انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۵۲)

تغذیه‌ی خدایان: صدها جمجمه خبر از قربانی بزرگ در راه خدایان آزتک دارد.


۱۵ – ۲۲ ژوئن ۲۰۱۸


تغذیه‌ی خدایان: صدها جمجمه خبر از قربانی بزرگ در راه خدایان آزتک دارد

باستان‌شناسان مؤسسه‌ی ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیکو حدود 200 جمجمه از برج کشف کرده‌اند. بررسی‌های ایزوتوپ و DNA باید انجام گردد. انتظار می‌رود قربانیان از سراسر مزوآمریکا جمع شده باشند. HÉCTOR MONTAÑO/INAH
باستان‌شناسان مؤسسه‌ی ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیکو حدود ۲۰۰ جمجمه از برج تزومپانتلی کشف کرده‌اند. بررسی‌های ایزوتوپ و DNA باید انجام گردد. انتظار می‌رود قربانیان از سراسر مزوآمریکا جمع شده باشند. HÉCTOR MONTAÑO/INAH

مردم آزتک هزاران نفر از خود را در پایتختشان، تنوکتیتلان، قربانی کرده‌اند. روحانی‌ها، قلب آن‌ها را از سینه درمی‌آوردند، سر از تن آنان برمی‌داشتند و جمجمه‌هایشان را سوراخ می‌کردند. بیشتر این جمجمه‌ها به تزومپانتلی، صخره‌ای سترگ از جمجمه در مرکز شهر، می‌رفت. اکنون محققان مؤسسه‌ی ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیکو بقایای این آثار را در زیر یک خانه‌ی دوره‌ی استعماری کشف و حفاری کرده‌اند.

تکنیک جدید می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا در عرض یک روز، یک ژن بسازند

این آنزیم DNAساز می‌تواند زیست‌شناسی سنتتیک و ذخیره‌سازی اطلاعات را متحول کند.

ساختن یک ژن در یک روز به زودی می‌تواند به لطف تکنیکی جدید که از رونوشت DNA در سلول تقلید می‌کند، محقق گردد. با این که هنوز موانعی بر سر راه است، ولی روزی محققان خواهند توانست تا ژن‌های یک میکروب را سریعاً کپی‌برداری کنند، یا داروهای جدید را در کمترین زمان سنتز کنند.

 

مغزهای مینیاتوری نئاندرتال در آزمایشگاه رشد می‌کنند

این مینی برین ها دارای ژن تکوینی نئاندرتال هستند.

تاکنون، بهترین دیدگاه ما نسبت به عصب‌شناسی نئاندرتال‌ها (بستگان مرموز و منقرض ما انسان‌ها)، از بررسی شکل و حجم فضاهای داخل جمجمه‌های فسیلی آن‌ها به دست آمده است. ولی ازدواج مبارک سه زمینه‌ی DNA باستانی، ابزار اصلاح ژنی کریسپر و “ارگانوئید”های ساخته شده از سلول‌ها بنیادی، گزینه‌ی هر چند ابتدائی، ولی محرکی را به وجود آورده است. حداقل دو تیم تحقیقاتی در حال مهندسی سلول‌های بنیادی به منظور اضافه کردن ژن‌ها نئاندرتال هستند و رشد دادن آن‌ها تا تبدیل به مغزهای مینیاتوری (minibrains) شاید انعکاسی از تأثیر این DNA باستانی ارائه دهد.

سلول‌های ارگائونید مغز انسانی (بالا) هم در شکل و هم در رفتار با سلول‌های دارای ژن نئاندرتال تفاوت دارند.
سلول‌های ارگائونید مغز انسانی (بالا) هم در شکل و هم در رفتار با سلول‌های دارای ژن نئاندرتال تفاوت دارند.

گوگل اصول اخلاقی پیشنهادی برای توسعه‌ی هوش مصنوعی را پذیرفت

شرکت سلامت-تکنولوژی دیپ مایند (DeepMind Health) تعهد داده است تا به اصول دوازده‌گانه اخلاقی که توسط یک هیأت مستقل ناظر پیشنهاد شده است، پایبند باشد. این شرکت لندنی که مالک اصلی آن گوگل است، در حال توسعه‌ی ابزارهایی برای استفاده در هوش مصنوعی می‌باشد تا از این طریق خدمات بهداشتی را بهبود بخشد. این قواعد اخلاقی که پانزدهم ژوئن منتشر شد، شامل حصول اطمینان از منفعت بردن بیماران که در ساخت الگوریتم‌ها شرکت می‌کنند و احتزار از انحصار و کسب درآمدهای هنگفت می‌شود. بازبینی سالانه‌ی این هیأت همچنین اضافه می‌کند که این شرکت باید روند کسب درآمد خود را در آینده مشخص کرده و به اطلاع عموم برساند. این ماه همچنین گوگل از قوانین گسترده‌تر خود برای استفاده از هوش مصنوعی نیز رونمایی کرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید