انتشار این مقاله


پارکینسون: آیا این داروی موجود می‌تواند پیشرفت بیماری را متوقف کند؟

محققان کشف کرده‌اند مولکولی در نیکلزامید ممکن است بتواند از آسیب‌های عصبی ناشی از بیماری پارکینسون محافظت کند.

محققان کشف کرده‌اند مولکولی در داروی نیکلزامید – برای رفع کرم کدو – ممکن است بتواند از آسیب‌های عصبی ناشی از بیماری پارکینسون محافظت کند. یافته‌ها ما را به کاهش یا حتی متوقف کردن زوال عصبی‌ (نورودژنراسیون) در این بیماری نزدیک می‌سازد.

سازمان ملی بهداشت (NIH) تخمین می‌زند که حدود ۵۰۰ هزار نفر در ایالات متحده مبتلا به بیماری پارکینسون هستند و این که سالانه این بیماری در حدود ۵۰ هزار نفر تشخیص داده می‌شود.
این بیماری هنوز درمان نشده است اما محققان تلاش می‌کنند آن را بهتر درک کنند و داروهایی طراحی کنند که سرعت تخریب نورون‌ها را کاهش دهد. اخیراً دانشمندان بر روی یک پروتئین کلیدی به نام PINK1 متمرکز شده‌اند. اعتقاد بر این است که پروتئین مذکور نقش محافظتی در برابر نورودژنراسیون دارد.

در اوایل سال جاری، محققان دانشگاه Dundee استرالیا نقش PINK1 را بررسی نمودند، به امید این که این بررسی بتواند منجر به تولید و توسعه‌ی داروهای جدیدی شود که قادر است PINK1 را به نفع بیماران مبتلا به پارکینسون روشن کند. اکنون محققین همان دانشگاه با همکاری دانشمندان دانشگاه Cardiff انگلستان احتمالا چنین دارویی را پیدا کرده‌اند.

تیم توسط دکتر Youcef Mehellou از دانشکده‌ی داروسازی و علوم دارویی دانشگاه Cardiff و دکتر Mirantl Muqit، متخصص مغز و اعصاب، رهبری می‌شود. آن‌ها نشان دادند دارویی که به طور معمول برای درمان عفونت‌های کرم کدو استفاده می‌شود، می‌تواند ما را برای متوقف کردن نورودژنراسیون ناشی از پارکینسون نزدیک سازد.

Erica Barini اولین نویسنده‌ی مقاله می‌باشد و یافته‌ها در ژورنال iChemBioChem منتشر است.

 


مقالۀ مرتبط: داروهای ضدانگل می‌توانند مبارزه با بیماری پارکینسون را هدایت کنند


داروی رفع کرم کدو پروتئین محافظ را فعال می‌کند

این دارو نیکلزامید (Niclosamide) نام دارد و تحقیقات جدید نشان می‌دهد محتوی مولکولی است که به طور مؤثری پروتئین PINK1 را فعال می‌کند. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد دارو و ‌آنالوگ‌های آن می‌تواند کارایی PINK1 را در سلول‌های مغز و نورون‌ها تقویت کند.

نویسندگان نوشته‌اند:

ما برای اولین بار فعال‌سازی مسیر PINK1-Parkin در نورو‌ن‌ها را تشخیص دادیم و نشان دادیم که این می‌تواند توسط مولکول‌های کوچک ایجاد شود.

نیکلزامید تأیید شده است و حدود ۵۰ سال به طور ایمن در انسان برای درمان عفونت کرم روده و یا کرم کدو مورد استفاده قرار گرفته است.
در حال حاضر دارو برای درمان سرطان‌های گوناگون انسان و روماتیسم مفصلی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. دفع دارو‌های موجود می‌تواند یک راه مقرون به صرفه و مؤثر برای مقابله با شرایطی باشد که درمان بسیار دشواری دارند.

 Barini و همکارانش می‌گویند:

اطلاعات ما نشان می‌دهد که نیکلزامید یا آنالوگ‌های آن می‌تواند مزیت درمانی در آهسته کردن سرعت بیماری پارکینسون باشد.

با این حال آن‌ها بر این باورند مطالعات بر روی مدل‌های حیوانی پارکینسون برای اعتبار بیشتر این فرضیه ضروری است.

محققان نتیجه گرفتند:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که نیکلزامید و آنالوگ‌های ترکیبات قوی برای مطالعه‌ی مسیر PINK1 هستند و ممکن است وعده‌ای برای استراتژی درمانی در پارکینسون و اختلالات مرتبط با آن باشد.

دکتر Youcef Mehellou:

این کار اولین گزارش استفاده بالینی دارو برای فعال‌سازی PINK1 و احتمالا وعده‌ای در درمان بیماری پارکینسون می‌باشد. این یک مرحله‌ی هیجان‌انگیز در تحقیقات ما است و ما درباره‌ی تأثیرات درازمدت آن در زندگی بیماران نظر مثبتی داریم. اکنون ما با بررسی توانایی نیکلزامید برای درمان بیماری پارکینسون در مدل‌های بیماری، یافته‌های خود را به سطح بعدی می‌رسانیم.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید