انتشار این مقاله


۶ راه کاربردی برای افزایش تفکر خلاق

تفکر خلاق به ما کمک میکند ایده های جدید بسازیم و در جهت بهبود کیفیت زندگی خود پیش رویم. داشتن ایده های جدید به ما کمک میکند که جلوتر از رقیبان خود باشیم.

بیشتر مردم فکر میکنند یک فرد یا خلاق است یا نیست. درحالیکه واقعیت این است که بعضی از مردم کمی بیشتر از دیگران استعداد تفکر خلاقانه دارند. ۶ راه برای افزایش تفکر خلاق به شما معرفی میکنیم:

۱- به مسائلی خارج از محدوده ی امن خود بپردازید:

همه ی ما عاشق مطالعه در مورد مسائل حوزه ی کاری خود هستیم اما به طور کلی این کار باعث افزایش خلاقیت نمیشود. اگر خوش شانس باشید ممکن است به انگیزه گرفتن یا الهام گرفتن شما برای انجام کارهایتان کمک کند اما اگر میخواهید از خلاقیت لبریز شوید شروع به خواندن و پرداختن به محتوایی کنید که در حالت عادی به آن موضوع نمیپدازید. وبلاگ هایی با موضوعاتی خارج از تخصص خود بخوانید. کتاب هایی خارج از ژانر های معمول مورد علاقه ی خود بخوانید. ماجراجو باشید. موقعیت ها را بقاپید و حتی ناهار خود را با یک غریبه صرف کنید! (فقط مطمئن شوید که آن غریبه ، غریبه ی بدی نیست!)

۲- یک مقاله ی ۵۰۰ کلمه ای بدون هیچ موضوعی برای خود بنویسید:

وقتی نمیتوانید فکرتان را متمرکز کنید و یا به ایده های جالبی دست پیدا کنید این تمرین سرگرم کننده کمکتان میکند. برای این کار یک پرونده ی خالی باز کنید و شروع به نوشتن کنید. بدون سرفصل بدون عنوان بدون ویرایش و از همه مهمتر بدون هیچ نقدی از نوشته ی خود. فقط به انگشتان خود اجازه دهید تا بنویسند و اجازه دهید مغزتان تصمیم بگیرد که چه کلمه ای بعد از این جمله اضافه کنید. معمولا به چیز های عجیب و غریب و دیوانه کننده ای خواهید پرداخت که اصولا هرگز به اشتراک نخواهید گذاشت اما بعد از آن احساس پیشرفت در قدرت تفکر و خلاقیت خواهید داشت.

۳- به سینما بروید:

صحنه های بزرگ اکران فیلم از معدود مکان هایی هستند که میتوانید از یک تجربه ی کامل شیفتگی-احساسی لذت ببرید. صفحه ی نمایش غول پیکر ، صدای فراگیر ، بو و طعم پاپ کورن تازه ، صندلی هایی تا حدودی غیر راحت با دسته های پلاستیکی که اصولا حرکتی ندارند. زمانی که سینما را ترک میکنید ذهنتان در حال چرخش در افکار و ایده ها و خلاقیت های جدید خواهد بود.

۴- با فردی که نمیشناسید تماس بگیرید!

شنیدن داستان کسی که نمیشناسید و کاملا برای شما جدید است میتواند تجربه ای تعجب برانگیز برای شما باشد و فکرتان را بازتر کند. ممکن است شما چیزی از آن ها یاد بگیرید. ممکن است آن ها دورنمایی در حوزه ی تخصصتان به شما بدهد که هیچوقت به آن نپرداخته اید. ممکن است آن ها بمب ایده را در ذهن شما منفجر کنند!

۵- غذای متفاوت بخورید:

مطالعاتی وجود دارد که میگوید چگونه غذاییکه میخوریم بر تفکر ما تاثیر میگذارد. آیا میخواهید متفاوت فکر کنید؟ شروع به دادن سوخت متفاوت و سالم به بدن خود کنید. تعجب میکنید اگر بدانید چقدر متفاوت تر و مفیدتر فکر و عمل خواهید کرد اگر رژیم غذایی سالم تری را در پیش بگیرید.

۶- تمرین “بارش افکار بدون ایده های بد” را انجام دهید:

حداقل یک نفر دیگر را برای شرکت در یک جلسه ی بارش افکار ۴۵ الی ۶۰ دقیقه ای دعوت کنید. هیچ تکنولوژی و هیچ محدودیتی قائل نشوید. موضوع یا ایده ای که میخواهید برای طوفان فکری خود به آن بپردازید را روی کاغذ بیاورید (کاغذ واقعی) و فقط یک ایده ی واحد را نقد نکنید. مهم است که این کار را به صورت حضوری انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که  هیچ بازخورد منفی در طی این فرایند نخواهید داشت. شما ممکن است با ۱۰۰ ایده ی وحشتناک کار را به پایان برسانید اما شرط میبندم یکی دو ایده ی خوب خواهید داشت بعلاوه هرچه بیشتر کار کنید تفکر خلاق تری خواهید داشت.

همیشه به یاد داشته باشید حتی خلاق ترین افراد نیاز به انگیزه برای ابراز خلاقیت خود دارند.

پری مقدم یگانه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید