ضد التهاب

آیا مواد غذایی ضد التهاب وجود دارند که به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کنند؟

در بحث سلامت و حتی سایر موضوعات، نقاط قوت ما می‌تواند به نقاط ضعف مان تبدیل شود. بدن در برابر آسیب یا عفونت، شگفت آورترین و ماهر ترین ارتش از سلول‌ها را برای ازبین بردن عوامل عفونت زا، آزاد می‌کند. اعمال این سلول‌ها توسط مواد شیمیایی مثل اینترلوکین‌ها کنترل می‌شود. نتیجه‌ی کار این سیستم در کنار هم موجب تورم، قرمزی و درد ناحیه‌ی آسیب دیده است که بخش مهمی از فرایند ترمیم زخم می‌باشد. جنگ بین سلول‌ها و عوامل عفونت زا تا پایان عمر ادامه دارد، اما هنگامی‌که التهاب سیستمیک یا مزمن باشد ماجرا عوض شده و بیماری‌هایی نظیر آرتریت، کولیت، دیابت، سرطان کولون، آلزایمر و بیماری قلبی بروز می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: اندر مزایای رژیم غذایی ضد التهاب


بیماری قلبی عروقی بیشترین میزان کشندگی را در جهان دارد. مقادیر زیاد کلسترول در عروق باعث ایجاد التهاب و پلاک‌هایی در دیواره‌ی شریان‌ها شده و سکته‌ی قلبی را به دنبال خواهد داشت. نتایج سال‌ها تحقیق نشان داد که استفاده از دارویی که بر اینترلوکین ۱ اثر می‌گذارد، با کاهش و حتی از بین بردن التهابات موجود در عروق، می‌تواند ریسک سکته‌ی قلبی را در افراد مستعد تا حد چشم گیری کاهش دهد. نتایج این تحقیق، خبر خوبی برای بیماران و دکتر Paul Ridker، مدیر مرکز پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی از دانشگاه هاروارد است که التهاب را به اندازه‌ی کلسترول در بروز بیماری قلبی موثر می‌داند. بیمارانی که در تحقیقات Ridker بودند، سابقه‌ی ایست قلبی داشتند و اندازه گیری پروتئین C-reactive آنان نشان داد که بدن آنان همواره دچار التهاب است.


مقاله‌ی مرتبط: آنچه باید در مورد رژيم ضد‌التهابی بدانید


التهاب مزمن نقش ناهنجاری در بیماری قلبی و عروقی دارد، لذا برای پیش‌گیری از هر گونه مشکل قلبی، یا باید دارو‌هایی مثل ایبوپروفن مصرف کنید که التهاب را برای مدت کوتاهی کاهش می‌دهند، یا تغذیه‌ی سالم داشته باشید.
اگر در اینترنت یا کتاب غذاهای ضد التهاب را جستجو کنید، رژیم های غذایی فراوانی را میابید که همه ی آنها ادعای پیشگیری از آرتریت، سرطان سینه، بیماری قلبی و اختلالات خود ایمنی دارند! تا جائیکه فردی بنام Andrew Weil هرم غذایی ضد التهاب را طراحی کرده است.

با اینکه موادغذایی بسیاری به عنوان ضد التهاب شناخته شده‌اند، برخی از آنان در مطالعات آزمایشگاهی نتیجه‌ی عکسی را نشان دادند، مثل زردچوبه، بلوبری، زنجبیل، چای، شکلات تلخ و ماهی. James Hébert و Nitin Shivappa از دانشگاه کارولینای جنوبی ۱،۹۴۳ مورد از این آزمایشات را با ۴۵ ماده‌ی غذایی انجام داده و در سال ۲۰۱۴ به عنوان Dietary Inflammatory Index مطرح کردند. این شاخص برای ارزیابی رژیم‌های غذایی بر اساس ضد التهاب بودن به‌کار می‌رود. Ridker در این مورد می‌گوید:

من به بیمارانم توصیه می‌کنم تا از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی کنند که شامل سبزی زیاد، ماهی و غلات سبوس دار و کم‌ترین میزان غذا‌های فراوری شده و گوشت قرمز است.

مدت زمان زیادی است که متخصصان قلب این نوع رژیم غذایی را برای جلوگیری از التهاب و مارکرهای کلیدی بیماری‌های قلبی توصیه می‌کنند، اما هنوز هم تاثیرگذاری موادی مثل زردچوبه و بلوبری به طور قطع ثابت نشده است.