انتشار این مقاله


آيا ماده‌ای به معنای واقعی كالری منفی دارد؟

كرفس باعث خوشحالي من مي‌شود. حتي رنگ سبز آن نشاط آور نيز است و همچنين در جعبه غذايي به راحتي مي توان آن را قرار داد و همچنين ضخامت و تردي راضي كننده اي دارد. اما چه چيزي وجود دارد كه باعث دوست نداشتن اين ماده غذايي مي شود؟ در واقع؛ يك مورد آزاردهنده وجود […]

كرفس باعث خوشحالي من مي‌شود. حتي رنگ سبز آن نشاط آور نيز است و همچنين در جعبه غذايي به راحتي مي توان آن را قرار داد و همچنين ضخامت و تردي راضي كننده اي دارد. اما چه چيزي وجود دارد كه باعث دوست نداشتن اين ماده غذايي مي شود؟ در واقع؛ يك مورد آزاردهنده وجود دارد و آن اين قضيه است كه هنگامي كه آدم كرفس مي خورد يك نفري پيدا مي شود و به آدم مي گويد “كالري منفي”.

من هيچوقت به طور دقيق به اين مسئله كه آيا واقعا كرفس كالري منفي دارد يا خير فكر نكردم ولي هنگامي كه با عبارت كالري منفي زياد برخورد كردم تصميم گرفتم ببينم كه آيا واقعا كرفس كالري منفي دارد و يا اصلا چنين چيزي وجود دارد؟ از لحاظ منطقي كالري منفي به اين معني است كه ميزان انر‍ژي‌اي كه فرد براي هضم و جذب آن ماده غذايي صرف مي كند بيشتر از انرژي‌اي باشد كه آن ماده غذايي مي تواند آزاد بكند. براي مثال اگر شما ۱۰ كالري كرفس بخوريد، ۲۰ كالري انرژي براي هضم و جذب آن مصرف بشود، در اين صورت شما وارد حيطه كالري منفي شده‌ايد.

اما حقيقت اين است كه همه مواد غذايي حداقل داراي ميزاني كالري هستند؛ هنگامي كه اين مواد وارد بدن مي شوند فرايند هاي متابوليكي داخل بدن را افزايش مي دهند. بعضي از مواد غذايي مانند كرفس، شاهي(نوعي سبزي خوردن است.)، خيار، قارچ و جوانه‌ها داراي مقدار كمي كالري هستند. بعد از مصرف مواد غذايي پديده‌ي تراميك رخ مي دهد. اين پديده در واقع به افزايش ميزان متابوليك بدن بعد از خوردن مواد غذايي اطلاق مي شود. اما نظريه اي كه اين پديده مي تواند در افزايش يا كاهش وزن نقش داشته باشد هنوز تاييد نشده است.

۵ الي ۱۰ درصد از ميزان كالري دريافتي روزانه صرف هضم و جذبه مواد غذايي مي شود. از لحاظ تئوري، اين ممكن است كه با مصرف مواد داراي كالري كم بتوان با توجه به پديده تراميك ميزاني از كالري ذخيره شده در بدن را مصرف كرد كه اين عمل در دراز مدت باعث كاهش وزن شما مي شود. (منبع:Hensrud) اما حقيقت اين است كه ميزان انرژي لازم براي جويدن براي مدت ۱ ساعت ۱۱ كالري است و براي هضم و جذب كمي بيشتر از اين مقدار؛ در حالت كلي اين ميزان انر‍ژي براي پروتئين ها و كربوهيدرات ها بيشتر از چربي‌ هاست اما ميزان انرژي لازم براي انباشته كردن تفاوت چنداني نمي كند.

سناريوي كرفس را كه يادتان هست؟! بياييد بگوييم كه يك ساعت طول مي كشد كه شما ميزان ۲۲۵ كالري كرفس را بجويد و بخوريد(چيزي معادل ۳۰ ساقه كرفس). و يك ساعت جويدن ۱۱ كالري مصرف مي كند و حدود ۲۰ كالري ديگر هم براي هضم و جذب آن صرف مي شود. با يك حساب سرانگشتي مي توان متوجه شد كه ميزان انرژي اي كه براي هضم و جذب صرف شده ميزان زيادي نيست و كالري دريافتي بسيار بيشتر از آن است و در حدود ۱۹۴ كالري براي بدن باقي مانده است.(منبع:Produce for Better Health Foundation)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *