انتشار این مقاله


گوشت کامل پخته شده ممکن است برای فشار خون شما مناسب نباشد

یک مطالعات مقدماتی نشان می‌دهد در افرادی که استیک خود را به جای نیم پخته، کاملاً پخته دوست دارند، خطر فشار خون بالا افزایش می‌یابد.

بهتر است بار دیگر در مورد چگونگی پخت استیکتان فکر کنید. یک مطالعات مقدماتی نشان می‌دهد در افرادی که استیک خود را به جای نیم پخته، کاملاً پخته دوست دارند، خطر فشار خون بالا افزایش می‌یابد.


مقاله مرتبط: انسان؛ گوشت‌خوار یا گیاه‌خوار؟


مطالعه بیش از ۱۰۰ هزار بزرگسال بالغ در ایالات متحده نشان داد که احتمال ابتلا به فشار خون بالا در میان افرادی که گوشت کباب شده ، پخته شده و سرخ شده می‌خورند بیش‌تر از کسانی است که از روش‌های پخت و پز مناسب‌تر استفاده می‌کنند.همین امر در مورد افرادی که طرفدار گوشت کامل پخته‌شده هستند نیز صادق بود. در مقایسه با طرفداران گوشت نیم پخته ، آن‌ها ۱۵ درصد بیشتر به فشار خون بالا در ۱۲ تا ۱۶ سال مبتلا می‌شوند. محققان گفتند که این یافته‌ها نشانه‌ی علت و معلول نیستند. اما به این شواهد اضافه می‌کنند که مردم نباید فقط مقدار گوشت را در رژیم غذایی خود محدود کنند بلکه به چگونگی پخت آن نیز دقت کنند.
گانگ لیو، محقق رهبر گروه از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، گفت:

نتایج ما نشان می‌دهد که هر دو مورد کاهش مقدار گوشت-به ویژه گوشت قرمز- و اجتناب از استفاده از شعله‌ها و دما‌های بالا بالقوه می‌توانند در پیشگیری از فشار خون بالا کمک کنند.

مشکل استیک کبابی در چیست؟

لیندا ون هورن ، سخنگوی انجمن قلب آمریکا که در این مطالعه دخالتی نداشت، گفت:

تحقیقات نشان می‌دهد که پختن تا مرحله سوختن غذا موضوع اصلی است.

ون هورن ، که همچنین استاد پزشکی پیشگیری در دانشکده پزشکی Northwestern در شیکاگو است ، توضیح داد که این فرآیند موادی شیمیایی را تولید می‌کند که به طور معمول در بدن وجود ندارند. این مواد شیمیایی عبارتند از آمین‌های معدنی هتروسیکلیک (HAAs) و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAH). به گفته لیو ، مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مواد شیمیایی می‌تواند باعث فشارخون بالا و سایر مشکلات سلامتی شود. در همین حال مطالعات نشان داده‌اند افرادی که گوشت‌های کامل پخته شده می‌خورند، احتمال بیشتری دارد که به سرطان‌های خاص، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ مبتلا شوند. لیو گفت مطالعه جدید برای اولین بار دنبال ارتباطش با فشار خون بالاست. فشار خون بالا می‌تواند منجر به سکته مغزی شود. لیو برنامه ریزی کرده است که در روز چهارشنبه یافته های خود را در نشست انجمن قلب در نیواورلئان ارائه دهد. مطالعات ارائه شده در جلسات معمولاً به عنوان مقدمات اولیه محسوب می‌شوند تا زمانی که در یک مجله بررسی شده منتشر شوند.


مقاله مرتبط: گیاه‌خواران یا گوشت‌خواران؟ کدام یک بیشتر عمر می‌کنند؟


این یافته‌ها براساس سه مطالعه دراز مدت در حوزه سلامت از ۱۰۴ هزار متخصص بهداشت عمومی در ایالات متحده است. همه افراد گوشتخوار بودند و از ابتلا به فشار خون و بیماری قلبی فارغ بودند، در حالی که اطلاعات دقیقی درباره رژیم غذایی و عادات زندگی‌شان ارائه دادند. در طول ۱۲ تا ۱۶ آینده، بیش از ۳۷ هزار نفر از شرکت کنندگان دچار افزایش فشار خون شدند. لیو گفت که معلوم شده که در میان افرادی که غذای پخته شده در دمای بالا و غذای خوب پخته شده می‌خورند، خطر بالاتر است.

در افرادی که بیش از ۱۵ بار در ماه گوشت سوخته، کباب شده و سرخ شده استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که کمتر از ۴ بار این کار را می‌کنند، ۱۷ درصد احتمال ابتلا به فشار خون بالاتر است. گوشت شامل گوشت گاو، مرغ و ماهی بود. هنگامی که محققان طرفداران گوشت کامل پخته شده و گوشت نیم‌پز را مقایسه کردند به نتایج مشابهی رسیدند. سرانجام تیم لیو براساس اطلاعات خود مربوط به رژیم غذایی، میزان مصرف HAA مردم را برآورد کردند. و کسانی که در صدر ۲۰ درصد مصرف HAA قرار داشتند نسبت به کسانی که در ۲۰ درصد پایین HAA قرار داشتند، ۱۷ درصد ریسک ابتلای بالاتری داشتند. البته می‌توان گفت تفاوت‌های دیگری نیز بین کسانی که از گوشت کامل پخته شده و گوشت نیم‌پز استفاده می‌کنند وجود دارد. اما لیو گفت که تیمش بسیاری از این عوامل را مد نظر قرار داده‌اند مثل رژیم غذایی، عادات ورزشی، سیگار کشیدن و وزن بدن.

پس مردم چگونه باید گوشت خود را بپزند؟

براساس گفته لیو، سرخ کردن در ماهیتابه و آب‌پز کردن– در درجه حرارت و مدت زمان متوسط- به نظر می‌رسد به طور بالقوه گزینه‌های بهتری هستند. ون هورن موافقت کرد که اجتناب از گوشت سوخته یک حرکت محتاطانه است. با این حال او تاکید کرد که رژیم غذایی عمومی و عادات شیوه زندگی برای داشتن فشار خون سالم ضروری هستند.
ون هورن گفت :

ما پیشنهادات زیادی برای کاهش فشار خون ارائه کرده‌ایم که مطالعات نشان داده‌اند موثر هستند. مصرف سدیم خود را کاهش دهید. مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید. ورزش منظمی انجام دهید. وزن سالم را حفظ کنید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید