انتشار این مقاله


داروی آزمایشی که چربی کبد را هدف قرار می‌ دهد ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کند

یک داروی آزمایشی روند ذخیره چربی در کبد را معکوس کرده و باعث کاهش سطح چربی خون از جمله کلسترول در پریمات‌های غیر انسانی شده است.

یک داروی آزمایشی روند ذخیره چربی در کبد را معکوس کرده و باعث کاهش سطح چربی خون از جمله کلسترول در پریمات‌های غیر انسانی شده است. انباشت چربی در کبد که به بیماری کبد چرب غیر الکلی معروف است ، از هر ۳ نفر ۱ نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به دیابت نوع ۲ و همچنین بیماری‌های قلبی و کلیوی شود.
جرالد شولمن در دانشکده پزشکی ییل ، که تیمش در حال تولید این دارو است ، می‌گوید:

این موضوع تا جایی پیشرفته که من معتقدم عامل اصلی ابتلا به دیابت است.

این دارو که به آن CRMP گفته می‌شود ، با گرفتن انرژی از کبد کار می کند بنابراین کبد سوخت بیشتری را می‌سوزاند.


مقاله مرتبط: بیماری کبد چرب با روند نگران کننده بی‌تحرکی و چاقی در ایران در حال شیوع است



انرژی که به سلول‌ها نیرو می‌بخشد توسط سازه‌هایی به نام میتوکندری تولید می‌شود. با بیرون آمدن پروتون‌ها از میتوکندری ، آن‌ها توربین‌های مولکولی را تولید می‌کنند که یک ماده شیمیایی غنی از انرژی به نام ATP تولید می‌کنند.
CRMP اجازه می‌دهد پروتون ها بدون تولید ATP از میتوکندری بیرون بیایند. این دقیقاً مانند باز کردن یک دروازه بای پس از سد برق آبی است که اجازه می‌دهد آب بدون ایجاد نیرو جریان یابد.
با این حال ، این انرژی از دست رفته به عنوان گرمای اضافی آزاد شده و از دست می‌رود.
دارویی به نام دینیتروفنول که از دهه ۱۹۳۰ برای کاهش وزن استفاده می‌شد از طریق همین مکانیسم کار می‌کرد. پس از اینکه بسیاری از افراد دچار عوارض جانبی شدند و یا هنگام گرم شدن بیش از حد درگذشتند ، استفاده از آن قطع شد. این مرگ و میر تا امروز ادامه دارد زیرا برخی از افراد ، از جمله بدنسازان ، هنوز هم با داروی دینیتروفنول خود درمانی می‌کنند.
CRMP ، با این حال ، بیشتر سلول‌های کبدی را تحت تأثیر قرار می دهد تا کل بدن. و این برای ایمنی بسیار مهم است.


مقاله مرتبط: مصرف سبزیجات برگ سبز حاوی نیترات روشی موثر در پیشگیری و درمان کبد چرب



آزمایشاتی که وجود دارد ، نشان می‌دهد که در معکوس کردن ذخیره چربی در کبد ایمن و مؤثر است. حیوانات به طور کلی وزن کم نکردند. این ایده تقریباً کامل است ولی به معنای داروی کاهش وزن نیست.
نتایج منتشر نشده از آزمایش در موش‌ها حاکی است که با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید ، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
با توجه به این که دینیتروفنول چقدر خطرناک است ، شولمن می‌خواهد قبل از انتقال به آزمایش‌های انسانی آزمایش‌های حیوانی بیشتری را برای CRMP انجام دهد. اگر CRMP در آزمایشات اولیه انسانی ایمن باشد ، ممکن است برخی از آزمایشات بعدی آن را در ترکیب با داروهای موجود برای دیابت نوع ۲ مانند متفورمین آزمایش کنند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید