی قلبی Texas و دانشکده‌ی پزشکی Baylor، نوعی تنظیم‌کننده‌ی ضربان قلب اختراع کرده‌اند که نیروی خود را به‌جای سیم از ریزموج‌ها دریافت می‌کند.  این اختراع روند جراحی جاگذاری باتری در قلب را تسهیل کرده و می‌تواند عوارض مرتبط با ضربان‌سازهای قبلی را کاهش دهد.

تقریباً برای ۱۹۰,۰۰۰ آمریکایی در سال ۲۰۰۹، ضربان‌ساز قلبی تعبیه شده است. سال ۲۰۰۹ نزدیک‌ترین سالی است که اطلاعات در دسترس برای مطالعه در این زمینه دارد. ضربان‌سازهای تعبیه‌شده در این سال، به پَک همراه نیاز داشته که دقیقاً زیر استخوان شانه قرار می‌گرفت. این پک از طریق وریدها، سیم‌ها یا به‌عبارتی لیدهایی را به داخل قلب هدایت می‌کرد. به گفته‌ی آیدین بابک‌خانی، محقق Rice که به‌همراه همکارانش این محصول را در کنفرانس علوم ریزموج اخیر در Honolulu عرضه کرد، این لیدها بزرگ بوده و موجب بروز عفونت و سایر عوارض می‌شوند.


مقاله مرتبط: ضربان‌سازها؛ راه‌حلی مطمئن برای کنترل ضربان قلب!


ضربان‌ساز بی‌سیم جدید که در آوریل ۲۰۱۶ موفق به گرفتن تأییدیه‌ی FDA شده است، تراکمی از یک باتری و بُرد مدار در اندازه‌ی قرص بوده که به دیواره‌ی داخلی قلب در بطن راست متصل می‌گردد. بطن راست تنها حفره‌ی قلبی است که فضای کافی برای جاگذاری این وسیله دارد. با تمام شدن باتری، ضربان‌ساز باید به‌طور کامل با جراحی برداشته شود.

تیم پروژه‌ی ضربان‌ساز Rice، در واقع قابلیت دسترسی به باتری در انواع قدیمی را با ویژگی بی‌سیم بودن مدل سال ۲۰۱۶ ترکیب کرده است. به این صورت که مطابق شکل بالا، یک باتری در زیربغل کار گذاشته شده و انرژی را از طریق ریزموج‌ها به خازن واقع‌شده در قلب انتقال می‌دهد. این خازن باعث راه‌اندازی انقباضات عضله‌ی قلبی و درنهایت پمپ خون توسط این اندام می‌گردد. به گفته‌ی بابک‌خانی، این وسیله علی‌رغم اندازه‌ی کوچک خود، پَک بزرگی به همراه دارد؛ شامل چیپ‌های متعددی هر یک به‌اندازه‌ی کوچک‌تر از یک سکه‌ی ده‌سِنتی که می‌توانند در هر بخش مورنیاز قلب قرار داده شوند. مهدی رضوی از مؤسسه‌ی قلب Texas و Baylor که در ساخت این وسیله دست داشته است، این ضربان‌ساز را مشابه رهبر سمفونی می‌داند.

بابک‌خانی اذعان داشت که همکارانش توانسته‌اند به‌صورت مؤفقیت‌آمیز ضربان‌ساز جدید را در پنج خوک تعبیه کرده و ضربان قلب این حیوانات را در سرعت‌های مختلف بدون اثرات مضر فوری، تنظیم کنند. به گفته‌ی رضوی، حیوانات مذکور پس از چند ساعت زندگی خود را از دست دادند؛ اما این شکست، نقطه‌ی شروعی برای آزمایش طولانی‌مدت این اختراع بر روی حیوانات است. به عقیده‌ی James Chang، مسئول اکوکاردیوگرافی در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess و دانشگاه هاروارد، حتی در صورت درست کار کردن وسیله، جاگذاری آن نیازمند پروسه‌ای تهاجمی است. او در این مطالعه شرکت نداشته است؛ اما اشتیاقی وصف‌ناپذیر برای مشاهده‌ی ضربان‌سازهای بدون لید و قابل شارژ بابک‌خانی در اتاق عمل داشته و بی‌شک در آینده چنین خواهد بود.

این مقاله در اصل با عنوان تغییر در ضربان قلب منتشر شده است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید