انتشار این مقاله


تقلیل اثرات آسیب های مغزی با استفاده از آزمایش ساده ادرار

اغلب بسادگی می توان به آسیب تروماتیک مغزی مشکوک شد و آنرا از طریق آزمایش خون تائید و در صورت نیاز درمان کرد، اما دانشمندان گزارش می کنند که حتی یک ضربه خفیف به سر(مغز) می تواند منجر به آسیب دائمی  گردد. آزمایش ادرار در داخل محدوده زمانی یک هفته‌ای بعد از آسیب متوسط تا […]

اغلب بسادگی می توان به آسیب تروماتیک مغزی مشکوک شد و آنرا از طریق آزمایش خون تائید و در صورت نیاز درمان کرد، اما دانشمندان گزارش می کنند که حتی یک ضربه خفیف به سر(مغز) می تواند منجر به آسیب دائمی  گردد. آزمایش ادرار در داخل محدوده زمانی یک هفته‌ای بعد از آسیب متوسط تا آسیب تروماتیک به سرمی تواند تشخیص و درمان سریع‌تری را برای چنین آسیب‌هایی فراهم آورد.

Riyi Shi، استاد علوم اعصاب و مهندسی پزشکی زیستی در دانشگاه Purdue   می گوید:” ما دریافته ایم که حتی یک ضربه خفیف به سر (مغز) میتواند به مشکلات دراز مدت منجر به تغییرات در زندگی بیانجامد. اما حقیقت اینست که این نوع از ضربات  طی سالیان چند برابرمی شوند و اغلب نادیده گرفته میشوند تا زمانیکه شخص به سنی می رسد که این عوامل وارد  عمل می شوند و نقش مخرب خود را ایفا می کنند. شناسایی و درمان زود هنگام چنین حوادثی میتوانند مشکلات مراحل بعدی زندگی را کاهش دهد.”

مطالعه‌ای که توسط Shi هدایت میشد گزارش میدهد که آزمایش ادرار در داخل محدوده زمانی هفت روزه بعد از اتفاق افتادن چنین صدماتی، حتی یک آسیب خفیف بدون هیچگونه علامت آشکار، میتواند آثار تهاجمی کمتر داشته و سریع تر به کاهش ریسک مشکلات طولانی مدت سلامت از جمله بیماری پارکینسون کمک کند.

Shi اضافه می کند:” حتی یک روز پس از آسیب‌دیدگی جزئی در ناحیه سر، آزمایش ساده ادرار می تواند افزایش نوروتوکسین اکرولئین را مشخص نماید. حضور این ” مارکرزیستی” ما را نسبت به  آسیب‌دیدگی آگاه می کند و فرصتی را برای مداخله ایجاد می کند. این تشخیص زودرس و درمان متعاقب میتوانند فواید شگرفی را برای سلامت طولانی مدت نورولوژیکی بیماران فراهم آورد.”

او در ادامه اذعان میدارد:” بیشتر افراد شنیده‌اند که آسیب‌دیدگی‌های تروماتیک مغزی با پارکینسون، آلزایمر و دیگر بیماری‌های دژنراتیو عصبی مرتبط می باشند. جدیت این روابط بسادگی قابل درک و فهم است. با این حال، برای اولین بارما میخواهیم مکانیسم یا پروتکل مرتبط سازی این آسیب‌های مغزی به این اختلالات را پیاده‌سازی کنیم. ما میتوانیم این کار را توسط آزمایش آکرولئین، که به خوب تحقیق شده است و در حال حاضر به‌عنوان عامل بسیار مهم آسیب‌شناسی در بیماری پارکینسون شناسایی شده است، به انجام برسانیم. این مطالعه ارتباط قوی بین این دو را ایجاد میکند و فرصت را برای درمان‌های سریعتر با استفاده از آزمایش آکرولئین در ادرار در طی روزهای بعد از تروما فراهم می کند.”  

Shi ادامه می دهد:”آنچه مهم است این است که آزمایشات ادرار را میتوان ساده تر از آزمایشات خون یا دیگر فرآیندهای تهاجمی پزشکی که در حال حاضر رایج می باشند انجام داد. همچنین نشان داده شده ‌است که افرادی که آسیب‌دیدگی‌های مغزی را تجربه کرده اند، احتمال سه برابر بیشتر نسبت به همتایان همسن و سالشان با بیماری عصبی مواجه شوند. اگر ما بتوانیم یک پروتکل برای آزمایش روتین ادرار بعد از آسیب تروماتیک مغزی بوجود آوریم، ما میتوانیم روش های درمان را بهینه نماییم و به صورت بالقوه برون‌دادهای طولانی مدت بهتری را ارائه دهیم.”

طبق برآورد موسسه ملی سلامت، در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰۰۰ فرد آمریکایی به بیماری پارکینسون مبتلا هستند و هر سال  50000 فرد نیز با با این اختلال عصبی دژنراتیو  تشخیص داده میشوند.

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید