انتشار این مقاله


زنجبیل و اثر آن بر اسهال

شراب زنجبیل از دیرباز به عنوان درمان خانگی اسهال و ناراحتی های گوارشی مورد استفاده افراد بسیاری بوده است.

مواردی که لازم است درباره اثر زنجبیل بر اسهال بدانیم

شراب زنجبیل از دیرباز به عنوان درمان خانگی اسهال و ناراحتی های گوارشی مورد استفاده افراد بسیاری بوده است. در شراب زنجبیل، آنچه با درد شکم مبارزه می‌کند گازدار بودن آن نیست، زنجبیل است.

تحقیقات پیوسته به زنجبیل به عنوان درمان طبیعی اسهال اشاره می‌کنند. طبیب‌های گیاهی از مدت ها پیش از زنجبیل برای جلوگیری از تشنج‌موضعی عضلات(اسپاسم عضلانی) استفاده کرده‌اند. این ویژگی زنجبیل، می‌تواند باعث کاهش فرکانس حرکات روده شود که منجر به کم‌شدن درد شکم در اسهال می‌شود.

پزشکان غربی در حال حاضر به علت مفید بودن زنجبیل در جلوگیری از مشکلات گوارشی(معدی-روده‌ای) مانند Morning sickness(حس ناخوشی که زنان حامله هنگام صبح دارند)، اسهال، نفخ و تهوع دارد، به آن علاقمند اند.

حقایقی درباره درباره اثر زنجبیل بر اسهال

  • زنجبیل از نظر تنوع ترکیبات گیاهی مفید برای بدن که Phytochemical نامیده می‌شوند بسیار غنی است.
  • زنجبیل می‌تواند به درمان سایر مشکلات گوارشی مانند مسمومیت غذایی نیز کمک کند.
  • زنجبیل عوارض جانبی جدی ای ندارد.

ارتباطاتی بین زنجبیل و اسهال

منشا خاصیت ضد اسهالی زنجبیل phytochemicals هستند.

محققان و پزشکان مکانیسم هایی را که زنجبیل ممکن است به درمان اسهال کمک کنند را پیشنهاد کرده اند، مانند :

  • تغییر اسپاسم عضلات در قسمت تحتانی لوله گوارش باعث می‌شود که بدن عامل اصلی اسهال را بیرون راند.
  • جلوگیری از لرز که به علت بیماری به وجود می‌آید.
  • تغییر عملکرد بعضی انتقال دهنده‌های عصبی.(مواد شیمیایی ای که بدن کمک میکند پیام عصبی ارسال کند)
  • مبارزه با عفونت های همراه اسهال
  • درمان علت های مزمن اسهال و درد شکم مانند زخم‌ها و ریفلاکس اسید.

تحقیقاتی درباره مقدار مصرف زنجبیل

در سال ۲۰۱۷ تحقیقاتی برای فهمیدن میزان مسمومیت زای زنجبیل روی خرگوش و موش انجام شد. بیشترین میزانی که حیوانات دریافت کردند ۵۰۰۰ میلی‌گرم ماده بر یک کیلوگرم وزن بدن بود که هیچکدام از حیوانات نمردند و عوارض جانبی جدی‌ای نیز برای آنها به وجود نیامد.

با اینکه آزمایشات روی حیوانات همیشه قابل تعمیم به انسان نیست، اما در این مورد شواهدی وجود دارد که زنجبیل مشکل جدی ای ایجاد نمی‌کند.

روزانه چه مقدار زنجبیل بخوریم؟

بهترین شکل مصرف زنجبیل مصرف به شکل طبیعی آن است. فراورده های مکمل آن ممکن است خطرناک باشند و از کیفیت خوبی نیز نداشته باشند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا(FDA) مکمل های زنجبیل را تایید نکرده و مصرف روزانه آن توصیه نمی‌شود.

اکثر منابع، مصرف روزانه بیش از ۴ گرم زنجبیل را توصیه نمی‌کنند. زنان حامله و شیرده باید برای مصرف زنجبیل با دکتر خود مشورت کنند.

با یک گرم یا کمتر در روز شروع کنید و تدریجا مقدار مصرف آن را زیاد کنید. با دقت علائم و عوارض جانبی آن را بررسی کنید. برای هر چیزی، امن ترین دوز مصرف کمترین دوز موثر است.

پس اگر اسهال با نیم گرم درمان شد، نیاز به افزایش میزان مصرف زنجبیل نیست.

تحقیقاتی روی زنجبیل و اسهال

گاهی ممکن است اسهال به علت باکتری E.coli یا سایر عفونت‌ها مانند listeria باشد. تحقیقاتی روی بدن انسان نشان داده است که زنجبیل ممکن است درمان طبیعی‌ای برای این عفونت ها باشد.

در سال ۲۰۱۵ مطالعه ای توانایی زنجبیل و سیر را در مبارزه با listeria و E.coli بررسی کرد. هر دو سرعت رشد این عفونت های باکتریایی را کاهش می‌دهند.

در سال ۲۰۰۷ در تحقیقاتی روی موش ها معلوم شد زنجبیل می‌تواند باعث کاهش شدت اسهال ناشی از E.coli شود.

در سال ۲۰۱۱ مطالعاتی رو خوک های گینه ای نشان داد که زنجبیل می‌تواند باعث تغییر عملکرد انتقال دهنده های عصبی و سایر مواد شیمیایی مرتبط با ناراحتی های گوارشی مانند تهوع و استفراغ شود.

مقاله‌ای در سال ۲۰۱۲ کشف کرد که زنجبیل می‌تواند از اسهال در خوک ها پیشگیری کند یا شدت آن را کاهش دهد.

سایر فواید گوارشی زنجبیل

زنجبیل میتواند کار هایی بیش از درمان اسهال انجام دهد. تحقیقات نشان داده است که زنجبیل میتواند بر این مشکلات گوارشی اثر داشته باشد :

  • Morning sickness(حس ناخوشی که زنان حامله هنگام صبح دارند)
  • دریازدگی و Motion sickness (حالت تهوع در اثر حرکت،مخصوصا در وسایل نقلیه)
  • تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی
  • تهوع بعد از عمل جراحی
  • مسمومیت غذایی

آیا خوردن زنجبیل برای درمان اسهال یا سندرم روده تحریکپذیر(IBS) زنجبیل مفید است؟

زنجبیل بی‌خطر و امن است. یعنی خوردن آن برای درد شکم و اسهال با ریسک خطر کمی همراه است. حتی مطالعاتی که مصرف زنجبیل برای درد شکم را تایید نمی‌کنند نیز اثرات مخربی از زنجبیل گزارش نکرده اند.

تحقیقات مصرف زنجبیل را برای درمان سندرم روده تحریک پذیر تایید نمی‌کنند. با این حال تحقیقی در سال ۲۰۱۴ درباره اثر زنجبیل بر IBS نوشت: عوارض جانبی منفی با اثر دارونما بیشتر از زنجبیل بود.

چه موقع برای اسهال زنجبیل نخوریم

مانند همه درمان های طبیعی، زنجبیل هم همه مشکلات گوارشی را درمان نمیکند. همچنین نمی‌تواند جایگزین درمان های پزشکی شود. اسهال شدید می‌تواند باعث شرایط کم آبی در بدن شود و در کودکان نیز میتواند به مرگ منجر شود.

افرادی که به اسهال شدید بیش از چند روز مبتلا می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند

زنجبیل تازه یا زنجبیل فرآوری شده؟

زنجبیل می‌تواند از راه های مختلفی فراوری شود. مانند پودر شده یا آبمیوه. ممکن است نتایج مطالعات گوناگون متفاوت باشد زیرا محققان شکل های مختلفی از زنجبیل را استفاده کرده اند. برای مثال یک گروه تحقیقاتی از زنجبیل مخلوط با عسل استفاده کرده است.

به دلیل اینکه محققان در همه مطالعات از یک نوع زنجبیل استفاده نکرده‌اند، شواهدی مبنی بر بهتر بودن نوع خاصی از زنجبیل فراوری شده وجود ندارد.

هرکس میخواهد برای درمان اسهال از زنجبیل استفاده کند باید انواع مختلف آن را امتحان کند تا بهترین مورد را برای خود پیدا کند. زنجبیل می‌تواند در اسموتی ها استفاده شود، به عنوان چاشنی مورد مصرف قرار گیرد یا حتی به تنهایی خورده شود. زنجبیل مزه‌ای قوی دارد و ممکن است در ترکیب با مواد دیگر دلپذیرتر و ملایم تر باشد.

شکر و سایر ترکیبات موجود در نان زنجبیلی ممکن است معده را اذیت کنند و باعث افزایش قندخون شوند. پس از خوردن نان زنجبیلی به عنوان یک منبع زنجبیل پرهیز کنید.

عوارض جانبی

بعضی افراد سوزش در دهان و بینی را گزارش کرده اند. زنجبیل می‌تواند به مخاط آسیب برساند پس بعد از آماده کردن زنجبیل و قبل از لمس کردن صورت دست های خود را بشویید.

افرادی که سابقه آلرژی دارند، زنان حامله و افرادی با سیستم ایمنی در معرض خطر باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنند.

نکته پایانی

زنجبیل یک درمان خانگی است که عوارض جانبی زیادی هم ندارد. زنجبیل هزاران سال است که در طب سنتی اغلب در ترکیب با موادی مانند عسل و سیر استفاده میشود.

یک متخصص طب گیاهی می‌تواند برای تعیین دوز مناسب زنجبیل کمک کند. یک پزشک عمومی نیز میتواند دلیل اسهال را تشخیص داده و در صورت نیاز دست به اقدامات پزشکی بزند.

اگر زنجبیل علائم بیماری را بدتر کرد یا اسهال شما بیش از چند روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

 

محمد امین سالاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید