انتشار این مقاله


مولکول TNA

مولکول‌های DNA و RNA در دنیای امروز به عنوان تنها مولکول‌های زیستی حاوی اطلاعات موجودات شناخته می‌شوند. این مولکول‌های در تمامی سلول‌های موجودات حضور داشته و موجب سازمان‌دهی و تولید‌مثل آن‌ها می‌گردد. همچنین مولکول‌های RNA توانایی تولید پروتئین‌ها را به سلول می‌بخشد. اما ممکن است در کنار مولکول‌های دی‌ان‌ای و آر‌ ان ای مولکول سومی […]

مولکول‌های DNA و RNA در دنیای امروز به عنوان تنها مولکول‌های زیستی حاوی اطلاعات موجودات شناخته می‌شوند. این مولکول‌های در تمامی سلول‌های موجودات حضور داشته و موجب سازمان‌دهی و تولید‌مثل آن‌ها می‌گردد. همچنین مولکول‌های RNA توانایی تولید پروتئین‌ها را به سلول می‌بخشد.

اما ممکن است در کنار مولکول‌های دی‌ان‌ای و آر‌ ان ای مولکول سومی هم وجود داشته که در تاریخ تکامل گذشته زمین نقش مهمی در تکامل حیات ایفا کرده است. این مولکول سوم TNA یا «تری نوکلئیک اسید» نام دارد که در ساختار آن به جای «دئوکسی ریبوز» (در ساختار DNA) یا «ریبوز» (در ساختار RNA) یک «تریوز» جایگزین شده است.

در حقیقت DNA و RNA مولکول‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که احتمالاً برای این که در نخستین اشکال ماده ژنتیکی حاضر باشند بسیار سنگین بوده‌اند. بنابراین از سال‌ها قبل گروه‌های مختلفی از دانشمندان فرضیه‌هایی را مبنی بر حضور یک مولکول سوم مطرح و این احتمال را ارائه کردند که در طول میلیاردها سال این مولکول به تکامل رسیده سپس ناپدید شده است.

فرضیه وجود TNA نخستین بار چندین سال قبل مطرح شد. اکنون گروهی از دانشمندان مرکز تکامل پزشکی و انفورماتیک در دانشگاه ایالتی آریزونا تعدادی از مولکول‌های TNA را ایجاد کرده و برای نخستین بار روی زیرلایه‌ای که در آن پروتئین متفاوتی حاضر بود مسیر تکامل این مولکول را دنبال کردند.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که مولکول TNA قادر است خود را به صورت اشکال سه بعدی پیچیده‌ای سازمان دهی کند، به پروتئین چنگ بزند و توانایی بالایی برای میل ترکیبی با سایر مولکول‌ها را توسعه دهد.

بسیاری از پژوهشگران به دنبال انتشار نتایج این تحقیق در مجله «Nature Chemistry» اظهار داشتند که TNA احتمالاً پیش ماده DNA و RNA بوده است چون هرچند ساختارش ساده‌تر و کوچک‌تر از این دو مولکول است باوجود این، پیچیدگی‌های آنها را حفظ می‌کند. از سویی دیگر، این مولکول هرگز در هیچ ارگانیسم زنده‌ای شناسایی نشده است که این می‌تواند به معنی ناپدید شدن آن باشد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید