انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۳۷)

موش‌های “خوداهلی‌شونده”: برخی حیوانات بدون مداخله‌ی انسان خودشان را اهلی کرده‌اند.

موش‌های “خوداهلی‌شونده”: برخی حیوانات بدون مداخله‌ی انسان خودشان را اهلی کرده‌اند

زندگی در کنار انسان‌ها شاید موش‌های وحشی را اهلی کرده باشد. (ILYA KARNAUKHOV)

از گوش‌های شل سگ‌ها تا دم پیچ‌خورده‌ی خوک‌ها؛ جانوران اهلی شده ظاهر متفاوتی نسبت به خویشاوندان وحشی خود دارند. چیزی که دانشمندان خیلی وقت‌ها بود آن را به مداخله‌ی انسانی نسبت می‌دادند. اکنون، مطالعه‌ای جدید روی موش‌های وحشی نشان می‌دهد که آن‌ها هم می‌توانند نشانه‌های اهلی شدن را بروز دهند؛ تکه‌های سفید روی پشم و پوزه‌های کوتاه بدون تقریباً هیچ اثر انسانی. این کار پیشنهاد می‌کند که موش‌ها قادرند خودشان را اهلی کنند، و این که بقیه‌ی جانوران مثل سگ، احتمالاً قبل از این که کاملاً به دست انسان اهلی شوند، همین کار را با خودشان کرده‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: بقای رام‌ترین: آیا انسان‌ها اولین جانورانی بودند که اهلی شدند؟


در توئیتر اخبار دروغ ۶ برابر سریع‌تر از خبرهای واقعی پخش می‌شود

اطلاعات غلط در توئیتر (به رنگ نارنجی در این تصویرسازی اطلاعات) گسترش بیشتر نسبت به اطلاعات صحیح دارند. (IMAGE) PETER BESHAI; (DATA) SOROUSH VOSOUGHI, DEB ROY, AND SINAN ARAL

از ربات‌ها گرفته تا اکانت‌های تقلبی! تیترها پر است از خبرهایی درباره‌ی اطلاعات غل و غش داری که به صورت ویروسی پخش می‌شوند. شاید فکر کنید واقعاً “باتی” در کار است ولی تحقیقی جدید نشان می‌دهد که وقتی حرف از انتشار اطلاعات غلط در شبکه‌های مجازی است، خود ماها، متهم درجه‌ی اول هستیم. البته باید گفت در کارمان خوب هم هستیم: توئیت‌های حاوی اطلاعات کذب شش برابر سریع‌تر از توئیت‌های واقعی به دست ۱۵۰۰ کاربر می‌رسند.

تحقیقات توانایی بالغین را در تولید نورون‌های جدید زیر سؤال برد

نورون‌های جدید در بافت مغز یک تازه‌متولد مشاهده می‌شوند (بالا) ولی در بافت مغز یک مرد ۳۵ ساله، نه (پائین) KEN PROBST

در طول ۲۰ سال گذشته، شواهدی مبنی بر این که انسان‌ها می‌توانند صدها نورون جدید در روز تولید کنند، منتشر شده و امیدها را برای کشف دارویی از این طریق زنده کرده است. محققان این طور گمان می‌کنند که افزایش نوروژنز می‌تواند از افسردگی، آلزایمر و بقیه‌ی اختلالات مغزی جلوگیری کرده و یا آن‌ها را درمان کند. با این حال تحقیقی پربحث‌وجدل که هفته‌ی گذشته منتشر شد، با پیشنهاد این که تولید نورون پس از رشد اولیه به شدت کاهش یافته و به توقف می‌رسد، امیدها را به تاریکی برد.

سگ‌ها هنگام بوییدن اشیا چه می‌بینند؟

PETRA JAHN

مقاله‌ی مرتبط: سگ‌ها از بوییدن اشیا چه می‌بینند؟


به سگی که در جستجوی یک بچه‌ی گمشده است، معمولاً قسمتی از لباس او را می‌دهند تا بو کند. ولی آن بو “چه شکلی” است؟ تحقیقات گذشته نشان داده‌اند که بر اساس صدای شیهه،  اسب‌ها از صاحبان خود و بقیه‌ی اسب‌ها تصاویر ذهنی دارند. با این حال اطلاعات دانشمندان راجع به ارتباط بو و شناخت در جانورانی که قویاً بر بویایی تکیه دارند، مثل سگ، فیل و موش صحرایی، ناچیز است. ولی اکنون حداقل برای سگ‌ها نظری داریم: آن‌ها از چیزی که دنبالیش می‌گردند، تصویرسازی می‌کنند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید