انتشار این مقاله


واکسن آنفولانزا از قدرت سیستم ایمنی نمی‌کاهد

یکی از باورهای اشتباه که نه علمی و نه مورد تأیید است، این است که خود واکسن منجر به بروز آنفولانزا می شود.

واکسیناسیون سالانه‌ی آنفولانزا از قدرت سیستم ایمنی نمی‌کاهد.

یکی از باورهای اشتباه که نه علمی و نه مورد تأیید است، این است که خود واکسن منجر به بروز آنفولانزا می شود.

مطالعه ای جدید نشان می‌دهد واکسیناسیون سالیانه‌ی آنفولانزا هیچ تاثیر منفی ندارد.

مطالعات اخیر بیان کرده بودند که واکسیناسیون مکرر سالانه‌ی آنفولانزا از ایمنی ذاتی بدن در برابر ویروس‌ها می‌کاهد و باعث افزایش بالقوه‌ی بیماری آنفولانزا در موارد پاندمی یا زمانی که واکسن با ویروس موجود در جامعه تطابق ندارد، می شود. اما اکنون، محققین در مرکز آنفولانزا در شهر برگن نروژ مطالعه مهمی را منتشر کرده‌اند، که بیان می‌کند واکسیناسیون سالیانه‌ی آنفولانزا احتمال ابتلا به بیماری آنفولانزا در سال‌هایی که واکسن نامتناسب است را افزایش نمی‌دهد.

پروفسور ربکا کاکس (Rebecca Cox) مدیر گروه مرکز آنفولانزا می‌گوید:

این یافته‌ها بسیار مهم هستند، زیرا آن‌ها نشان می‌دهند واکسیناسیون سالانه‌ی آنفولانزا تنها تاثیر مثبت داشته و از واکسیناسیون سالانه بطور مداوم حمایت می‌کنند.

خط دفاعی اولیه‌ی بهتر

محققین در مرکز آنفولانزا در شهر برگن بیش از ۵ سال، ۲۵۰ مورد را دنبال کردند. آن‌ها در سال ۲۰۰۹ واکسینه شده بودند و بین ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ سالانه در فصل‌های متوالی واکسینه می‌شدند. در طی این مطالعه ۳۰۰۰ نمونه خونی جمع‌آوری شد.

نتایج نشان داد هم گروهی که سالانه واکسینه شدند و هم گروهی که واکسینه نشدند، هر دو خط دفاعی ثانویه‌ی یکسانی دارند، اما آن‌هایی که سالانه واکسن دریافت می‌کردند خط دفاعی اولیه‌ی بهتری داشتند. در این گروه از قدرت ایمنی ذاتی‌شان (ایمنی طبیعی) کاسته نمی‌شود.

مهم برای گروه‌‌های در معرض خطر

نزدیک ۱،۵ میلیون نفر در نروژ در معرض خطر روزافزون عوارض آنفولانزا هستند. واکسن آنفولانزا سالانه به روز می‌شود تا با تغییرات سریع این ویروس سازگار گردد. این تنها واکسنی هست که سالیانه توصیه می‌شود.

برای افراد در معرض خطر، آنفولانزا ممکن است باعث ذات‌الریه و بیماری‌های مزمن شدید شود. ممکن است در افراد مسن موجب بستری شدن در بیمارستان و در مواقع شدید موجب مرگ می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می شود سالیانه واکسینه شود، مخصوصا که اکنون می‌دانیم واکسن هرگز موجب بیماری نمی‌شود.

کوثر بکتاش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید