انتشار این مقاله


اولین حکم دولتی برای تولد نوزادان سه والد

جنین ایجاد شده، کلیه کروموزوم‌های والدین را داراست، اما میتوکندری‌های آسیب دیده‌ی مادر با میتوکندری‌های سالم اهدا کننده جایگزین می‌شود.

عجیب است که ما به هر قیمتی به زنان کمک می‌کنیم بچه‌دار شوند، از طرف دیگر اگر به دلیل شرایط زندگی، ناتوانی جنین، جنسیت و‌ یا هر چیز دیگری احساس کنیم ارزشمند نیست، اجازه می‌دهیم جنین در رحم از بین برود.
ما دقیقا آنچه که می‌خواهیم، می‌خواهیم و آنچه که نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم. حال چه از نظر اخلاقی درست باشد و یا نباشد، اهمیتی نخواهد داشت.
به دنبال این خط سیر فرهنگی، پزشکان انگلستان در حال انجام یک روش بیوتکنولوژیک هستند تا کودکان سه والد متولد شوند و از انتقال بیماری‌های میتوکندریال در مادران جلوگیری شود. طبق داستانی از Guardian:

برای انجام این روش، پزشکان تخمک بارور را با استفاده از IVF به صورت نرمال ایجاد می‌کنند. اما به جای نمو آن به جنین، کروموزوم‌های والدین استخراج می‌شود و داخل تخمکی اهدایی که ماده ژنتیکی آن حذف شده است قرار می‌گیرد. جنین ایجاد شده، کلیه کروموزوم‌های والدین را داراست، اما میتوکندری‌های آسیب دیده‌ی مادر با میتوکندری‌های سالم اهدا کننده جایگزین می‌شود.

هنگامی که لقاح IVF تکمیل شد، نتیجه یک زندگی انسانی جدید است، یک رویان تک سلولی که به عنوان زیگوت شناخته می‌شود. زمانی که هسته رویان جدا می‌شود، زندگی انسانی در حال ایجاد از بین می‌رود و مواد ژنتیکی آن برای ایجاد زندگی انسانی دیگری استفاده می‌شود.


مقالات مرتبط: چگونه عفونت زیکا به مرگ جنین می‌انجامد؟

جلوگیری از بیماری‌های ژنتیکی ناشی از ترانسپوزون‌ها


این موضوع برای عده خاضی اهمیت خواهد داشت.
این عمل اصطلاحا خواهر کلون کردن است و با انتقال هسته سلول‌های سوماتیک انجام می‌شود. با این تفاوت که هسته از سلول سوماتیک رویان جدا می‌شود نه از سلول سوماتیک بالغی مثل سلول پوستی. در اصل، کودک خود اهدا کننده ژنتیک است، اما نابود شده و دوباره ساخته می‌شود تا همان ژنوم را با عناصر میتوکندریایی DNA متفاوت داشته باشد.
این کار توسط پارلمان تایید شده است. که خیلی هم خوب نیست، زیرا از لحاظ تحربی شناخته شده نیست و قبلا هرکز انجام نشده است.

پروفسور Sian Harding، مدیر مرکز بارداری در مرکز پزشکی سلطنتی لندن گفت: انگلیس پس از یک مشورت عمومی بسیار دقیق، به سطحی از درمان زنان با اهدای میتوکندری رسیده است.
وی افزود: فوق‌العاده است که در این مسیر به‌خوبی و کنترل شده توانستیم به این نقطه برسیم. اکنون پیگیری آن برای درک موفقیت آمیز بودن یا نبودن آن و چگونگی پیشبردش حائز اهمیت است. که اینکار فقط با پیگیری فرزندانتان قابل اجرا است.

کودکانی که از دو تخمک ساخته می‌شوند، می‌توانند مشکلات جدی سلامت در ابتدا و یا بعدها در طول زندگی داشته باشند. فقط بعد از آن است که دانشمندان می‌توانند تشخیص دهند آیا این کار درست است یا نه.
البته اگر مشکلات جدی در طول حاملگی بوجود بیاید، همیشه گزینه سقط وجود دارد.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید