انتشار این مقاله


چرا برخی افراد تاتو می‌کنند؟

خالکوبی، نگاهی به آمارها و مخالفت‌ها و موافقت‌ها

در سال ۱۸۰۰، وقتی برای اولین بار از تاتو یا خالکوبی استفاده شد، افرادی که خالکوبی می‌کردند به عنوان فردی مجرم و ناسالم تلقی می‌شدند. امروزه، استفاده از خالکوبی بسیار رایج و عادی شده‌است. طبق آمار اخیر، ۳۸٪ از افراد بین سنین ۱۸ تا ۲۹، حداقل یک تاتو در بدن خود دارند.

چه چیزی باعث می‌شود انسان ها تصمیم به انجام چنین کاری بگیرند؟ این پرسش در مطالعات صورت گرفته به سرپرستی «لوزل ناد» (Luzelle Naude)، روان شناس دانشگاه ایالات آزاد آفریقا، مورد بحث قرار گرفت.

آن‌ها مخصوصاً به دنبال درک این بودند که چرا دانشجو‌ها انتخابی بین داشتن یا نداشتن تاتو را پیش روی خود می‌بینند. برداشت دانشجو‌ها از مقوله‌ی تاتو برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت بود.

برای پاسخ دادن به این پرسش، ناد به همراه تیمش، شرکت‌کننده‌هایی را مورد بررسی قرار دادند. این شرکت‌کننده‌ها دانشجو‌های ارشدی را شامل می‌شدند که برای دوره‌های روش‌های تحقیقاتی روانشناسی ثبت نام کرده‌بودند.

ابتدا شرکت‌کننده‌ها پرسش نامه‌هایی را تکمیل کردند. این پرسش‌ها شامل هرگونه تجربیات آن‌ها مربوط به خالکوبی می‌شد، پرسش‌هایی مانند: آیا خود افراد هیچ خالکوبی در بدن خود دارند، آیا هرکدام از اطرافیان آن‌ها تاتویی دارد، علت آن‌ها برای داشتن یا نداشتن تاتو چیست و نظر آن‌ها نسبت به افرادی که تاتو دارند چیست. ناد و همکارانش همچنین با شرکت‌کننده‌ها مصاحبه کردند که منجر به درک بهتری از برداشت این افراد نسبت به خالکوبی شد.  

نتایج بسیار جالب بود! بیشتر شرکت کنندگان (۷۸٪) هیچ تاتویی نداشتند، اغلب آن‌ها (۹۲٪) در خانواده‌ای بودند که پدر یا مادر هیچ تاتویی نداشت. با این حال اطرافیان بیشتر شرکت‌کنندگان (۷۴٪) دارای خالکوبی بودند و تقریباً نصف آن‌ها (۴۷٪) تصمیم به انجام خالکوبی برای بار اول یا چندمین بار داشتند.

دلیل آن‌ها برای داشتن یا نداشتن تاتو تقریبا یکسان بود؛ ۴۷٪ افراد نسبت به تاتو برداشت مثبتی داشتند و ۵۱٪ آن‌ها برداشت منفی. برای کسانی که خالکوبی کرده بودند (۲۵٪) این کار معنی خاصی داشت (مانند ثبت یک خاطره یا بخش چالش برانگیزی از زندگی).

شرکت‌کنندگان دلایلی مانند:« برای زنده نگه داشتن یاد مادرم»، «راهی برای افتخار به فرزند ارشدم»، «نمادی از آنچه در دوره‌ی مشخصی از زندگی‌ام تجربه کرده‌ام» را برای تاتوی خود می‌آوردند. برخی از افراد همچنین بر این باور بودند که خالکوبی آن‌ها نشانگر فردی است که در گذشته بودند.

یکی از شرکت‌کنندگان می‌گفت:« بدن من، مانند یک دفتر است و تاتو، داستان مرا بیان می‌کند.». همچنین برخی از این شرکت‌کننده‌ها باور دارند که خالکوبی، یک هنر بسیار جذاب است. 

دلیل اصلی شرکت‌کنندگانی که تمایلی به تاتو نشان نمی‌دادند، فاکتور‌هایی پیرامون مشکلات اجتماعی و فرهنگی و مخصوصا مذهبی (۱۱٪) بود. یکی از شرکت‌کنندگان بیان می‌کند:«من فرد مذهبی هستم و بدن من باید معبدی برای ارواح مقدس باشد.»، فرد دیگری می‌گفت :«من مسیحی هستم و این ضد عقاید مسیح است که با بدن یک انسان مانند یک معبد رفتار شود.»

دلایل دیگری که باعث صرف نظر کردن برخی افراد از خالکوبی می‌شود، طرد شدن توسط خانواده و دوستان و نیز برداشت‌های منفی در محل کار است. برخی از شرکت‌کنندگان نگران دائمی بودن تاتو هستند. به عقیده آن‌ها خالکوبی در سنین پیری زیبایی خود را از دست می‌دهد.

برخی نیز (۱۰٪) با مسائل پزشکی مانند سوزن  و درد‌های ناشی از آن مشکل داشتند. از نظر بعضی افراد، تاتو جلوه پسندیده‌ای ندارد. یکی از این افراد می‌گوید:«هرگز تاتو را انتخاب نمی‌کنم. آیا شما حاضر هستید یک برچسب سپر روی فراری بچسبانید؟!»

بیشتر افراد کسانی را که دارای تاتو می‌باشند به هیچ وجه قضاوت نمی‌کنند. وقتی از آن‌ها سؤال می‌شود «نظرات راجع به تاتو و افرادی که تاتو می‌کنند چیست؟»، اکثریت (۵۴٪) نظر مثبتی دارند، ۱۸٪ تقریبا دو‌دل هستند و۱۳٪ برداشتشان منفی است. در این میان ۱۵٪ افراد هیچ نظری ندارند و برایشان فرقی نمی‌کند.

بیشتر پاسخ‌دهنده‌ها، نسبت به افرادی که خالکوبی می‌کنند احترام قائلند. یکی از این افراد می‌گوید:« کسانی که خالکوبی دارند، افراد جالبی هستند، فقط نه برای من!»

یکی از نکته‌های قابل توجه این است که وقتی از افراد پرسیده شد «به عقیده شما نظر مردم نسبت به تاتو چیست؟»، بیشتر افراد یا مطمئن نبودند (۳۹٪)، و یا نظر منفی داشتند (۳۵٪). در مقابل، ۱۷٪ افراد باور داشتند که مردم به دید مثبت به تاتو نگاه می‌کنند. ۴٪ افراد هیچ نظری در این باره نداشتند.

طبق نظر کسانی که نگاه منفی به تاتو دارند، تاتو امری (به گفته آن‌ها) زشت، بی‌ارزش، کثیف و پست است. به همین ترتیب، این افراد معتقدند کسانی که تاتو دارند نیز افرادی شرور، شیطانی، خطرناک، سرکش، بی‌دین، احمق، بی‌ملاحظه، غیر حرفه‌ای، عجیب، بی‌اعتقاد، مجرم، بی‌رحم، متظاهر، طرد شده، غیر اجتماعی، بی‌بهره از اصول اخلاقی و ناسازگار با جامعه هستند.

یکی از پاسخ‌دهنده‌ها اظهار می‌دارد:«آن‌ها روی بدن خود تاتو می‌کنند چون افراد یاغی و شروری هستند.»،یکی دیگر از شرکت‌کننده‌ها می‌گوید:«آن‌ها می‌خواهند احساس تعلق کنند و مورد توجه واقع شوند و دیگران از آن‌ها بترسند.»

اما کسانی که به تاتو نگاهی مثبت دارند، افرادی که تاتو دارند را به عنوان فردی جذاب، پایه، به روز، شیک، جالب، باانگیزه، خلاق، هنرمند، آزاد، لیبرال، ماجراجو، شجاع، قوی، دلیر و نترس در مقابل درد و تعهد می‌دانند.

یکی از پاسخ‌دهندگان بر این باور است که «کسانی که تاتو دارند، واقعی‌ترین افرادی هستند که می‌توانید در زندگیتان ببینید.»

برخی از شرکت‌کنندگان، شرایط را نیز در نظر می‌گیرند. به گفته‌ی آن‌ها فقط تحت شرایط خاصی می‌توانند خالکوبی را قبول کنند. بسیاری از آن‌ها تنها خالکوبی‌هایی را قبول دارند که برای فرد معنی خاصی داشته باشد. ولی با این حال اکثریت به خاطر مشکلات ناشی از کار و گذر زمان با این کار مخالفت می‌کنند.

یکی از این افراد می‌گوید:«شاید برای افراد جوان تاتو کردن شیک و جذاب به نظر برسد، ولی وقتی که پیر می‌شوند، تاتو جلوه‌ی نفرت‌انگیز و زشتی به خود می‌گیرد و بسیار نامناسب است، اما چون به چنین کاری تمایل دارند، این مورد مهم را نادیده می‌گیرند. در محل کار نیز داشتن تاتو فرد را غیر‌حرفه‌ای و غیر جدی نسبت به شغلش نشان می‌دهد.»

علاوه بر این، تعداد، سایز و محل تاتو برای پاسخ دهنده‌ها بسیار مهم بود. به عنوان مثال، یکی از شرکت‌کننده‌ها می‌گوید:«باید قبول کنم، نسبت به کسی که دست یا پاها یا پشتش پر از تاتو باشد، می‌توانم کمی دیرباور باشم. در نظر من، این چیزی فراتر از یک تاتو است. به هر حال، اگر کسی تاتویی دارد که برای خودش معنی خاصی داشته باشد (مانند نام کسی که فوت شده یا شکلی که نمادی از یک اتفاق مهم در زندگی فرد باشد)، هیچ اشکالی ندارد و خودم نیز چنین برنامه‌ای برای آینده در نظر دارم.»

برای کسانی که در بدن خود تاتو دارند نیز خالکوبی هیچ نتیجه‌ی بدی به دنبال نداشته و از داشتن احساس پشیمانی نمی‌کنند. تنها پشیمانی آن‌ها از انجام دادن تاتو پیش فردی غیر حرفه‌ای یا انجام تاتویی با اندازه بزرگ یا شکل نامناسب است.

آن‌ها همچنین به مواردی مانند درد ناشی از تاتو، دائمی بودن آن، برخی قضاوت‌های غلط توسط اطرافیان و انتخاب تاتو‌های غلط (مانند اسم شریک سابق) نیز اشاره می‌کنند.

بسیاری از کسانی که تاتو دارند همچنین از تعصب و تحقیر اطرافیان می‌گویند. یکی از این افراد می‌گوید:« در برخورد به چنین کسانی می‌گویم ‹مجبور نیستی خالکوبیم رو دوس داشته باشی… این منم که هر روز باید تو این بدن از خواب پا شم نه تو!›». دیگری می‌گوید:« به نظر من باید تعصبشان را کنار بگذارند. افراد تحصیل کرده و باهوش زیادی وجود دارد که اقدام به انجام تاتو می‌کنند.» مایکل بیوندی (Michael biondi) به عنوان یک نویسنده می‌گوید:«هنگام تولد، بدن ما به شکل یک کاغذ خالی آفریده می‌شود تا آن را با جوهر دلمان پر کنیم!». هنگام نوشتن این متن، او هیچ اطلاعاتی از علوم اجتماعی نداشت، ولی این نوشته و مقاله می‌تواند حمایتی برای کسانی باشد که تاتو را پذیرفته‌اند.

معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید