انتشار این مقاله


غذاهایی که باعث کاهش عمرتان می‌شوند (۳)

همۀ ما راجع به تأثیرات زیان‌بار مصرف تنقلات (Junk Food) شنیده‌ایم و خوانده‌ایم؛ ولی هر غذای مضری لزوماً جزو تنقلات محسوب نمی‌شود. در این مجموعه به معرفی ۲۹ مادۀ غذایی خواهیم پرداخت که عمرمان را به تاراج می‌برند و ما شاید بدون دانستن این مسئله روزانه تعداد قابل توجهی از این مواد غذایی را وارد […]

همۀ ما راجع به تأثیرات زیان‌بار مصرف تنقلات (Junk Food) شنیده‌ایم و خوانده‌ایم؛ ولی هر غذای مضری لزوماً جزو تنقلات محسوب نمی‌شود.

در این مجموعه به معرفی ۲۹ مادۀ غذایی خواهیم پرداخت که عمرمان را به تاراج می‌برند و ما شاید بدون دانستن این مسئله روزانه تعداد قابل توجهی از این مواد غذایی را وارد رژیم غذایی خود می‌کنیم.

کافی‌میت (Coffee Creamer)

coffe-mate

کرمی کنندۀ قهوه” که در کشور عموماٌ تحت عنوان کافی‌میت (Coffee-Mate، یکی از محصولات شرکت نستله در این زمینه) شناخته می‌شود، حاوی ترکیب سفید‌کننده‌ای به نام تیتنایوم دی‌اکسید (Titanium Dioxide) است که اصلاً در کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌شود. مطالعات خطرناک بودن این ترکیب را بر روی سلامت موش‌ها اثبات کرده‌اند که به احتمال قوی می‌تواند برای انسان نیز خطرات قابل توجهی داشته باشد. این محصول هم‌چنین سرشار از چربی‌های ترانس نیز می‌باشد.

شیرۀ درخت افرا (Maple Syrup)

maple-syrup

البته این محصول همان‌‎طور که از نامش مشخص است، شربتی است که از جوشانیدن شیرۀ درخت افرا به دست می‌آید. این محصول یکی از معدود شیرین‌کننده‌های طبیعی موجود در بازار است؛ با این حال حاوی مقدار زیادی قند می‌باشد که استفاده از آن را کمی با خطر مواجه می‌کند.

هات داگ

hot-dogs

هات داگ یکی از معدود غذاهایی است که در ایالات متحده هم‌چنان مجوز استفاده از رنگ خوراکی Orange B را دارد. مصرف دوز بالای این رنگ به مشکلات کبدی و صفراوی می‌انجامد.

پرتقال رنگ‌شده (Dyed Oranges)

dyed-orange

پرتقال‌های روشن نسبت به انواع معمولی، خیلی زودتر از قفسۀ فروشگاه‌ها خالی می‌شوند. رنگ‌های Citrus Red 1 / Cirtus Red 2 – که برای جذاب‌تر نمودن پرتقال استفاده می‌شوند – در صورت مصرف زیاد به سرطان و آسیب‌های کروموزومی ختم می‌شوند.

برگ ریواس (Rhubarb Leaves)

rhubarb-leaves-copy

خوردن برگ ریواس باعث ایجاد حالت تهوع و احساس سوزش در دهان و گلو شده و روی تنفس نیز تأثیر سوء می‌گذارد. این به دلیل اگزالیک اسید (Oxalic Acid) موجود در این برگ‌هاست که می‌تواند در کلیه به کریستال‌های اگزالات (Oxalate) تبدیل شود. آسیب‌های کلیوی و تجمع مواد دفعی در خون از پسامد‌های مصرف برگ ریواس است.

مانیوک (Cassava)

cassava-copy

مانیوک خام حاوی لینامارین (Linamarin) است که در صورت مصرف، در بدن تبدیل به سیانید (Cyanide) می‌شود. از همین رو، این گیاه باید به صورت پخته (آب‌پز، فرپز، بخارپز) استفاده شود. اگر کاساو به درستی برای مصرف پردازش نشود می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد.

بلغور عربی (Couscous)

SONY DSC

مطالعات محققان استرالیایی نشان می‌دهد که این بلغور با شاخص گلوکز (Glycemic Index) نسبتاً بالای ۶۵ نسبت به برنج قهوه‌ای (۵) تأثیر قابل توجهی بر روی سطح گلوکز خون دارد. بنابراین مصرف زیاد آن منجر به افزایش قند و متعاقباً انسولین خون می‌شود. به علاوه این بلغور نسبت به غلات دیگر ارزش غذایی چندان بالایی ندارد.

نوشیدنی‌های ورزشی (Sports Drinks)

Sports Drink Set Isolated

تأمین الکترولیت‌های از دست رفتۀ بدن پس از یک ورزش سنگین، اهمیت بالایی دارد؛ ولی این بدین معنی نیست که با استفاده از هر نوع نوشیدنی مجاز به انجام این کار هستیم. نوشیدنی‌های ورزشی همانند سایر نوشیدنی‌های قندی، بهتر است استفاده نشوند. این نوشیدنی‌ها حاوی انواع رنگ‌های شیمیایی و کلوفان چوب (Wood Rosin) می‌باشند و از این نظر با سرطان ارتباط دارند.

چای سرد (Iced Tea)

Homemade Iced Tea and Lemonade

نوشیدن چای سرد در طول روز، لزوماً بهتر از نوشیدن نسخۀ معمولی داغ (!) آن نیست؛ خصوصاً اگر این چای سرد از نوع صنعتی و پرشکر باشد. مقداری کافئین در طول روز برای بدن خوب است، از این نظر چای سرد می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع نوشابه‌ها و قهوه باشد؛ با این حال مصرف مداوم کافئین ابداً خوب نیست.

آدامس

chewing-gum

هر چند آدامس اصلاً غذا نیست، جویدن آدامس خصوصاً هنگامی که نمی‌توانید غذا بخورید می‌تواند رژیم غذایی‌تان را برهم بزند. گزارشات حاکی از آن است که افرادی که آدامس می‌جوند [نسبت به سایر افراد] تمایل بیشتری برای مصرف چیپس و شکلات پیدا می‌کنند (به دلیل مزۀ آدامس که زیر دندان باقی می‌ماند) تا مصرف میوه و سبزیجات. آدامس جویدن هم‌چنین حجم هوای ورودی به مری را نیز افزایش داده و منجر به بروز نفخ می‌شود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *