انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۳۲)

موش کور لخت قوانین زیست‌شناسی را به سخره گرفته است؛ او پیر نمی‌شود!


۲۶ ژانویه تا ۲ فوریه‌ی ۲۰۱۸


موش کور لخت قوانین زیست‌شناسی را به سخره گرفته است؛ او پیر نمی‌شود!

موش کور لخت بالغ هر روز خطر مرگ یک در ۱۰,۰۰۰ دارد. (National Geographic Creative)

در دنیای مدل‌های جانوری، موش کور لخت ابرمدل محسوب می‌شود. آن‌ها به سختی سرطان می‌گیرند، به برخی از انواع درد مقاوم اند، و می‌توانند تا ۱۸ دقیقه بدون اکسیژن زنده بمانند. با این حال احتمالاً عالی‌ترین ویژگی‌شان، همان طور که مقاله‌ای جدید پیشنهاد می‌کند، این است که پیر نمی‌شوند. اولین تحقیقی که به آنالیز سابقه‌ی حیات هزاران موش کور لخت پرداخته به این نتیجه رسید که خطر مرگ برای این موجودات، با افزایش سن، بالا نمی‌رود. این در حالی است که هیچ گونه‌ای از پستانداران از این قضیه مستثنی نیست. با این که برخی از دانشمندان در این باره محتاطانه نظر می‌دهند، ولی بسیاری، این اطلاعات جدید را مهم و فوق‌العاده ارزیابی کرده‌اند.

تست فالکون هِوی

SpaceX
SpaceX

شرکت هوافضایی خصوصی، اسپیس ایکس، روز بیست و چهارم ژانویه همه‌ی ۲۷ موتور راکت فالکون هِوی را تست کرد. این تست تقریباً ۱۰ ثانیه‌ای ابرهای عظیمی از جریان مواج را بالای راکت به راه انداخت. فالکون هِوی سه تا بوستر دارد که یکی از تفاوت‌های آن با فالکون ۹ محسوب می‌شود؛ فالکون ۹ فقط یک بوستر داشت. اسپیس ایکس امیدوار است تا در هفته‌های آتی فالکون هِوی را با محموله‌ی خودروهای اسپورت تسلا به فضا بفرستد. مأموریت نهایی این راکت فول‌پیکر فرستادن فضانوردان به فضای عمیق است.

تزریق مستقیم به تومور به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا آن‌ها را از بین ببرند

در هر دو طرف پاهای جلویی این موش تومور در حال رشد کردن است. (Sagiv-Barfi et al)

سلول‌های ایمنی ما می‌توانند تومورها را نابود کنند، ولی بعضی وقت‌ها باید تحریک شوند. مطالعه‌ای روی موش‌ها راهی جدید برای حمله به تومورها توصیف می‌کند که در آن ترکیبی محرک سیستم ایمنی به طور مستقیم به تومور تزریق می‌شود. این تزریقات سیستم ایمنی جانور را به طریقی تحریک می‌کند که نه تنها تومورهایی که مستقیماً به آن‌ها تزریق صورت گرفته، بلکه بقیه‌ی تومورهای بدن را هم پاکسازی می‌نماید.

ستاره‌شناس آماتور، ماهواره‌ای گمشده را کشف کرده است!

در حال ساخت IMAGE (ناسا)

یکی از ماهواره‌های ناسا، ۱۲ سال پیش به دلیلی که فکر می‌شد نقص فنی است، گمشده بود و اکنون، ستاره‌شناسی آماتور آن‌ را پیدا کرده است. اکتشاف این ماهواره، هفته‌ی پیش در یک پست وبلاگ اعلام شد و این امکان را به وجود می‌آورد که ناسا عملیات را از سر گیرد. مأموریت این ماهواره تهیه‌ی نماهایی غیرموازی از مگنِتوسفر زمین بود.

نهنگ قاتل “سلام” می‌کند!

وقتی حرف از تقلید صدای انسان می‌شود، طوطی‌ها مقلدان بلامنازع این عرصه اند؛ ولی نهنگ قاتلی به اسم ویکی (Wikie) خیلی هم بد نیست. این نهنگ ۱۴ ساله با تقلید صدای مربی خود و گفتن عباراتی مثل “Amy” و “bye-bye” خودنمایی می‌کند. این نهنگ‌ها (orca) در گروه‌های کوچکی زندگی می‌کنند که هر کدام گویش مخصوص به خود را دارد؛ به همین دلیل دانشمندان فکر می‌کنند همین قدرت یادگیری صداست که به آن‌ها اجازه‌ی ارتباط با یکدیگر را می‌دهد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید