انتشار این مقاله


رباتی که در عروق ظریف مغز طی مسیر می‌کند!

پیشرفت در عرصه ‌ی جراحی مغز: ربات کرمی شکل کوچکی که در مدل مغز می‌تواند طی مسیر کند.

پیشرفت در عرصه ‌ی ربات جراحی مغز: ربات کرمی شکل کوچکی ساخته شده است که در مدل مغز می‌تواند طی مسیر کند. با استفاده از این ربات می‌توان جراحی‌های مغز را کم‌تهاجمی‌تر کرد.

یونهو کیم و همکارش خوؤانهه ژائو از مؤسسه‌ی تکنولوژی ماساچوست این ربات را با استفاده از پلیمری محتوی قطعات مغناطیسی ساخته‌اند. ربات در پوششی از ماده‌ی خود روان کننده قرار داده شده و قطری کمتر از ۰.۶ میلی‌متر دارد. تیم  تحقیقاتی مذکور، ربات را در یک مدل سیلیکونی مغز انسان آزمایش کرد. این مدل محتوی ماده‌ای مقلد خون بود. ربات کرمی شکل طی آزمایش توانست تحت هدایت آهنربایی خارج از مغز، در عروق ریز مغزی طی مسیر کند.

دلیل این که چرا علم رباتیک تاکنون نتوانسته بود به این دستاورد برسد، قطر بالای ربات‌‎های موجود بود. تاکنون استفاده از این فناوری در رگ‌های قلب که گشادتر هستند، صورت گرفته است.

میکروقطعات مغناطیسی همچنین با استفاده از سیستم‌های تصویربرداری با اشعه‌ی x قابل مشاهده هستند که امکان حرکت در شریان‌ها و وریدهای مغزی را برای جراحان فراهم می‌کند.

من فکر می‌کنم این تکنولوژی بسیار جالب است. کاربرد بالینی آن نیز چدنان دور نیست و حتی در مراحل اولیه، می‌توان آن را در بالین استفاده کرد. این سیستم با توجه به نحوه‌ی آزمایش وئنتیجه‌ی آزمایش، نویدبخش پیشرفت‌های بسیار در این زمینه است.

Eloise Matheson از کالج سلطنتی لندن

به گفته‌ی کیم، گام بعدی انجام آزمایش بر روی حیوانات است که مشورت‌ها و کارهای لازم در این خصوص با دانشکده‌ی پزشکی هاروارد در حال انجام است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید