انتشار این مقاله


با وجود خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان، آزمایش ژنتیک نادیده گرفته می‌شود

چیزی که کمتر شناخته شده این واقعیت است که مردان نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان‌ها هستند.

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان آمریکایی‌ها است. در ۱۰ درصد از موارد، خطر ابتلا به سرطان پستان ناشی از جهش‌های ارثی در ژن‌هایی مانند BRCA1 و BRCA2 هستند. والدینی با جهش ژن سرطانی، شانس ۵۰ درصدی برای انتقال آن به  پسر یا دختر دارند. به خوبی شناخته شده است که زنانی با BRCA در معرض خطر بسیار بالای سرطان پستان و تخمدان هستند. چیزی که کمتر شناخته شده این واقعیت است که مردانی با این جهش‌ها نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان‌ها هستند.

مطالعه منتشر شده در ماه آوریل در JAMA Oncology نشان می‌دهد که تعداد کمی از مردان برای این جهش‌های ژنتیکی آزمایش شده اند و محققان به شدت پیشنهاد می‌کنند که مردان برای چنین جهش‌هایی مورد آزمایش قرار گیرند.

دکتر Christopher Childers، پزشک رزیدنت در بخش جراحی دانشکده پزشکی David Geffen در UCLA و نویسنده ارشد این مقاله گفت: “اگر یک مرد دارای جهش BRCA باشد، خطر ابتلا به سرطان پستان او صد برابر افزایش می‌یابد. “جهش‌های BRCA  همچنین مردان را در معرض خطر بیشتری برای سرطان‌ مهاجم پروستات  که در سنین جوان‌تر رخ می‌دهد قرارخواهد داد. این جهش‌ها همچنین با سرطان‌های دیگر مانند سرطان پانکراس و ملانوما همراه بوده است.

Childers می‌گوید ممکن است این اولین مطالعه در آمریکا باشد که میزان آزمایش ژنتیکی سرطان را برای زنان و مردان بررسی می‌کند.

محققان با تجزیه و تحلیل داده‌ها از نظرسنجی مصاحبه‌ای بهداشت ملی سال ۲۰۱۵ نشان دادند که تقریبا ۲.۵ میلیون نفر تحت آزمایش ژنتیک سرطان قرار گرفته اند. این تست‌ها شامل آزمایشاتی برای ژن‌های مربوط به سرطان سینه / تخمدان مانند BRCA، و همچنین ژن‌های مرتبط با خطر سرطان کولورکتال و دیگر موارد است. از ۲.۵ میلیون نفر، تقریبا زنان سه برابر مردان (۷۳ درصد در مقابل ۲۷ درصد) تست دریافت کرده بودند.

سرطان پستان در مردان


مقاله مرتبط: سرطان پستان در مردان


محققان همچنین دریافتند که این تفاوت در آزمایشات به طور مشخص مربوط به سرطان سینه / تخمدان بود.  تعداد مردانی که تحت آزمایش ژن‌های سرطان پستان / تخمدان قرار گرفته بودند یک دهم زنان بود.  در حالی که هیچ تفاوت جنسیتی برای آزمایش کولورکتال و دیگر سرطان‌ها وجود نداشت.

نویسنده اصلی، Kimberly Childers، مشاور ژنتیک و مدیر منطقه‌ای برنامه بهداشت و درمان Providence، در کالیفرنیا جنوبی گفت: ” گام بعدی این است که تعیین کنیم چرا مردان کمتر آزمایش می‌شوند و راه‌های افزایش این میزان را بیابیم.”

“مطالعات قبلی نشان داده اند که مردان اهمیت جهش ژن سرطان پستان را نمی‌دانند – که بیشتر از یک مسئله ” مربوط به زنان ” است. اما این تنها یک حقیقت است , ما امیدواریم که این مطالعه موجب گسترش آموزش‌ها در سطح ملی شود.”

نویسندگان اظهار داشتند که این نظرسنجی بر اساس داده‌های گزارش شده از خود بیماران – که گاهی اوقات می‌تواند غیر قابل اعتماد باشد – و جزئیات محدود در مورد این که چرا بیماران تحت آزمایش قرار گرفتند، صورت گرفته است.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید