انتشار این مقاله


کارسینوم مخاطی پستان

کارسینوم موسینی یا مخاطی پستان که گاهی به آن کارسینوم کلوئیدی نیز گفته می شود، نوعی نادر از کارسینوم داکتال تهاجمی است (سرطانی که از مجرای شیر شروع می شود و فراتر از آن در بافت سالم اطراف پخش می شود). در این نوع سرطان ، تومور از سلول‌های غیرطبیعی تشکیل شده است که در […]

کارسینوم موسینی یا مخاطی پستان که گاهی به آن کارسینوم کلوئیدی نیز گفته می شود، نوعی نادر از کارسینوم داکتال تهاجمی است (سرطانی که از مجرای شیر شروع می شود و فراتر از آن در بافت سالم اطراف پخش می شود). در این نوع سرطان ، تومور از سلول‌های غیرطبیعی تشکیل شده است که در استخرهای موسینی شناور می شوند. موسین جز اصلی در ماده چسبناک و لغزنده به نام مخاط گفته می شود.

به طور معمول ، مخاط بیشتر قسمت های داخلی بدن ما مانند دستگاه گوارش ، ریه ها ، کبد و سایر ارگان های حیاتی ما را می‌پوشاند. بسیاری از انواع سلول های سرطانی از جمله بیشتر سلول‌های سرطانی پستان موکوس تولید می‌کنند. با این حال ، در سرطان موسینی پستان، جز موسینی بخشی از تومور است و سلول‌های سرطانی پستان را احاطه می کند. به نظر می رسد که در زیر میکروسکوپ سلول های سرطانی در استخرهای مخاطی(موکوسی) پراکنده اند.

تحقیقات نشان می دهد که فقط در حدود ۲-۳٪ از سرطان‌های تهاجمی پستان “کارسینوم مخاطی خالص “هستند؛ بدین معنی که این تنها نوع سرطان موجود در تومور است. به نظر می رسد حدود ۵٪ از سرطان های تهاجمی پستان دارای یک جزء مخاطره آمیز درون آنها هستند که سایر انواع سلول های سرطانی نیز در آنها وجود دارد. کارسینوم مخاطی پستان در مردان بسیار نادر است.
اگرچه سرطان سلولی در هر سنی قابل تشخیص است ، اما پس از گذشت یائسگی بر خانم‌ها تأثیر می گذارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که میانگین سن در تشخیص در دهه ۶۰ یا اوایل دهه ۷۰ است.

اگرچه سرطان مخاطی یک سرطان تهاجمی پستان است ، اما تمایل کمتری به حالت تهاجم و نفوذ دارد که به خوبی به درمان جواب می دهد. درگیری سرطان مخاطی نسبت به سایر انواع سرطان پستان در گره های لنفاوی كمتر است.

علائم و نشانه‌های سرطان مخاطی

مانند سایر انواع سرطان پستان ، سرطان مخاطی پستان ممکن است در ابتدا هیچ علامتی ایجاد نکند. با گذشت زمان ، یک توده ممکن است به اندازه کافی بزرگ شود که در طول معاینه پستان یا معاینه توسط پزشک احساس شود. متوسط اندازه توده سرطان مخاطی حدود ۳ سانتی متر است ، اگرچه می توانند کوچکتر یا بزرگتر باشند.

تشخیص سرطان مخاطی پستان

تشخیص کارسینوم مخاطی معمولاً شامل مراحل زیر است:

  • معاینه جسمی سینه ها: ممکن است پزشک شما بتواند توده در پستان را احساس کند یا ممکن است خودتان در طول معاینه خود سینه احساس کنید.
  • ماموگرافی برای یافتن تومور و بررسی شواهدی از سرطان در نواحی دیگر پستان: یک ماموگرافی غربالگری اغلب می تواند یک سرطان مخاطی را تشخیص دهد ، اما به طور معمول شبیه یک توده خوش خیم (غیر سرطانی) پستان است. یک کارسینوم مخاطی معمولاً دارای لبه های مشخص بوده و در برابر بافت سالم پستان اطراف فشار می آورد ، اما به آن نفوذ و تهاجم نمی‌یابد. به طور کلی دارای مرزها و کلسیفیکاسیون های نامنظم (رسوبات کلسیم که به عنوان لکه های سفید ظاهر می شوند) که غالباً با انواع دیگر سرطان تهاجمی پستان همراه است ، وجود ندارد.
  • سونوگرافی از امواج صوتی برای بدست آوردن تصاویر از بافت سینه استفاده می کند.
  • MRI برای به دست آوردن تصاویر اضافی از پستان و بررسی مناطق دیگر سرطان.
  • بیوپسی شامل ایجاد برش کوچک و خارج کردن همه تومور یا استفاده از سوزن برای برداشتن نمونه های بافت از ناحیه مشکوک ، برای معاینه در زیر میکروسکوپ است: بیوپسی کلید تشخیص دقیق است زیرا آزمایشات تصویربرداری به تنهایی اغلب نمی توانند سرطان مخاط را از سایر انواع سرطان پستان و توده های خوش خیم پستان تشخیص دهند.

هنگامی که یک آسیب شناس بافتی را در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد ، به دنبال خوشه های کوچک سلول های توموری است که به نظر می رسد در استخرهای موسینی شناورهستند. این تومور ممکن است بیشتر از موسین یا بیشتر سلول‌های سرطانی با مقادیر کمی از موسین جدا شود.

سرطان معده همچنین می تواند در نزدیکی یا مخلوط آن با سایر انواع متداول سرطان پستان مشاهده شود. گاهی اوقات یک کارسینوم داکتال درجا ( DCIS ، سرطانی که در خارج از مجاری شیر پخش نشده است) در نزدیکی سرطان مخاطی یافت می شود. یک سرطان مخاطی نیز ممکن است مناطقی در داخل خود داشته باشد که دارای سلول‌های کارسینوم مجرای مهاجم است. اگر سلول‌های سرطان مجرای مهاجم بیش از ۱۰٪ تومور را تشکیل دهند ، سرطان را یک کارسینوم مخاطی “مخلوط” می نامند. یک کارسینوم مخاطی خالص به معنای حداقل ۹۰-۱۰۰٪ سلول‌ها دارای مخاط(موسین) است.

در حال حاضر یا بعد از عمل ، بافت باید برای برخی از ویژگی های مهم دیگر سرطان پستان مخاطی آزمایش شود:

  • وضعیت هورمون گیرنده مثبت (HR +): مطالعات نشان می دهد که آزمایش سرطان مخاطی خالص برای گیرنده های استروژن ۸۶-۹۶% و برای گیرنده های پروژسترون در ۶۳-۶۸٪ از موارد مثبت است.
  • وضعیت HER2-منفی (HER2-): آزمایش سرطان برای گیرنده های پروتئین HER2 / neu تقریبا ۱۰۰٪ از موارد منفی است.

هر دوی این ویژگی ها همراه با گرایش سرطان مخاطی به باقی ماندن در پستان، دلایلی هستند که ممکن است پزشکتان بگوید که کارسینوم مخاطی دارای پیش آگهی مطلوب یا چشم انداز خوب است. تحقیقات همچنین نشان می دهد كه در سرطان‌های مخاطی احتمال کمترهمراهی با ناهنجاری‌های كروموزومی برخلاف سرطان‌های تهاجمی پستان یافت می شوند. این بدان معنی است که آنها بیشتر شبیه سلول‌های سالم هستند و احتمال رشد سریع و گسترش آنها کمتر است.

مانند سایر انواع کمتر شایع سرطان پستان ، تشخیص کارسینوم مخاطی مهارت خاصی دارد. اگر این تشخیص شما باشد ممکن است نظر دیگری بخواهید مثلا اگر به شما گفته می شود كه كارسینوم لوله‌ای منفی یا گیرنده هورمون یا HER2 مثبت دارد ، همچنین می توانید آزمایش مكرر را بخواهید.

درمان کارسینوم مخاطی پستان

شما و پزشکتان برای تهیه برنامه درمانی سرطان کارسینوم مخاطی پستان با یکدیگر همکاری خواهید کرد. اگر مبتلا به سرطان مخاط خالص هستید به این معنی که ۹۰-۱۰۰٪ تومور از سلولهای مشخصی که در مخاط شناور می شوند تشکیل شده است ، بدون آنکه انواع دیگری از سلول های سرطانی پستان با هم مخلوط شوند، به طور معمول به درمان کمتری نسبت به سایر انواع مجرای تهاجمی نیاز دارد. سرطان (IDC). اگر نوع دیگری از IDC 10٪ یا بیشتر از تومور را تشکیل دهد ، مبتلا به سرطان مخاطی “مخلوط” هستید. برنامه درمانی شما هم به سرطان مخاطی و هم نوع دیگر IDC می پردازد.

کارسینوم خالص مخاطی نسبت به سایر انواع مهاجم در گره های لنفاوی زیر بغل (زیر بغل) شیوع کمتری دارد. تخمین ها در مورد میزان وقوع این اتفاق متفاوت است ، اما به طور متوسط تصور می شود که در حدود ۱۵٪ از زنان مبتلا به سرطان مخاط وجود دارد.

برخی تحقیقات اخیر نشان داده اند که در موارد سرطان مخاط ، درصد مشخصی از زنان بیش از یک تومور مخاطی در پستان دارند. به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ در M.D. مرکز اندرسون سرطان نشان داد ، در نمونه ای از بیش از ۲۶۰ زن مبتلا به سرطان مخاط ، حدود ۳۸٪ بیش از یک ناحیه از سرطان در پستان داشتند. تحقیقات در حال انجام است ، اما شما ممکن است بخواهید این اطلاعات را با پزشک خود در میان بگذارید و ببینید که او چه توصیه ای می کند.

برنامه درمانی شما برای سرطان مخاط خالص می تواند شامل موارد زیر باشد:

جراحی برای از بین بردن سرطان و در برخی موارد هر غده لنفاوی مبتلا که روش‌های ممکن عبارتند از:

  • لامپکتومی: جراح تنها بخشی از پستان شما را که حاوی تومور است (“توده”) و برخی از بافت طبیعی که آن را احاطه کرده است از بین می برد. برای بررسی گره یا گره نزدیک به تومور برای هرگونه نشانه گسترش سرطان ، ممکن است بیوپسی گره سنینل (برداشتن ۱-۲ گره) انجام شود. اگر تومور شما صددرصد مخاطی داشته باشد ، ممکن است جراح شما لزوم بیوپسی غدد لنفاوی زیر بغل را ضروری نداند. در چنین مواردی ، تصور می شود كه خطر گسترش در غدد لنفاوی كوچك است. هر چند جراحان دیگر ممکن است بیوپسی را توصیه کنند.
  • ماستکتومی کامل یا ساده: برداشتن پستان بدون برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل برای بررسی گره یا گره نزدیک به تومور برای هرگونه نشانه گسترش سرطان ، ممکن است بیوپسی گره سنینلین انجام شود.
  • درمان کمکی (اضافی) مانند پرتودرمانی ، هورمون درمانی یا شیمی درمانی.

اگر لامپکتومی داشته باشید ، معمولاً همرا‌ه با پرتودرمانی دنبال خواهد شد ، که پرتوهای پر انرژی را در آن منطقه هدایت می کند تا سلول‌های سرطانی باقی مانده را از بین ببرد. پزشکان همیشه در این مورد که آیا پرتودرمانی برای کارسینوما صد درصد خالص ضروری است ، موافق نیستند. تحقیقات بیشتری لازم است که مطمئناً بدانید؛ در ضمن ، شما و پزشکتان می توانید در مورد بهترین گزینه برای پرونده خود صحبت کنید.

درمان هورمونی شامل مصرف داروهایی مانند تاموکسیفن یا یک مهارکننده آروماتاز است که اثرات استروژن را مسدود کرده یا میزان استروژن را در بدن کاهش می دهد. تقریباً همه سرطانهای مخاطی از نظر استروژن و یا گیرنده پروژسترون مثبت هستند ، به این معنی که درمان هورمونی احتمالاً یک درمان مؤثر است. برای کاهش شانس بازگشت سرطان پستان ، هورمون درمانی کمکی انجام می شود. اما، اگر آزمایش نشان دهد که سرطان مخاطی پستان از نظر استروژن و گیرنده پروژسترون منفی است ، ممکن است سایر روش‌های درمانی در نظر گرفته شود.

شیمی درمانی شامل مصرف داروهای ضد سرطان به صورت قرص یا به طور مستقیم داخل رگ است. این داروها از طریق جریان خون به کلیه نقاط بدن می روند. هدف اصلی نابودی سلول های سرطانی است که ممکن است از تومور اصلی جدا شده باشد.

بسیاری از پزشکان توصیه‌های خود راجع به درمان کمکی برای سرطان مخاطی را بر اساس اندازه تومور و اینکه آیا شواهدی از سرطان در غدد لنفاوی وجود دارد یا نه ، پایه گذاری کرده اند. برخی از دستورالعمل‌های کلی پیروی می کنند اما به یاد داشته باشید که پزشکان ممکن است درباره اینکه آیا درمان اضافی برای سرطان مخاط وجود دارد ، نظرهای مختلفی داشته باشند. شما و پزشکتان می توانید درمورد بهترین وضعیت برای وضعیت خاص خود صحبت کنید.

  • اگر تومور از یک سانتی متر کوچکتر باشد ، بدون سرطان یا فقط مقدار بسیار کمی سرطان (ناحیه ۲ میلی متر یا کمتر) در یک گره لنفاوی وجود دارد: هیچ درمانی یا شیمی درمانی به طور معمول بعد از عمل توصیه نمی شود.
  • اگر تومور بین ۱ تا ۲.۹ سانتی متر باشد ، بدون سرطان یا مقدار بسیار کمی از سرطان در ۱ گره لنفاوی مشاهده می شود: درمان هورمونی اغلب به عنوان یک درمان بعدی در نظر گرفته می شود ، زیرا بیشتر سرطان های مخاطی استروژن و یا پروژسترون گیرنده مثبت هستند.
  • اگر تومور ۳ سانتی متر یا بزرگتر باشد ، بدون سرطان یا مقدار بسیار کمی سرطان در ۱ غدد لنفاوی وجود دارد: معمولاً بعد از عمل ، هورمونی درمانی توصیه می شود.
  • اگر مقادیر بیشتری از سرطان – هر کدام بیش از یک ناحیه ۲ میلی متر به ۱ یا بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است ، بنابراین پزشک شما ممکن است علاوه بر درمان هورمونی درمانی ، شما را با شیمی درمانی نیز توصیه کند.

پزشک شما نیز ممکن است آزمایش سرطان معده را برای گیرنده های استروژن و پروژسترون منفی توصیه کند ، زیرا در این موارد نمی توان از هورمون درمانی استفاده کرد. اگر تست های گیرنده هورمون شما بازگشت منفی داشته باشید ، حتما آزمایش تکراری را بخواهید. غیرممکن است که تومور مخاطره آمیز منفی بودن گیرنده هورمون باشد.

طرلان ميرزهره


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید