انتشار این مقاله


سگ‌ها از بوییدن اشیا چه می‌بینند؟

آن‌ها از آنچه که جست‌وجو می‌کنند تصویر سازی می‌کنند.

به سگی که دنبال کودک گمشده می‌گردد، تکه‌ای از لباس کودک را برای بو کردن می‌دهند. اما سوال اینجاست که این بو شبیه چیست؟
برای کشف آن، دانشمندان ۴۸ سگ را آزمایش کردند که نیمی از آن‌ها آموزش‌های مخصوص پلیس یا تیم نجات دیده بودند. در اتاق آزمایشگاه، محققان اسباب بازی‌های مورد علاقه سگ‌ها را از روی زمین به مکانی مخفی میبردند. در این زمان سگ مورد نظر در اتاق دیگری منتظر بود. سپس محقق دیگری، سگ را به اتاق تست می‌برد. به نقطه شروع بویایی اشاره می‌کند و به او می‌گوید: دنبالش بگرد و بیاورش! در یک آزمایش سگ اسباب بازی مورد علاقه‌اش را میابد و یا به طور غافل‌گیر کننده‌ای وسیله‌ی دیگری را میاورد.


بیشتر بخوانید:


دانشمندان در ژورنال Comparative Psychology گزارش می‌دهند که بسیاری از سگ‌های شگفت‌زده با ردیابی غیرحرفه‌ای بو (علامتی از نمایش روانی چیزی که انتظار دارند بیابند) به جست‌وجوی اسباب بازی میپردازند.
هم سگ‌های خانگی و هم سگ‌های پلیس، امتیاز مشابهی در تست بدست آورده‌اند و مطالعات قبلی نیز تاکید می‌کنند که آموزش ضرورتا باعث بهبود عملکرد سگ نمی‌شود. مطالعات گذشته حاکی از آن است که اسب‌ها دارای تصاویر ذهنی از صاحبانشان و نیز سایر اسب‌ها ( براساس طنین صدا ویا شیهه‌شان) هستند. اما دانشمندان اطلاعات اندکی از چگونگی ارتباط بین بویایی و‌شناخت در حیواناتی که شدیدا به بویاییشان متکی‌اند، دارند. مانند: سگ‌ها، فیل‌ها و خفاش‌ها. اما اکنون ما ایده بهتری برای سگ‌ها داریم:

آن‌ها از آنچه که جست‌وجو می‌کنند تصویر سازی می‌کنند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید