انتشار این مقاله


ستاره‌شناسان شواهدی از انرژی تاریک مکانیکی بدست آورده‌اند

ستاره شناسان شواهدی از انرژی مکانیکی تاریک آشکار ساخته‌اند.

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از ستاره‌شناسان دانشگاه Portsmouth مدارکی از انرژی تاریک مکانیکی آشکار کرده‌ است.

این اکتشاف اخیرا در مجله Nature Astronomy منتشرشده‌ است. محققان دریافته‌اند که طبیعت انرژی تاریک ممکن است به ثابت کیهان‌شناسی معرفی شده به وسیله آلبرت انیشتین در ۱۰۰ سال قبل وابسته نباشد. چیزی که مطالعه انرژی تاریک را بسیار سخت می‌کند.

نجوم
“ثابت” کیهان‌شناسی (که با خط زرد نشان داده شده است) برای توجیه بسط شتاب‌دار عالم (مخروط آبی)، به علت وجود  انرژی تاریک، معرفی شده است. این مطالعه که به حای آن، پیشنهاد می‌کند که این بسط، با دخالت داشتن انرژی تاریک وابسته به زمان می‌باشد (منحنی خاکستری). عدم قطعیت این وابستگی به زمان نیز با ناحیه‌ی سایه‌دار آبی نشان داده شده است.

مقاله مرتبط: نسبیت عام؛ تحریف فضا-زمان


همکار مطالعه، پروفسور Bob Nichol، مدیر ICG می‌گوید:

از زمانی که این کشف در پایان قرن اخیر انجام شده‌ است، انرژی تاریک یک معما و بیان مبهم داشته‌ است. ما همه از این که تعدادی بینش بهتر به جای این کاراکترها و اصول و قوانین بدست آوریم نا‌امید هستیم. تعدادی از کار‌ها ما را کمک می‌کنند تا برنامه‌ریزی‌ای برای حل این راز اصلی قرن ۲۱ داشته باشیم.

آشکار کردن طبیعت انرژی تاریک یکی از هدف‌های کلیدی علم مدرن است. خاصیت فیزیکی انرژی تاریک بوسیله Equation of State یا EOS نشان داده‌ شده است. چیزی‌ که نسبت فشار و چگالی انرژیِ انرژی تاریک را بیان می‌کند.

در مدل Lambda-Cold Dark Matter یا LCDM انرژی تاریک ضرورتا ثابت کیهان‌شناسی است. به عبارت دیگر انرژی خلأ با یک ثابت EOS منفی یک است. در این مدل انرژی تاریک ویژگی های مکانیکی ندارد.

در سال ۲۰۱۶ اندازه‌گیری موفقی از نوسانات صوتی باریون در چندین عصر کیهانی با دقت بالا انجام گرفت.

شواهدی از انرژی مکانیکی تاریک

بر اساس این اندازه‌گیری و یک متد گسترش یافته بوسیله Zhao برای انرژی تاریک، تیم شواهدی از انرژی تاریک مکانیکی در یک سطح معنی‌دار از ۳.۵ سیگما پیدا کرده است. این شواهد پیشنهاد می‌کند که طبیعت انرژی تاریک ممکن است انرژی خلأ نبوده، بلکه نوعی میدان دینامیکی باشد؛ مخصوصا مدل کوئینتومی (Quintom) انرژی تاریک EOS که با زمان و عبور سرحد مرزی منفی یک در طول تحول (بر اساس NAOC) فرق می‌کند.

دینامیک‌های انرژی تاریک نیاز به تایید بوسیله نوع آینده بررسی ستاره شناسی دارد. تیم به آینده نزدیک ابزار طیف‌سنجی انرژی تاریک اشاره کرد. طرحی که قصد دارد تا یک نقشه سه بعدی مربوط به عالم هستی را از سال ۲۰۱۸ کلید بزند.

در پنج تا ۱۰ سال آینده نقشه‌بندی بزرگترین کهکشان حهان فراهم خواهد شد که ممکن است کلیدی برای پرده برداری از راز انرژی تاریک باشد. پروفسور Nichol همچنین میگوید:

این کار اوج سال‌های همکاری بین دانشمندان در چین و بریتانیا است. Gong-Bo یکی از درخشان ترین ستاره‌هایی است که ارتباط جایگاهی را نگه می‌دارد.

مطالعه جدید به وسیله National Natural Science Foundation از چین (NSFC)، آکادمی علمی چین و Royal Society Newton Advanced Fellowship پشتیبانی شده بود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید