انتشار این مقاله


رفع فیبروز ریوی با هورمون درمانی (تیروئید) در مطالعات حیوانی

روش‌های درمانی با هورمون تیروئید به طور قابل توجهی فیبروز یا زخم‌های ریوی در موش‌ها را برطرف می‌کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در ییل (Yale)، روش‌های درمانی با هورمون تیروئید به طور قابل توجهی فیبروز یا زخم‌های ریوی در موش‌ها را برطرف می‌کند و بقای مبتلایان به این گونه بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. به گفته‌ی محققان، این یافته‌ها بینش جدیدی در زمینه روند پیشرفت فبیروز ریوی ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به درمان جایگزین برای این وضعیت جدی شود.

نتایج این مطالعه در “Nature Medicine” منتشر شد.

فیبروز ریوی با ایجاد زخم در ریه، تنفس را مختل می‌کند. یک شکل از این بیماری کشنده، فیبروز ریوی ایدیوپاتیک (IPF)، در ایالات متحده روند صعودی داشته و در نیمی از بیماران طی ۳ تا ۵ سال تشخیص، منجر به مرگ می‌شود. با استفاده اطلاعات موجود درباره‌ی تمام ژن‌های بیان شده در ریه، گروه تحقیقاتی ییل ژنی را شناسایی کردند که بیان شدیدتری در مبتلایان به IPF داشت؛ این ژن هورمون تیروئید را نیز فعال می‌کرد.

برای بررسی ارتباط بین هورمون تیروئید و‌ IPF، تیم تحقیقاتی اثرات هورمون را در دو مدل مختلف موش آزمایش کردند. هورمون درمانی که به طریق سیستمیک یا استنساقی تحویل داده می‌شد، به طور قابل قابل توجهی باعث بهبود فیبروز در موش‌های IPF در مقایسه با حیوانات گروه کنترل می‌شد. محققان اثرات مشابهی را در سلول‌های پوششی مجاری هوایی انسان مشاهده کردند. بنا به گفته‌ی نفتالی کامینسکی، نویسنده‌ی اصلی این مقاله، پزشک و رئیس بخش ریه، اثرات مفید هورمون تیروئید با وجود بروز فیبروز‌در موش‌ها مشاهده شده است.

کامینسکی می‌گوید:

دادن هورمون به طور سیستمسک باعث بروز علائم هیپرتیروئیدی می‌شود، اما وقتی هورمون را با اسپری وارد بدن کردیم، سطح آن در خون افزایش نیافت؛ با این حال وضعیت فیبروز رو به بهبود بود، در نتیجه این گروه حیوانات در مقایسه با گروه کنترلی که در فاز پایه فیبروز مداوا می‌شدند، درمان مؤثرتری داشتند.

یافته‌ها بینش غیر منتظره‌ای در رابطه با فیبروز نشان می‌دهد. به تازگی پیشنهاد شده که در فیبروز، میتوکندری‌ها – اندامک‌های کوچکی که متابولیسم سلولی را تنظیم می‌کنند – به خوبی عمل نمی‌کنند. گروه ییل کشف کردند که هورمون تیروئید در حفظ این عملکرد در میتوکندری‌های سلول‌های پوششی مجاری هوایی نقش دارند. آن‌ها بر این باورند که نرمال‌سازی متابولیسم، سلول‌های اپیتلیال را از آسیب محافظت می‌کند و اجازه می‌دهد فیبروز برطرف شود.

این مطالعه برای تحقیقات آینده کاربرد دارد. کامینسکی تصریح کرد:

داده‌های ما از مطالعه‌ی بیشتر در مورد نقش بالقوه‌ی هورمون تیروئید آئروسلین به عنوان درمان برای فیبروز حمایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که مطالعات بیشتری در زمینه‌ی تعیین دوز هورمون، نحوه‌ی وارد کردن به بدن و آزمودن ایمنی و کارایی این روش در انسان لازم است. احتمال دارد نسخه‌ای از اسپری بتواند از عوارض جانبی بالقوه درمان جلوگیری کند.

آیسان طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید