انتشار این مقاله


اولین ربات پلیس ترافیک در چین شروع به کار کرد

این ربات ها به پلیس های چینی در برقراری نظم جاده ها کمک می کنند

اکنون می توانیم یک اولین دیگر به لیست راه هایی که چین از تکنولوژی برای حفظ امنیت مردم استفاده می کند، اضافه کنیم.

اخیرا اداره امنیت عمومی شهر هاندان در شمال چین، سه نوع ربات ترافیک را برای کمک به افسران پلیس به سطح شهر فرستاد. شین هوآ، آژانس رسمی مطبوعاتی دولتی چین به نقل از ژو زوئینگ، معاون رئیس پژوهشگاه مدیریت ترافیک وزارت امنیت عمومی، نوشته است:

استقرار این ربات ها، اولین استفاده چین از “ربات پلیس ترافیک” است.

جزئیاتی بیشتر

رسانه دولتی چینی دیگر ، Global Times ، به جزئیات دیگری از این ربات ها در گزارش خود اشاره کرده است :

هر کدام از این سه نوع ربات اندکی با دیگری متفاوت هستند و عملکرد منحصر به فردی دارند.

یکی از این ربات ها “ربات گشت زن جاده” است و طوری طراحی شده است که شبیه افسر پلیس به نظر می رسد. این ربات یونیفرم زرد با کلاه سفید است. این ربات می تواند رانندگان را شناسایی کرده و تصویر رفتارهای غیرقانونی آن ها را ثبت کند.

ربات گشت زن جاده با یونیفرم مخصوص

ربات دیگر، “ربات راهنمایی و رانندگی” است. این ربات در ایستگاه های مدیریت وسیله نقلیه حضور دارد و به سوالات افراد پاسخ می دهد. علاوه بر این آن ها را راهنمایی می کند که باید به کجا بروند. این ربات به طور اتوماتیک هر نوع خطر امنیتی و موارد مشکوک را به پلیس گزارش خواهد داد.

نوع سوم این ربات ها، “ربات هشدار دهنده تصادف” است. این ربات به راننده های وسایل نقلیه این امکان را می دها که بدانند چه زمانی پلیس (انسانی) با تصادف مواجه شده است.

براساس گزارش Global Times  ٬ لی هوی در مصاحبه سایت چینی hebnews.cn  گفته است که این ربات ها هر ۷ روز هفته و به مدت ۲۴ ساعت وظایف خود را انجام خواهند داد. اما مشخص نیست که آیا این مورد شامل یکی از انواع ربات ها می شود یا همه آن ها.

چیزی که مشخص است این است که چین می خواهد از تکنولوژی برای اجرای قانون استفاده کند.


مقاله مرتبط: ربات ها جای انسان را در مشاغل خدماتی خواهند گرفت


این کشور قبلا نیز از سیستم شناسایی چهره برای گرفتن jaywalkers  یا افرادی که از مناطق ممنوعه خیابان ها عبور میکنند استفاده کرده است. همچین برچسب های سامانه رادیوشناسه (RFID tags) را در ماشین های جدید اجباری کرد تا رانندگان نتوانند از پرداخت عوارض بزرگراه ها فرار کنند. این کشور بعضی از افسران پلیس را به عینک های شناسایی چهره مجهز کرده است که به آن ها کمک می کند افرادی که در ارتباط با جرایم هستند، ببینند.

این اولین بار نیست که چین از ربات های پلیس استفاده می کند. در سال ۲۰۱۶ ربات امنیتی AnBot که در فرودگاه شنژن به کار برده شد. و در سال ۲۰۱۷ ربات E-Portal Robot Sheriff شروع به گشت زنی در خیابان ها کرد.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید