انتشار این مقاله


محققان جهش‌های لازم برای ابتلا به سرطان را کشف کردند

محققان در حال تلاش برای کشف ژن‌های دخیل در سطان هستند.

طبق یافته‌های تیم تحقیقاتی Wellcome Trust Sanger Institute، بین ۱ تا ۱۰ جهش برای ایجاد سرطان لازم است. محققان بیش از ۷۵۰۰ تومور را در ۲۹ سرطان مختلف مطالعه کردند.

این نخستین باری است که محققان ” تخمین‌های بی‌غرضی از تعداد جهش‌های لازم” که برای پدیدار شدن شدن سرطان لازم است، ارائه می‌دهند. نتایج تحقیق – که در ژورنال Cell چاپ گردیده‌ است – نشان می‌دهد که تعداد جهش‌های لازم برای ایجاد سرطان متفاوت بوده و به نوع سرطان بستگی دارد. این تحقیق توسط دکتر پیتر کمپبل (Peter Campbell) انجام شده‌ است. دکتر کمپبل می‌گوید:

ما پرسشی قدیمی را در تحقیق درباره‌ی سرطان را پیگیری کردیم که از سال ۱۹۵۰ روی آن بحث می‌شد و آن این است که چه تعداد جهش لازم است تا یک سلول سالم به یک سلول سرطانی تبدیل شود؟

او می‌افزاید:

پاسخ تعدادی است که دیگر نتوان کنترل کرد. برای مثال، تقریبا ۴ جهش در هر بیمار به طور میانگین سرطان کبد ایجاد می‌کند در حالی که سرطان کولورکتال (انتهای روده‌ی بزرگ) بطور معمول به ۱۰ جهش یا بیشتر نیاز دارد.


مقاله مرتبط: ژن سرطان خون می‌تواند کلیدی برای جلوگیری از نارسایی قلبی باشد


موسسه‌ی Wellcome Trust Sanger و همکارانش، استراتژی جدید برای تشخیص ژن‌هایی که در ایجاد سرطان شرکت می‌کنند و تعداد چهش‌ها در ژن‌هایی که در ایجاد سرطان نقش دارند، طراحی کرده‌اند. این رویکرد می‌تواند در آینده برای کمک به کلینیک‌ها در شناسایی جهش‌های کمی که بین صدتا جهش باعث ایجاد سرطان در هر فرد می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرد.

چارلز داروین (Charles Darwin) بیش از ۱۵۰ سال گذشته توضیح داد که چگونه قطعات مختلف در انتخاب طبیعی دخالت داشته‌اند. سرطان نیز توسط پدیده‌ی انتخاب طبیعی، از طریق عمل روی جهش‌هایی که در طول زمان در سلول‌های بدن ما ایجاد می‌شوند، اتفاق می‌افتد.

ژن‌های سرطانی بیشتری باید کشف شوند!

محققان تاثیر فرآیند انتخاب طبیعی روی ۷۶۶۴ تومور از ۲۹ نوع سرطان را بررسی کردند. تیم تحقیقاتی، ژن‌های اولیه‌ی سرطانی که در این ۲۹ نوع سرطان دخالت داشته‌اند را فهرست کردند. علاوه‌ بر این، محققان ژن‌های جدیدی را که با ایجاد سرطان در ارتباط هستند کشف کرده‌اند و در حال تلاش برای تکمیل این فهرست هستند.

دکتر مارتین اظهار داشت:

ما در تحقیق دریافتیم که تقریبا نصف این جهش‌های کلیدی که باعث سرطان می‌شوند، در ژن‌هایی اتفاق می‌افتند که هنوز به عنوان ژن‌های سرطانی شناخته نشده‌اند.


مقاله مرتبط: جلوگیری از بازگشت سرطان مغز از طریق ژن درمانی


و می‌افزاید:

قبلا آگاهی بیشتری به مهمترین ژن‌های دخالت‌کننده در سرطان وجود داشت ولی اکنون ژن‌های بیشتری باید کشف شوند. ما هنوز نیاز داریم که حتی تعداد بیشتری از سرطان‌ها را با استفاده از توالی‌یابی DNA مورد بررسی قرار دهیم.

در نهایت، تکنیک‌های بکار رفته در این تحقیق می‌توانند مراقبت‌های فردی سرطان را بهبود بخشند. روش‌های مشابه می‌توانند در تجهیزات کلینیکی برای جداسازی جهش‌های خاص بین صدها جهشی که در هر سرطان اتفاق ‌می‌افتد مسئول ایجاد سرطان هستند، مورد استفاده قرار گیرند.

پروفسور استارتون (Startton) خاطر نشان می‌کند:

این تحقیق نشان می‌دهد که بسیاری از ژن‌های عامل سرطان، هنوز شناخته نشده‌اند و اهدافی برای تحقیقات بعدی هستند. این موضوع بصورت قابل توجهی شناخت دقیق تغییرات زمینه‌ای که باعث سرطان می‌شوند، پایه و اساسی برای کشف و استفاده از درمان‌های هدف‌دار که بیماری را درمان می‌کند، فراهم می‌کند.

نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید