انتشار این مقاله


تنها نیمی از کروموزوم‌ها از ماده ژنتیک تشکیل شده

بر اساس تحقیقات جدید DNA تنها نصف مواد داخل کروموزوم‌ها را تشکیل می‌دهد و پیش از این تصور می‌شد این مقدار بیش از این باشد. نزدیک به ۴۷درصد کروموزوم‌ها را غلافی تشکی می‌دهد که ماده ژنتیکی را احاطه می‌کند. با اینکه عملکرد دقیق این غلاف نامشخص است، محققین احتمال می‌دهند که در جدا نگه داشتن […]

بر اساس تحقیقات جدید DNA تنها نصف مواد داخل کروموزوم‌ها را تشکیل می‌دهد و پیش از این تصور می‌شد این مقدار بیش از این باشد.

نزدیک به ۴۷درصد کروموزوم‌ها را غلافی تشکی می‌دهد که ماده ژنتیکی را احاطه می‌کند. با اینکه عملکرد دقیق این غلاف نامشخص است، محققین احتمال می‌دهند که در جدا نگه داشتن کروموزوم‌ها در طی تقسیم سلولی کاربرد دارد. این غلاف از بروز خطا در طی تقسیم سلولی جلوگیری می‌کند که در صورت بروز موجب سرطان و بیماری‌های مربوط به سقط جنینی می‌شود.

محققین به کمک تکنیک‌های تصویربرداری توانسته‌اند مدل‌های سه بعدی از ۴۶ کروموزوم بسازند. کروموزوم‌ها از زمان کشفشان در سال ۱۸۸۲ تمرکز بسیاری از تحقیقات بوده‌اند. با وجود پیشرفت تکنولوژی ساختار و شکل‌گیری کروموزوم‌ها نامشخص است.

161121170310_1_540x360

آنالیز این تصویر‌ها نشان می‌دهد که ماده حاوی DNA و پروتئین‌های حمایت‌کننده آن‌ها (که به این مجموعه کروماتین می‌گویند) بین ۵۳ تا ۷۰ درصد مواد کروموزوم‌ها را تشکیل می‌دهند. ۳۰ تا ۴۷ درصد باقیمانده نیز از غلاف کروموزوم تشکیل شده.

تکنیک تصویربرداری که در این تحقیق مورد استفاده گرفته به معنای واقعی کلمه پیشگام است. مشاهده ساختار همه ۴۶ کروموزوم بدن باعث شده ایده‌ی قدیمی که کروموزوم‌ها اکثراً از کروماتین تشکیل شده و تقریبا ۱۰۰ سال رواج داشته منسوخ شود. اکنون که لایه ضخیم احاطه کننده ماده ژنتیکی کشف شده می‌توان توضیح داد که کروموزوم‌ها چگونه تشکیل می‌شوند و هنگام تقسیم سلولی چگونه از هم جدا می‌شوند.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید