انتشار این مقاله


چرا افراد پیر چاق می شوند؟

هنگام پیری،گردش لیپید در بافت چربی کاهش می یابد و درنتیجه چاقی آسان تر می گردد.

بسیاری از افراد با افزایش سن ، با چاقی دست و پنجه نرم می کنند و سعی می کنند وزنشان را به تعادل برسانند. محققان موسسه کارولینسکا در سوئد از چرایی این مسئله پرده برداشته اند: هنگام پیری، گردش لیپید در بافت چربی کاهش می یابد و درنتیجه چاق شدن آسان تر می گردد؛ حتی اگر کمتر غذا بخوریم یا بیشتر ورزش کنیم. این مطالعه در ژورنال Nature Medicine منتشر شده است.

محققان سلول های چربی ۵۴ مرد و زن را به طور میانگین ۱۳ سال بررسی کردند. در تمام شرکت کنندگان این مطالعه ، چه اضافه وزن داشتند چه کاهش وزن ، گردش لیپید در بافت چربی کاهش یافته بود. گردش لیپید به معنای میزان دفع و ذخیره لیپید (یا چربی) است. افرادی که این کاهش را با کم کردن کالری دریافتی جبران نکردند ، به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش وزن داشتند. این مطالعه با همکاری محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد و دانشگاه لیون فرانسه انجام گرفت.


بیشتر بخوانید:


پژوهشگران گردش لیپید ۴۱ زن که تحت جراحی چاقی قرار گرفته بودند و چگونگی تاثیر میزان گردش لیپید در توانایی حفظ وزن ۴ تا ۷ سال بعد از جراحی را بررسی کردند. نتایج نشان داد که فقط افرادی توانستند افزایش گردش لیپید و حفظ کاهش وزن را مدیریت کنند که قبل از جراحی ، میزان گردش لیپید پایینی داشتند. محققان معتقدند این افراد شاید فضای بیشتری نسبت به آن هایی که قبل از جراحی میزان بالایی از این نرخ داشتند ، برای افزایش گردش لیپیدشان دارند.

این نتایج برای اولین بار فرایندی را نشان می دهد که مستقل از سایر عوامل ، تغییرات چربی بافت چربی بدنمان را در پیری تنظیم می کند. این مطالعه می تواند فرصتی برای یافتن راه های جدید درمان چاقی باشد.

تحقیقات قبلی می گفتند که تنها راه افزایش گردش لیپید ، ورزش کردن است. تحقیق جدید از این تفکر جمایت می کند. علاوه براین نشان می دهد که اگر تاثیرات دراز مدت جراحی کاهش وزن اگر با افزایش فعالیت فیزیکی همراه باشد ، بهبود خواهد یافت.

چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی  تبدیل به مشکلی جهانی شده است. فهم دینامیک لیپید ها و آن چه که اندازه توده چربی بدن را تنظیم می کند ، بسیار پراهمیت گردیده است.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید